Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny mobil med 3,2Mp og zeiss optik
Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-09 12:24

Hej

Så langt så godt, jeg prøvede lige kameraet i mobilen, 3,2Mp i en ny Nokia
5800, overraskende godt i godt lys

http://imageload.dk/browse/file/c198b93f6a7d54d720ee329391170e75/

Og her udsnit i 200%:

http://imageload.dk/browse/file/075a9261dc54a91d133bbdaddb72a62f/

Mht. dybdeskarphed, så kan telefonen godt konkurrere med en af gruppens
professionelle fotografers kameraer, hvis den da ikke er bedre

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 26-03-09 13:36

Leif Langgaard skrev:
> [...]
>
> Mht. dybdeskarphed, så kan telefonen godt konkurrere med en af gruppens
> professionelle fotografers kameraer, hvis den da ikke er bedre

Føj for zeiss hvor er det en ringe kvalitet hvis man klikker den op i
fuld størrelse,
http://imageload.dk/files/c198b93f6a7d54d720ee329391170e75.jpg
det eneste man kan bruge den slags billeder til er til dokumentation, du
kan ikke seriøst mene, at det kan bruges til noget fornufigt.

Tommy

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 26-03-09 13:45

Carl Zeiss - tjah, på en måde - men det bliver jo ikke lavet i Jena....der
er stor forskel på hvor i verden objektivet er lavet...selv om de på deres
hjemmeside omtaler både mobiler, SLR og Hasselblad som deres kunder, må vi
nok erkende at der er forskellige kvaliteter i deres sortiment.
Men det er de jo ikke ene om...

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 14:00

Jesper Hedegard <eksisterer@ikke.dk> wrote:

> [...]
> hjemmeside omtaler både mobiler, SLR og Hasselblad som deres kunder, må vi
> nok erkende at der er forskellige kvaliteter i deres sortiment.

hvis din sensor er på størrelse med et knappenålhovede så er det da
bedøvende ligemeget hvad der står på optikken ..

/thomas

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 26-03-09 14:25

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> hvis din sensor er på størrelse med et knappenålhovede så er det da
> bedøvende ligemeget hvad der står på optikken ..
>
> /thomas

Nej - ikke rigtigt - der er f.eks. stor forskel på om de bruger plastic
eller glas til obtektivet.
Men når navnet Carl Zeiss også dukker op på billige kaneraer er det jo lidt
mistænkeligt. I gamle dage kostede Zeiss-obtektiver flere gange prisen på et
af dagens billige kameraer med deres navn på "linsen".
Se f.eks. radiobranchen, hvor mange af de gammelkendte navne er genopdukket.
Tandberg var engang kram - nu må guderne vide hvor de enkelte produkter
laves. Har set Tandberg TV i enkelte butikker - men lige nu kan jeg ikke
finde noget om dem på nettet. Der eksisterer godt nok en flot side om
Tandberg Television - men det er produktions- og sendeudstyr...en side om
Tandbergs historie hævder at den oprindelige fabrik til sidst hed Tandberg
Audio - og lukkede omkring 2000.
Så nu er navnet åbenbart solgt til fjernøsten - i det mindste hvad tv og
radio angår. Så når ejeren af navnet får et godt tilbud på nogle få
containerfulde sender han det på markedet under det gode, gamle navn

Fra : Max

Dato : 26-03-09 14:33

Hej Jesper

> produktions- og sendeudstyr...en side om Tandbergs historie hævder at
> den oprindelige fabrik til sidst hed Tandberg Audio - og lukkede
> omkring 2000.

Det gamle Tandberg lever idag af at lave proffesionelt video konference
udstyr i stor stil.

--
Mvh Max

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 26-03-09 14:34

"Jesper He> --
> [...]
> hjemmeside omtaler både mobiler, SLR og Hasselblad som deres kunder, må vi
> nok erkende at der er forskellige kvaliteter i deres sortiment.

Vil det derved betyde, at de østtysk fremkaldte objektiver, var de bedste???

Per

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 26-03-09 15:37

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper He> --
>
> Vil det derved betyde, at de østtysk fremkaldte objektiver, var de
> bedste???
>
> Per

Nogle af dem Frmaet har haft en lang og broget historie - bl.a. blev det
opdelt, da Tyskland blev til øst og vest.¨
Du kan læse en hel del om deres historie her:
http://www.company7.com/zeiss/history.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-09 15:39

"Tommy Hjorth" <tommy@tommyhjorth.dk> skrev i en meddelelse

> Føj for zeiss hvor er det en ringe kvalitet hvis man klikker den op i fuld
> [...]

Jeg kender godt Zeiss, jeg brugte Zeiss på både Hasselblad og Contax RTS,
Distagon, Planar, og Tele-Tessar.
Især 85mm 1,4 til contax og 100mm 2,0 til hasselblad er specielt gode
objektiver.

> det eneste man kan bruge den slags billeder til er til dokumentation,

Nå, det mener _du_, jeg mener godt det kan bruges til familie og ferie også.

> du kan ikke seriøst mene, at det kan bruges til noget fornuftigt.

Det er da mere fornuftigt end at købe udstyr for 50.000 og ikke bruge det
til andet en ovenstående familiebilleder i 10x15.

Jeg skrev ikke at mobilen var bedre end dit udstyr, vel

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-03-09 17:49

"Tommy Hjorth" <tommy@tommyhjorth.dk> skrev i meddelelsen

> det eneste man kan bruge den slags billeder til er til dokumentation, du
> kan ikke seriøst mene, at det kan bruges til noget fornufigt.

Dokumentation er da i allerhøjeste grad en fornuftig aktivitet!

vh

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-03-09 18:08

Jan Boegh wrote:
> "Tommy Hjorth" <tommy@tommyhjorth.dk> skrev i meddelelsen

> Dokumentation er da i allerhøjeste grad en fornuftig aktivitet!

Ja, der er efterhånden mange forsikringstakstorer der bruger telefonen.
Der er rigtigt mange håndværkere, der bruger det til dokumentation, og
jeg kan nævne mange flere. Til gengæld kender jeg ikke nogen, der sender
billeder fra telefonen.

Jeg tror det er kommet for at blive. Men indtil videre er jeg glad for
mit D200, der til hverdag er forsynet med 60mm macro, fordi jeg bruger
den til doc af mit arbejde.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-03-09 19:11

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> D200, der til hverdag er forsynet med 60mm macro, fordi jeg bruger den til

Ja, jeg vil nu heller ikke ret gerne skulle bruge min mobil til noget, der
har med billeder at gøre. Men da det er en l.rtePalmOne Treo (den har
garanteret fået navn efter pillen) /kan/ den heller ikke bruges til ret
meget fornuftigt - eller for den sags skyld bare sjovt.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-03-09 16:19

Tommy Hjorth skrev:

> [...]
> det eneste man kan bruge den slags billeder til er til dokumentation, du
> kan ikke seriøst mene, at det kan bruges til noget fornufigt.

Hvoff går "alle" ind i en sammenligning med dedikerede kameraer - det er
sgu da for ømt.
En 1Ds Mk III GT Coupe kan sgu da ikke ringe, spille pacman, biorytmer
eller surfe på nettet - eller kan den?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-03-09 16:31

Ole Larsen skrev:

> Hvoff går "alle" ind i en sammenligning med dedikerede kameraer - det er
> sgu da for ømt.
> En 1Ds Mk III GT Coupe kan sgu da ikke ringe, spille pacman, biorytmer
> eller surfe på nettet - eller kan den?

- Eller være i en lille lomme -

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Klaus G.

Dato : 27-03-09 19:06

> - Eller være i en lille lomme -
Hehe good point :)

Og man kan sikkert godt lave et "ok" kamera i en telefon, men så bliver
prisen også helt hen i vejret. Og det samme gælder sikkert den anden vej
rundt, at man nok også kan proppe noget GSM ind i et DSLR :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-03-09 19:10

Ole Larsen skrev:

> Hvoff går "alle" ind i en sammenligning med dedikerede kameraer - det er
> sgu da for ømt.
> En 1Ds Mk III GT Coupe kan sgu da ikke ringe, spille pacman, biorytmer
> eller surfe på nettet - eller kan den?

Ja præcis, ligesom det omtalte kamera ikke kan tage billeder der er
noget værd.

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 13:40

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> overraskende godt i godt lys

du er da vist nem at imponere ;)

/thomas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-09 15:04

> du er da vist nem at imponere ;)

Ja, ja da, du har jo også altid din topmodel af et DSLR med batterigreb og
2,8 zoomoptik i brystlommen på ferien ikke

Kameraet laver fremragende billeder i 10x15 hvilket er det der er så smart,
her og nu billederne må ofte vente/droppes hvis det store udstyr skal frem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 15:32

> [...]

> Ja, ja da, du har jo også altid din topmodel af et DSLR med batterigreb og
> 2,8 zoomoptik i brystlommen på ferien ikke

Som regel. Hvis ikke det, så da et G9, LX3 eller lign. Bare surt at lave
et fedt skud med noget lorte grej ...

/thomas

Fra :    ab©

Dato : 26-03-09 16:07

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> overraskende godt i godt lys

Nu skal du ikke komme her og være begejstret ))))

Nå, jeg vil nu godt give dig ret ... Til sammenligning ligger der et foto
her, der er taget med Ericssons 8 MP - synes faktisk ikke, at den gør det
bedre
http://www.postimage.org/image.php?v=aVpXPRr

ab©

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-03-09 17:53

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Bare surt at lave
> et fedt skud med noget lorte grej ...

Men ikke tilnærmelsesvis så surt som at lave et lorteskud med noget fedt
grej, if I may say so....

vh

Fra : Jesper Juul

Dato : 26-03-09 20:29

Leif Langgaard skrev:
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, ja da, du har jo også altid din topmodel af et DSLR med batterigreb og
> 2,8 zoomoptik i brystlommen på ferien ikke

Jep undtagen det med brystlommen, for det der mobil halløj ligner da
noget der er løgn.

> Kameraet laver fremragende billeder i 10x15 hvilket er det der er så smart,

Hmmm.

> her og nu billederne må ofte vente/droppes hvis det store udstyr skal frem.

Der findes nu nogle ret fornuftige kameraer som ikke fylder alverden,
eks. Canon G serie.

Jesper

Fra : Jan

Dato : 26-03-09 18:55

Hvordan er den så at bruge, tager det lang tid fra man trykker til den taer
billedet. skal man vente længe inden næste skud osv.

Self kan det bruges til noget fornuftigt, men alt er jo relativt.

Fra : Infinity

Dato : 26-03-09 20:31

Leif Langgaard wrote:
> Hej
>
> Så langt så godt, jeg prøvede lige kameraet i mobilen, 3,2Mp i en ny
> Nokia 5800, overraskende godt i godt lys
>
> http://imageload.dk/browse/file/c198b93f6a7d54d720ee329391170e75/

Flot s/h billede.
Kan telefonen også fotografere i farver ?
Og måske i dårlig belysning ?
--
/Infinity

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-03-09 21:23

"Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Flot s/h billede.

Billedet er ikke et s/h billede.

> Kan telefonen også fotografere i farver ?

Billedet er i farver, men motivet er ikke så farverigt.

> Og måske i dårlig belysning ?

Fortæl mig om dine krav, så kan jeg nok bedre svare dig. Jeg har skrevet at
kameraet er overraskende godt i godt lys, men som andre digitalkameraer
falder kvaliteten ved dårligere/svagt lys drastisk. men en lille blitz
træder så i funktion.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-03-09 22:00

On Thu, 26 Mar 2009 12:24:12 +0100, Leif Langgaard wrote:

> Hej
>
> Så langt så godt, jeg prøvede lige kameraet i mobilen, 3,2Mp i en ny Nokia
> 5800, overraskende godt i godt lys
>
> http://imageload.dk/browse/file/c198b93f6a7d54d720ee329391170e75/

Når jeg ser på det billede i 100% så er der ikke så godt som det mig gamle
Canon A40 præsterede i 2003 med sine 2 mpix, så ikke noget at råbe hurra
for

> Og her udsnit i 200%:
>
> http://imageload.dk/browse/file/075a9261dc54a91d133bbdaddb72a62f/

200% ? for mig at se ikke mere end 100%

En mobil der ikke er noget særligt. Set med mine øjne burde det producere
noget bedre end mig gamle Canon A40. Jeg er ved at tro at kameraet i min
Nokia 6300 er llge så godt selv med 2 mpix.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra :    ab©

Dato : 27-03-09 08:57

"Jens Stadsgaard" <jens@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> 200% ? for mig at se ikke mere end 100%

Hvordan kommer du frem til den bemærkning - det er da helt synligt, at
udsnittet er ca. 2x lineær størrelse af det første ?

ab©

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-03-09 12:40

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Stadsgaard" <jens@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kommer du frem til den bemærkning - det er da helt synligt, at
> udsnittet er ca. 2x lineær størrelse af det første ?

Ja, jeg har også lært at 200% er dobbelt så meget som 100%

Og pga. turen i gennem "imageload", er det endda blevet til næsten 300%
større billede.

God weekend til alle!

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 27-03-09 17:02

On Fri, 27 Mar 2009 12:40:21 +0100, Leif Langgaard wrote:

> [...]
>>

> Ja, jeg har også lært at 200% er dobbelt så meget som 100%
>
> Og pga. turen i gennem "imageload", er det endda blevet til næsten 300%

Klik på billedet i det første link for at få det i 100 % og så er croppet
i dit andet link nøjtigt 100 %

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 27-03-09 16:54

On Fri, 27 Mar 2009 08:56:41 +0100,    ab© wrote:

> "Jens Stadsgaard" <jens@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kommer du frem til den bemærkning - det er da helt synligt, at
> udsnittet er ca. 2x lineær størrelse af det første ?
>
> ab©

Har du prøvet at maximere det i det første link. Det linket viser er en
formindsket kopi af originalen.

Fra : Per Z

Dato : 27-03-09 11:44

Zeiss var mulighvis engang forbundet med kvalitet, men i dag hvor man kan
købe videokamera tli 1000kr med "Zeiss" optik og nu også mobiltelefon, så
syntes jeg sgu ikke navnet er en skid værd.

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 27-03-09 13:11

"Per Z" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> Zeiss var mulighvis engang forbundet med kvalitet, men i dag hvor man kan
> købe videokamera tli 1000kr med "Zeiss" optik og nu også mobiltelefon, så
> syntes jeg sgu ikke navnet er en skid værd.

Ja til dels, men de "billige" mobilkamera, kompaktkamera og videokamera hvor
der står Zeiss på obtikken, der er det Zeiss der har designet den, ikke
fremstillet den. Det gælder i alfald for Sony´s kameraer med "Zeiss" obtik.
Det mener jeg at er og slå mønt af Zeiss navnet, ikke at det af den grund er
dårlig objektiv kvalitet prisen taget i betragtning, men man benytter altså
Zeiss navnet´s ry for kvalitet til at hæve kvalitets indtrykket af div.
"billedapperater".

Nej når det gælder de produkter som Zeiss selv fabrikerer, og som sælges
under Zeiss´s eget navn. De par Zeiss kikkerter som jeg har prøvet, de var
simpelthen fremragende i obtikken, men så starter prisen også ved 4,5 kkr.
for en 10 X 25 kikkert.
Jeg synes at det siger sig selv, at i apperater til 1000 kr. får man ikke en
superkvalitets obtik, uanset hvem der har designet og hvem der har
fremstillet den. Når det så er sagt så er jeg alligevel imponeret over hvad
kameramobiler og de andre "smådimser billedapperater" kan leverer af
billeder i dag. Det er jo ikke dårligere end hvad de analoge kompakt
kameraer kunne for 25 år siden, og de kan sådan ca. også det samme, og det
er vel det man skal sammenligne med.

/Lars