Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filmklip, 30->25 bil. pr. sek.?
Fra : peter

Dato : 28-03-09 12:58

Hej

Hvis man optager video med et digitalt kamera, bliver det (i mit
tilfælde) med 30 billeder pr. sekund. Hvordan ændrer man dette
filmklip til noget, der kan brændes på en dvd-video og ses på et tv?
Her bruges der jo 25 billeder pr. sekund....

Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-09 21:50

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>filmklip til noget, der kan brændes på en dvd-video og ses på et tv?
>Her bruges der jo 25 billeder pr. sekund....

Jeg er sikker på, at du kan få bedre svar i dk.edb.videoredigering

Ellers vil jeg sige 'Virtual Dub'. Der kan du både scalere og ændre
framerate uden besvær. Det kommer selvfølgelig lidt an på, hvad du mener med
"et digitalt kamera" (filtypen).

-Joachim

Fra : peter

Dato : 28-03-09 15:04

> Ellers vil jeg sige 'Virtual Dub'. Der kan du både scalere og ændre
> framerate uden besvær. Det kommer selvfølgelig lidt an på, hvad du mener med
> "et digitalt kamera" (filtypen).

Har du prøvet Virtual Dub? Bliver resultatet pænt? Jeg undrer mig
over, hvordan man ændre en video fra 30 til 25 billeder uden at det
kommer til at se mærkeligt ud... Hvad er dine erfaringer? PS! Vi taler
om et avi filmklip

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-09 22:35

> [...]
>over, hvordan man ændre en video fra 30 til 25 billeder uden at det
>kommer til at se mærkeligt ud... Hvad er dine erfaringer? PS! Vi taler

Jeg har mest ændret framerate i lavtopløselige avi-filer. Resultatet bliver
ikke værre end originalen, men da jeg konverterer avi-til-avi, afhænger det
også af den valgte (nye) kompression og hvordan man bagefter konverterer til
MPG. "Dårlige" videofiler bør ikke tildeles lav bitrate, da det tilfører
endnu mere støj.
Der findes sandsynligvis andre programmer som kan det samme, men jeg har
været tilfreds med de relativt simple filtre til scalering, udjævning af
pixelering og farvekorrektur/levels. Jeg vil tro, at nogle brænderprogrammer
kan "æde" dine AVI-filer direkte. Nero kan konvertere en del før/under
brænderprocessen og vil antageligt konvertere framerate automatisk, hvis man
vælger slutresultatet til PAL DVD. Men jeg foretrækker at bruge et
selvstændig program, hvor jeg har kontrollen - både til scalering og
konvertering af framerate. Det giver (efter min mening) det bedste resultat.

AVI er intet problem. Pænt? Ikke værre end originalen.

Fortsættelse af diskussionen må foregå i videoredigeringsgruppen.

-Joachim

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-09 22:37

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i en meddelelse

> Fortsættelse af diskussionen må foregå i videoredigeringsgruppen.

Åh, jeg kan se, at du også har postet dér.

End Of File

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-09 00:11

On 2009-03-28 19:57:55 +0100, peter <peter900000@hotmail.com> said:

> [...]
> filmklip til noget, der kan brændes på en dvd-video og ses på et tv?
> Her bruges der jo 25 billeder pr. sekund....

Du kan jo prøve at poste dit spørgsmål på http://www.davk.dk - der
plejer folk at få gode og brugbare svar.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark