Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO 25 savnes
Fra : Erik D

Dato : 13-03-09 08:59

I kender situationen hvor der er masser af lys og man i gamle dage
ville have valgt en 25 eller 50 ASA film med enormt fine korn. Min D80
kan ikke gå længere ned end 100 ASA og det savner jeg egentlig engang
imellem.
De helt dyre kameraer har 50 ASA som "option", hvad det så skal
betyde, men D90 starter ved 200 ASA. Hvorfor laves digitale kameraer
ikke med lav lysfølsomhed ?

E/CPH

Fra : Mogens

Dato : 13-03-09 16:13

Erik D wrote:
> [...]
> De helt dyre kameraer har 50 ASA som "option", hvad det så skal
> betyde, men D90 starter ved 200 ASA. Hvorfor laves digitale kameraer

Mon ikke det skyldes at det ingen billedkvalitetsmæssig værdi har for en
DX-sensor at gå under ISO 100 (D90 har iøvrigt også ISO 100 som laveste
indstilling L 1.0). En D90 har 1/4000 som hurtigste lukkertid, så det
burde vel normalt være nok hvis ønsket er en stor blændeåbning a.h.t.
lav dybdeskarphed.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-09 16:19

Erik D <erikdaugaard@gmail.com> wrote:

> [...]
> De helt dyre kameraer har 50 ASA som "option", hvad det så skal
> betyde, men D90 starter ved 200 ASA. Hvorfor laves digitale kameraer

Det er som regel fordi sensoren ikke kan kalibreres "godt nok" under et
vist niveau. Hvis du klemmer den ned på ISO 50 (f.eks. på et 5D mk.II)
mister lidt dynamik.

se evt. her:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5Dmarkii/page25.asp

under "ISO Sensitivity and Dynamic Range"

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-09 17:01

Erik D wrote:
> [...]
> ville have valgt en 25 eller 50 ASA film med enormt fine korn. Min D80
> kan ikke gå længere ned end 100 ASA og det savner jeg egentlig engang

Er det til flydende vand billeder, eller? Altså hvor du gerne vil have meget
lang lukkertid og undgå ekstremt høje blændetal?

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-09 17:07

Hans Kruse wrote:

> Er det til flydende vand billeder, eller? Altså hvor du gerne vil
> have meget lang lukkertid og undgå ekstremt høje blændetal?

I Nikonfamilien har jeg kun set D3X som har ISO 50, der ligesom på Canons
5D, 5D mk2 og 1D serien, så er det indefor det udvidede ISO område (jeg har
ikke set andre mærker, der har det). Det dynamiske område reduceres med ca.
en blænde ved ISO 50 ift. ISO 100 på disse kameraer, der alle har ISO 100
som basis ISO. Ellers er det selvfølgelig et ND filter, der skal til.

Fra : Erik D

Dato : 13-03-09 16:53

On 13 Mar., 17:00, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:

> Er det til flydende vand billeder, eller? Altså hvor du gerne vil have meget
> lang lukkertid og undgå ekstremt høje blændetal?

> [...]

Ja f.eks. vandfald eller noget andet som bevæger sig. Hvis man nu
f.eks. kører 100 ASA, f/4, 1/125 sek. og, for at få lidt mere
bevægelse i billedet, ønsker at kører 1/30 istedet uden at blænde ned,
så er der jo kun 25 ASA eller gråfilter at vælge imellem - ja, eller
vente på en sky høhø.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-03-09 19:29

Erik D wrote:
> [...]
> ville have valgt en 25 eller 50 ASA film med enormt fine korn. Min D80
> kan ikke gå længere ned end 100 ASA og det savner jeg egentlig engang

Det klarer man med et gråfilter (på dansk: Neutral Density filter)
Jeg vil hellere have et kamera med gode egenskaber ved svagt lys, og så
bruge et gråfilter, hvis jeg har brug for at lave bløde vandfald.

> De helt dyre kameraer har 50 ASA som "option", hvad det så skal
> betyde, men D90 starter ved 200 ASA. Hvorfor laves digitale kameraer
> ikke med lav lysfølsomhed ?

En chip har en vis lysfølsomhed, og kommer der mere lys ind, end den kan
håndtere, bliver den overstyret. Når 50ISO er en "option" betyder det at
man kunstigt sænker forstærkningen i elektronikken, og samtidigt
forsøger at undgå at overstyre chip'en.

Man tilstræber højere lysfølsomhed. Lysfølsomheden hænger sammen med det
areal, den enkelte pixel har. Store pixels, stor følsomhed (se på
Nikon's D3). Meget små pixels (mange pixels på et lille areal) giver
dårlig performance ved svagt lys, se på kompaktkameraer med 10-12Mpix.

Bo //