Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensor størrelse og dybdeskarphed
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 20-03-09 17:07

hej

Har sensor størrelsen nogen indflydelse på, hvor meget dybdeskarphed, man
kan få på ens billede?

Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-03-09 17:35

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> hej
>
> Har sensor størrelsen nogen indflydelse på, hvor meget dybdeskarphed, man
> kan få på ens billede?
>
> Per

Ja

Kurt

Fra : Rune Trusell

Dato : 20-03-09 17:39

Kurt Lund wrote:

> "den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Ja
>

> Kurt

Herligt svar.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-03-09 17:48

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Herligt svar.
>
> --
Tjae han spørger jo bare enkelt og jeg svare enkelt ;)

Kurt

Fra : Rune Trusell

Dato : 20-03-09 18:26

Kurt Lund wrote:

> "Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Tjae han spørger jo bare enkelt og jeg svare enkelt ;)

Nåja, men det er jo svært at spørge mere uddybende, når man
ikke kender svaret. Du kunne jo have hjulpet bare en anelse
mere. Det var såmænd bare det.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-03-09 10:53

Rune Trusell skrev:

> Nåja, men det er jo svært at spørge mere uddybende, når man ikke kender
> svaret. Du kunne jo have hjulpet bare en anelse mere. Det var såmænd
> bare det.

Man kunne spørge: "Hvilken indflydelse har sensorstørrelse på
dybdeskarphed".....

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Rune Trusell

Dato : 21-03-09 12:19

Ole Larsen wrote:

> Man kunne spørge: "Hvilken indflydelse har sensorstørrelse på
> dybdeskarphed".....

Det kunne man. Men det kræver ingen PhD-grad at forstå, at
spørger ønsker et mere uddybende svar end "ja".

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-09 12:28

>Det kunne man. Men det kræver ingen PhD-grad at forstå, at
>spørger ønsker et mere uddybende svar end "ja".

Er du sikker? Hvis det var mig der havde stillet spørgsmålet på den
måde havde jeg blot ønsket et ja eller nej. Ja/nej-spørgsmål fordrer
ja/nej-svar. Intet andet.

Jeg spørger som regel ret præcist og ønsker ikke svar på andet end det
jeg spørger om.

Jeg tvivler på jeg er den eneste men skal selvfølgelig ikke kunne sige
om OP havde samme ønske.

Vi er nødt til at svare på det der spørges om og ikke det vi _tror_
det kunne menes.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Rune Trusell

Dato : 21-03-09 13:01

Martin Johansen [6000] wrote:

> Er du sikker? Hvis det var mig der havde stillet spørgsmålet på den
> måde havde jeg blot ønsket et ja eller nej. Ja/nej-spørgsmål fordrer
> ja/nej-svar. Intet andet.

Ok. Jeg kan tage fejl, men følte mig ret overbevist om at
spørgeren ønskede mere end et ja/nej-svar.

> Jeg spørger som regel ret præcist og ønsker ikke svar på andet end det
> jeg spørger om.

Det er da også en udmærket egenskab, men det skader jo ikke
tænke lidt videre og hjælpe folk.

> Jeg tvivler på jeg er den eneste men skal selvfølgelig ikke kunne sige
> om OP havde samme ønske.

Som sagt, jeg kan tage fejl. Men jeg gætter på, han ønskede en
mere uddybende forklaring end ja/nej.

> Vi er nødt til at svare på det der spørges om og ikke det vi _tror_
> det kunne menes.

Selvfølgelig. Men ingen grund til at spille unødvendig dum.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-09 13:40

>Ok. Jeg kan tage fejl, men følte mig ret overbevist om at
>spørgeren ønskede mere end et ja/nej-svar.

Det kan bestemt også tolkes sådan.

Omvendt så må folk sq lære at spørge om det de ønsker svar på

>Selvfølgelig. Men ingen grund til at spille unødvendig dum.

Enig.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-03-09 12:35

Rune Trusell skrev:

> Det kunne man. Men det kræver ingen PhD-grad at forstå, at spørger
> ønsker et mere uddybende svar end "ja".

Så det er ikke svært at spørge mere uddybende, PgD grad eller ej.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Rune Trusell

Dato : 21-03-09 12:58

Ole Larsen wrote:

> Så det er ikke svært at spørge mere uddybende, PgD grad eller ej.

Der er jo ingen grund til at spille dummere end man er. Der
sker ingen skade, selvom man tænker og tolker selv - og så i
øvrigt hjælper hinanden.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-03-09 14:12

Rune Trusell skrev:

> Der er jo ingen grund til at spille dummere end man er. Der sker ingen
> skade, selvom man tænker og tolker selv - og så i øvrigt hjælper hinanden.

Så det er ikke svært at spørge mere uddybende, PgD grad eller ej. Er det
vel ??

Og der er ingen grund til at beskylde folk for at være dumme selvom de
ikke passer ind i din virkelighedsopfattelse, er der vel??

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Rune Trusell

Dato : 21-03-09 15:16

Ole Larsen wrote:

> Så det er ikke svært at spørge mere uddybende, PgD grad eller ej. Er det
> vel ??

Det var ikke stillet som et spørgsmål. Men nej, man kommer
selvfølgelig længst med at spørge så præcist som muligt.

> Og der er ingen grund til at beskylde folk for at være dumme selvom de
> ikke passer ind i din virkelighedsopfattelse, er der vel??

Det eneste jeg siger er, at man ud fra eksempelvis denne tråds
oprindelige spørgsmål godt kan regne ud, at der ønskes en
forklaring. Det tror jeg også godt du ved. Lad os lukke den
her, vi er pænt OT allerede.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : PR

Dato : 20-03-09 17:50

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> Har sensor størrelsen nogen indflydelse på, hvor meget dybdeskarphed, man
> kan få på ens billede?
>
> Per

Dybdeskarpheden afhænger (lidt forenklet) af 1/(brændvidden i anden potens)
og af blendeværdien naturligvis.
Dvs. jo kortere brændvidde jo større dybdeskraphed og dermed jo mindre sensor jo større
dybdeskarphed.
mvh PR

Fra : Per Z

Dato : 23-03-09 10:13

> [...]
> potens)
> og af blendeværdien naturligvis.
> Dvs. jo kortere brændvidde jo større dybdeskraphed og dermed jo mindre

Det er ikke korrekt. Brændevidden inden for "normale" områder har ingen
indflydelse på dybdeskarpheden. Et billede af en person hvor personen fylder
ligemeget i billedet vil have samme dybdeskarphed uanset om du skyder med en
20mm eller en 200mm. Altså vil du med 20mm stå tæt på personen mens med
200mm vil du være længere væk. Du vil dog få en baggrund der virker mere
sløret, pga. den fylder mindre, med en 200mm.

Med samme objektiv vil dybdeskarpheden blive mindre jo tættere du er på
personen. Den mindre sensor i APS-C betyder at du ved samme
forstørrelsesgrad vil være længere væk fra personen end ved fullframe.
Derfor siger man at fullframe giver ca. en blænde mindre dybdeskarphed end
APS-C (1.6x crop).

Fra : PR

Dato : 23-03-09 18:16

"Per Z" <no@spam.com> skrev i en meddelelse news:SaudnUzWqIEvz1rUnZ2dnUVZ8uWdnZ2d@giganews.com...

> [...]
> fullframe. Derfor siger man at fullframe giver ca. en blænde mindre dybdeskarphed end APS-C (1.6x
Den kan vendes og drejes på mange måder.
Dydeskarpheden er en ren geometrisk størrelse som afhænger af
Brændvidde, f
Blende, bl
Spredningskreds, S og
Afstand, A
Man kan imidlertid bedst overskue regnstykket ved at se på den såkaldte hyperfocalafstand, H
H=f*f/(S*bl) + f (det sidste led kan normalt udelades)
Hvis linsen er indstillet på uendelig er der skarpt fra H til uendeligt
Hvis linsen er indstillet på A=H er der skarpt fra H/2 til uendeligt.
Deraf fremgår det tydeligt, at "alt andet lige" så giver en kort brændvidde en større dybdeskarphed.
Eller for at bøje det i neon: Hvis man står fast plantet på et sted og tager samme billede, med
samme udsnit og med samme blende med hhv. et fuldformat kamera og et kamera med mindre sensor, så
vil sidstnævnte have størst dybdeskarphed.
Det er en fysisk/geometrisk kendsgerning, der ikke kan anfægtes.
mvh PR

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-03-09 18:04

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message
> hej
>
> Har sensor størrelsen nogen indflydelse på, hvor meget dybdeskarphed, man
> kan få på ens billede?

Når du siger meget dybdeskarphed er svaret nej.
Med store sensorer kan man få lille dybdeskarphed.

Med både store og små sensorer kan man få stor dybdeskarphed.
Med store sensorer skal man bare bruge et større blændetal for at få samme
dybdeskarphed som med en lille sensor (hvis afstand til motivet og
billedvinkel holdes konstant). Små sensorer kan ikke bruges med tilsvarende
store blændetal, da man vil så vil nå diffraktionsgrænsen.

Se f.eks.
http://www.clarkvision.com/photoinfo/dof_myth/
http://dpanswers.com/crop.html

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : .J.S...

Dato : 20-03-09 19:59

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Små sensorer kan ikke bruges med tilsvarende store blændetal, da man vil
> så vil nå diffraktionsgrænsen.

Det er så heller ikke nødvendigt for at opnå stor DOF

Det er vel mere egnet at bruge den absolutte størrelse på blændeåbningen.

Jeg kan ikke blive klog på om brændvidden i sig selv på virker DOF eller det
blot er fordi korte brændvidder har mindre absolut blændeåbning ?

mvh/JS

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-09 01:29

.J.S... wrote:
> Jeg kan ikke blive klog på om brændvidden i sig selv på virker DOF eller det
> blot er fordi korte brændvidder har mindre absolut blændeåbning ?

Det gør den i allerhøjeste grad... Et par eksempler i grove tal
ækvivallent til 35mm...
- 24mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 1m til uendelig med afstand sat til 3m.
- 35mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 1m til ca. 35m med afstand sat til 3m.
- 50mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 1,8m til ca. 5m med afstand sat til 3m.
- 135mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 2,7m til ca. 3,8m med afstand sat til 3m.
- 500mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 2,9m til ca. 3,2m med afstand sat til 3m.

mvh. Erik Richard

Fra : .J.S...

Dato : 21-03-09 16:09

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
>3m.
>- 500mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 2,9m til ca. 3,2m med afstand sat til

Det var måske også et lidt kryptisk spørgsmål..

I eksemplerne her er blænde tallet fast men størrelsen på blændeåbningen
bliver jo mindre med mindre brændvidde.

Så hvad sker der hvis man holder størrelsen på blændeåbningen fast ved
forskelllige brændvidder :

Ex med blændeåbning 6.25 mm.

50mm f/8 = ca 2 m
400mm f/64 = ca 0.2 m

400mm f/8 giver 0.02 m, så noget af forskellen skyldes forskel i
blændestørrelse, men brændvidden og dermed forstørrelsen giver også meget.
Hvis man ændrer afstand så udsnittet er det samme så er man vel tilbage ved
udgangspunktet.

mvh/JS

Fra : Per Z

Dato : 23-03-09 10:17

..J.S... wrote:
> [...]

- 500mm/bl. 8 giver en DOF fra ca. 2,9m til ca. 3,2m med afstand sat til 3m.

Brændevidden i sig selv har ikke indflydelse på dybdeskarpheden. Det har
forstørrelsengraden og afstanden til motivet. Læs min besked længere oppe.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-09 17:46

Per Z wrote:

> Brændevidden i sig selv har ikke indflydelse på dybdeskarpheden. Det har
> forstørrelsengraden og afstanden til motivet. Læs min besked længere oppe.

Har læst det, og jeg er ikke enig med dig, og det er alle mine
fototeoretiske bøger heller ikke...

Tag fx. en (ækvivallent til 35mm) 38mm, som er noget nær idealbrændvidde
for 35mm film og en tilsv. 72mm, som er idealbrændvidde for et 6x6
kamera. - De har begge samme forstørrelsesgrad, men jeg kan godt
garantere dig for, at DOF på 38mm optikken er noget højere end på 72mm
ditto ved samme afstandsindstilling!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Z

Dato : 23-03-09 18:44

[...]

Nu blander du pludselig to forskellige brændevidder og to forskellige
formater ind i det? Mellemformat vil jeg ikke kloge mig i, men fakta er at
brændevidde ved samme sensor størrelse ikke har indflydelse på
dybdeskarpheden ved samme forstørrelsesgrad. Du kan jo selv teste det. Det
har jeg selv gjort med en 35mm og en 135mm og dybdeskarpheden var den samme
ved samme blænde.

Det her er der jo altså ikke noget nyt i! Men mange fatter ikke at
dybdeskarphed og baggrundssløring ikke er det samme og ikke nødvendighvis
hænger sammen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-09 20:43

Per Z wrote:

> [...]
>
> Det her er der jo altså ikke noget nyt i! Men mange fatter ikke at
> dybdeskarphed og baggrundssløring ikke er det samme og ikke

Og du vil altså gøre dig klogere end alle fototeoretiske bøger og
tabeller? - Jeg kunne også have sagt en 22mm fra et 18x24mm kamera
istedet for en 72mm fra en 6x6. - Forstørrelsesgrad i sammenhold med
brændvidde er altså ens - uanset filmens/censorens str.. - Idealstr. er
_altid_ lig med diagonalen i mm, og deet vil _altid_ give samme
forstørrelsesgrad. - Det er ganske enkel matematikkens love, og dem kan
hverken du eller jeg lave om på...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Z

Dato : 24-03-09 15:26

http://www.dofmaster.com/dof_imagesize.html

"Depth of field is the same for all lenses when the image size is constant
and the same f-stop is used."

Fra :    ab©

Dato : 24-03-09 15:49

> http://www.dofmaster.com/dof_imagesize.html
>
> "Depth of field is the same for all lenses when the image size is constant
> and the same f-stop is used."

Så er vi jo enige
Du (og siden du henviser til) vælger så bare at variere sensor-udsnittet for
at opnå den samme dybdeskarphed, hvor vi andre siger at sensor-udsnittet er
fast, og dybdeskarpheden dermed ændres i forhold til brændvidden.

ab©

Fra : PR

Dato : 25-03-09 20:07

"Per Z" <no@spam.com> skrev i en meddelelse news:L_2dnQNQkvrucFXUnZ2dnUVZ8raWnZ2d@giganews.com...
> http://www.dofmaster.com/dof_imagesize.html
>
> "Depth of field is the same for all lenses when the image size is constant and the same f-stop is
> used."
Citatet ovenfor gælder kun for et og samme kamera, men ikke for to kameraer med forskellig
sensorstørrelse.
Denne tråd startede med spørgsmålet: Har sensorstørrelsen indflydelse på
dybedeskarpheden?
Og enhver, der har beskæftiget sig seriøst med fotografi ved at svaret
er: JA
I spørgsmålet d. 20-03 om sensorstørrelse 1/2,33" konstaterede vi, at
den er 6,1 x 4,6mm.
Den sammenligner vi med et kamera med fuld format og samme forhold
mellem siderne dvs. 32 x 24 mm
For at få nøjagtigt samme billede kan vi vælge brændvidderne 6,1mm og
32 mm, og vi får:
Sensor 6,1 x 4,6 mm, brændvidde 6,1 mm, blende 8, spredningskreds
1/30mm: Hyperfocalafstand = 0,14 meter
Sensor 32 x 42 mm, brændvidde 32 mm, blende 8, spredningskreds 1/30mm:
Hyperfocalafstand = 3,84 meter
Dvs at med linsen indstillet på uendeligt er:
Kamera med lille sensor skarpt fra 0,14 til uendeligt ved blende 8 og
Kamera med stor sensor skarpt fra 3,84 meter til uendeligt ved blende
8.
Altså:
1. Sensorstørrelsen har indflydelse på dybdeskarpheden og
2. Lille sensor (og dermed kort brændvidde) giver større dydeskarphed.
mvh PR

Fra : Per Z

Dato : 25-03-09 21:31

> Altså:
> 1. Sensorstørrelsen har indflydelse på dybdeskarpheden og
Der er vel ingen der har sagt andet?!?

> 2. Lille sensor (og dermed kort brændvidde) giver større dydeskarphed.

Når det er med samme objektiv vil brændevidden virke længere med lille
sensor hvilket betyder at fokus afstanden bliver længere og derved
dybdeskarpheden større.

Fra :    ab©

Dato : 24-03-09 02:23

> ... men fakta er at brændevidde ved samme sensor-
> størrelse ikke har indflydelse på dybdeskarpheden ved samme
> forstørrelsesgrad. Du kan ...

Når du går ud fra samme "forstørrelsesgrad" er det jo helt det samme som at
ændre sensorstørrelse - og dermed falder alle dine teorier igen til jorden

Jeg forstår slet ikke, at du bringer motivets størrelse ind i sagen (hvad om
der slet ikke er noget motiv - formlerne er jo de samme) - eller at du mener
at der er noget, der er anderledes ved mellemformat (eller for den sags
skyld ved et storformat pladekamera) formlerne er jo helt de samme uanset
hvilke størrelser vi taler om.

ab©

(Dagens vits: Baggrunden fylder mindre med et teleobjektiv

Fra : .J.S...

Dato : 23-03-09 18:05

"Per Z" <no@spam.com> wrote in message

> Brændevidden i sig selv har ikke indflydelse på dybdeskarpheden. Det har
> forstørrelsengraden og afstanden til motivet. Læs min besked længere oppe.

Så har afstand i sig selv heller ikke indflydelse, for hvis man ændrer
brændvidde så udsnittet er det samme så er dybdeskarpheden den samme

Det er i hvert fald noget sludder at sige at det afhænger af
forstørrelsesgrad og afstand, for afstanden har vel indflydelse på
forstørrelsesgraden.

Så spørgsmålet er om ikke det kun er forstørrelsesgraden og blændeåbningen
som bestemmer ?

Afstanden, brændvidden, sensorstørrelsen, printstørrelsen og
betragningsafstanden har alle indflydelse på forstørrelsesgraden.

mvh/JS

Fra : Per Z

Dato : 23-03-09 18:48

> Så har afstand i sig selv heller ikke indflydelse, for hvis man ændrer
> brændvidde så udsnittet er det samme så er dybdeskarpheden den samme

Det er klart at hvis du fastholder forstørrelsesgraden ved forskellige
brændevidder, så vil afstanden skulle ændres. Men ved crop vs fullframe med
samme brændevidde vil afstanden jo altså ikke være den samme. Derfor er der
mindre DOF på fullframe fordi du er tættere på. Hvis du beholder samme
afstand til motivet og så cropper fullframe billedet til 1.6 udsnittet, så
er DOF den samme.

Fra : Søren Haahr

Dato : 21-03-09 10:30

Ja.

For at få samme dybdeskarphed som du får med blænde 2,8 på en lille sensor,
skal du bruge blænde 5,6- 8 til på en større sensor, når de færdige printede
billeder skal være ens.

En større sensor er derfor bedst, når man vil have en lille dybdeskarphed i
sit færdige billede.

Det lyder ulogisk, men sådan er naturen.

Det var mit korte bud på et svar.
vh
Søren