Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skanne negativer
Fra : Pico

Dato : 22-03-09 19:59

Jeg har lovet at hjælpe med at skanne nogle negativer, jeg kender ikke
vedkommendes udstyr så det bliver jo interessant Jeg har prøvet det for
nogle år siden så det går nok, men hvad mener i er det optimale at skanne i,
altså størrelsen, så det er fornuftigt i henhold til kvalitet og hvor meget
det fylder ?
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 20:32

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for nogle år siden så det går nok, men hvad mener i er det optimale at
> skanne i, altså størrelsen, så det er fornuftigt i henhold til kvalitet og

Jeg scanner i maksimal opløsning og beskærer/scalerer til 3888x2592 svarende
til mine digitale kamerafiler. Jeg gemmer i TIF og laver et kopi i JPG.

-Joachim

Fra : Pico

Dato : 23-03-09 23:33

J. Larsen wrote:
> [...]
>
> Jeg scanner i maksimal opløsning og beskærer/scalerer til 3888x2592
> svarende til mine digitale kamerafiler. Jeg gemmer i TIF og laver et
Tak for de forskellige input. Jeg vi så i morgen se på hvad det er der skal
indskannes, det bliver helt spændende, også hvilket udstyr der er
--
MVH
Pico

Fra : Pico

Dato : 26-03-09 22:13

Pico wrote:

> Tak for de forskellige input. Jeg vi så i morgen se på hvad det er
> der skal indskannes, det bliver helt spændende, også hvilket udstyr
> der er

Lige til orientering, det var en Canon F8000 skanner, lidt stor
fladbedskanner, men let at installere og arbejde med. Der var en slæde der
blev lagt på glaspladen og så kunne diasne i rammer lægges der og låget
lukkes. Så var det ellers bare at skanne. Jeg valgte at skanne i 600 dpi,
det gav en rimelig størrelse i forhold til hastigheden. Der var selvfølgelig
også en slæde til negativer, men her drejede det sig kun om dias, nogle
tusinde stykker så det vare nok lige et par dage Pc'en var ikke noget at
skrive hjem om og kun med 512 Mb ram, men der var også bestilt en ny når
sønnen faldt over et tilbud.
Jeg synes det er friskt af en dame på 80 år går i gang med sådan en opgave
og hun var fuldstændig klar over at det var en langvarig afære.
De årgange ser ud til at være lavet af et særligt stof, i dag var jeg ude og
sætte en ny Pc op hos en 83 årig dame, den gamle stasionære kunne ikke mere
så hun havde købt lidt af en kraftkarl, den bærebare HP i 9000 serien er hun
ikke helt begejstret for så hun skulle også have en ny stationær
--
MVH
Pico

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-03-09 22:43

Pico wrote:
> [...]
> altså størrelsen, så det er fornuftigt i henhold til kvalitet og hvor meget

Meget afhænger af hvilken scanner, og om det er gamle ridsede 6x9 S/H
negativer, eller om det er 24x36mm farvenegativer.

Min erfaring kommer fra en Nikon scanner, og jeg scanner normalt i
størst opløsning og 16bit NEF (Nikon's raw-format) og konverterer
herefter i LightRoom til det, som jeg har brug for. Men jeg gemmer NEF'en.

Hvor meget det fylder burde ikke være et problem med de priser på
harddiske, der er nu om dage. Jeg kan stadig huske de første 8"
Winchesterdiske til ca 30.000kr i midten af 1970'erne. Det var mange
penge, men til gengæld var de på 10 eller 20Mbytes
http://content.answers.com/main/content/img/CDE/_WINCHST.GIF

Bo //

Fra : Carsten

Dato : 23-03-09 13:23

> Min erfaring kommer fra en Nikon scanner, og jeg scanner normalt i størst
> opløsning og 16bit NEF (Nikon's raw-format) og konverterer herefter i
> LightRoom til det, som jeg har brug for. Men jeg gemmer NEF'en.

.....blander mig lige lidt. Kan du skanne med din Nikon scanner, så du får en
raw-fil på samme måde, som man får raw-filer fra et kamera (altså de rå
billeddata uden korrektioner)? Hvis jeg gemmer scanninger i nef, kan jeg
ikke se, hvordan de adskiller sig fra tif'er...

Mvh

Carsten

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-03-09 16:32

Carsten wrote:

> [...]
> billeddata uden korrektioner)? Hvis jeg gemmer scanninger i nef, kan jeg
> ikke se, hvordan de adskiller sig fra tif'er...

Ja, fidusen ved nef'erne er at der ikke er korrigeret for noget. Det gør
jeg i LightRoom bagefter. Det er først i LR 2.1 (svjh) at råfiler fra
min scanner er understøttet.

Jeg bruger ikke tiff, så det bliver et gæt?
-tiff'er er større
-tiff'er er korrigeret

Bo //

Fra : Carsten

Dato : 23-03-09 17:03

> Ja, fidusen ved nef'erne er at der ikke er korrigeret for noget.

Betyder det, at hvis du fortager ændringer i indstillingerne i
NikonScan-softwaren, så bliver det ikke at se på RAW-filen - for det gør det
hos mig.

Hvis jeg derimod bruger VueScan får jeg en ægte RAW-fil. Desværre går det
lidt tit ned......

Mvh

Carsten