Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af beskyttelses"filter".
Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 21-03-09 13:14

Jeg er rimelig ny på DSLR fronten, og vil gerne vide hvordan I renser jeres
filtre når der er kommet skidt på dem ?

Til et objektiv har jeg købt et Hoya Protect Pro 1 beskyttelsesfilter, det
fik jeg noget skidt på (vist nok noget havgus). For at rense det af,
skyllede jeg filtret med noget destileret vand, og rensede efterfølgende med
noget Hama rensevædske og linsepapir. Skidtet var også væk, men der var en
svag fedtflilm på filtret, den kunne ikke ses forfra men kun når lyset faldt
i en bestemt vinkel fra siden. Jeg har forsøgt at rense igen med rensevædske
og papir, og efterpolering med linseklud og papir, men lige meget hvad jeg
gør, så er der stadig lidt film på filtret.

Så hvordan gør I ?
og hvad bruger I ?

Er det Hama rensegrejet det er noget skod ?
Bære jeg mig forkert ad ?

Jeg har overvejet at prøve med noget destileret vand med opvaskemiddel,
eller evt. en brille engangsrenseserviet, men jeg vil ikke risikerer at
ødelægge coatingen på filtret, har forstået at det kan ske med
brillerenseservietter.

Jeg er sikkert bare en hystade, men det er ved at drive mig til vanvid, at
filtret ikke er totalt fri for fedtfilm, så aarrrg hjælp!
)

På forhånd tak.
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 13:28

"Lars B. Nielsen"
> Jeg er rimelig ny på DSLR fronten, og vil gerne vide hvordan I renser jeres filtre når
> der er kommet skidt på dem ?
> Lars

Glem alt det pis - købe nogle billige mikrofiber klude.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-03-09 14:15

Lars B. Nielsen skrev:
> [...]
>
> Jeg er sikkert bare en hystade, men det er ved at drive mig til vanvid, at
> filtret ikke er totalt fri for fedtfilm, så aarrrg hjælp!

Ånd på det og brug din t-shirt
eller
sæbe under rindende vand + køkkenrulle
eller...eller....eller
det er ikke så kunstigt - filtre er hårdføre

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-09 17:37

Gå ned til Optikeren og køb noget Brillerens samt en renseklud. Virker
mindst lige så godt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra :    ab©

Dato : 21-03-09 19:47

> Gå ned til Optikeren og køb noget Brillerens samt en renseklud. Virker
> mindst lige så godt.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Ja, i forhold til vand og sæbe
Og så kan man sove mere roligt om natten, for man har jo hermed givet et
tilskud til brillemandens fortsatte eksistens

ab©

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-03-09 01:32

Sæbe kan ikke anbefales, det efterlader altid en fedtet hinde på
filteret.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-03-09 05:59

Jens Peter Karlsen skrev:
> Sæbe kan ikke anbefales, det efterlader altid en fedtet hinde på
> filteret.

Skyl sæben af under rindende vand!

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Michael

Dato : 23-03-09 06:22

Jens Peter Karlsen skrev:
> Sæbe kan ikke anbefales, det efterlader altid en fedtet hinde på
> filteret.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Det passer simpelthen ikke, jeg bruger varmt vand og flyende sæbe
til at rengøre mine brilleglas, der er *ingen* fedthinde efter
rengøring. Normalt bruger jeg bare ånde + microfiberklud til at rengøre
mine filtre.

Mvh.
Michel

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 23-03-09 17:40

Mange tak for de forskellige råd !

Købte nogle microfiberklude hos købmanden, men måtte give filtret et lille
"bad" og en forsigtig afvaskning i mild opvaskevand for at fjerne
fedtfilmen. Derefter skyldning under rindende vand, tørring og en
efterfølgende polering med microfiberklud og tømmermændsfri ånde. Så var
filmen omsider væk, det samme er Hama rensegrejet, dvs. det renser i
skraldespanden )

M.v.h.
Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-04-09 16:28

"Lars B. Nielsen" <lbn@BRENDAL.dk> skrev
> Så var
> filmen omsider væk, det samme er Hama rensegrejet, dvs. det renser i
> skraldespanden )

Du fik gnubbet coatningen helt af?

Peter Schrøder

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 04-04-09 16:41

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "Lars B. Nielsen" <lbn@BRENDAL.dk> skrev
>
> Du fik gnubbet coatningen helt af?
> --
>

> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder
Nej alt ser ud til at være som det skal, ingen kraftig gnubben var
nødvendig.
Jeg er dog sikker på, at det var et eller andet i enten Hama rensevædsken,
eller noget på/i linsekluden/papiret, der gav den "fedtede" film på filtret.

M.v.h.
Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-04-09 10:54

Lars B. Nielsen skrev:

> [...]
> eller noget på/i linsekluden/papiret, der gav den "fedtede" film på filtret.

Det er også min opfattelse, at nogle rensemidler ser ud til at give en
hinde af et eller andet (men jeg tror ikke at det kan ses på billederne)
Men igen - i ca 30 år har jeg i felten benyttet at ånde på og tørre
efter med en snip af skjorten/T-shirten og jeg har "aldrig" set ridser -
er der synligt støv, puster man det af (uden at spytte) først

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 05-04-09 15:51

> [...]
> synligt støv, puster man det af (uden at spytte) først
>
> --
> -and gallantly handed her my very last piece of gum-

Jeg kunne heller ikke se noget på billederne, og det var sådan seet heller
ikke synligt på filtret, andet end når man så skråt ind på filtret, med
lyset i en bestemt vinkel. Måske måske måske kunne man i meget specielle
situationer komme ud for, at sollys eller reflekser meget skråt ind på
filtret kunne give andre resultater. Derfor min hysteriske stræben efter at
få det væk. Det lykkedes som sagt med en mild sulfoopløsning, og
efterfølgende pudsning i microfiberklud.

Lader så til at jeg ikke er helt alene, med en dårlig oplevelse med special
renseudstyr.

M.v.h.
Lars