Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tage infrarøde billeder med almindeligt we~
Fra : sine.olesen@gmail.co~

Dato : 11-03-09 03:40

Jeg har hørt, at man kan fjerne IR-filteret i et webcam, og dermed
tage billeder, hvor man ser det infrarøde lys. Jeg er i gang med et
projekt, hvor det er relevant at se, til hvilken temperatur vores
objekt er "varmt". Er der nogen, der ved, hvor lav temperatur, der
stadig kan opfattes på billederne. Er 100 grader urealistisk?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-03-09 06:33

On 11 Mar., 10:39, sine.ole...@gmail.com wrote:
> [...]
> objekt er "varmt". Er der nogen, der ved, hvor lav temperatur, der
> stadig kan opfattes på billederne. Er 100 grader urealistisk?

Du kan ikke bruge et digitalkamera til at måle temperatur.
Det eneste du kan se, er objekters evne til at reflektere
infrarødt lys. Du skal bruge et termografi-kamera for at aflæse
temperaturer. Det arbejde ved væsentligt lavere bølgelængder.

Mvh
Peter Schrøder

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-03-09 13:45

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> infrarødt lys. Du skal bruge et termografi-kamera for at aflæse
> temperaturer. Det arbejde ved væsentligt lavere bølgelængder.

Korrektion: længere bølgelængder. Termografer ser typsik fra ca 5um til
12-14um

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-03-09 13:55

On 2009-03-11 10:39:31 +0100, sine.olesen@gmail.com said:

> [...]
> objekt er "varmt". Er der nogen, der ved, hvor lav temperatur, der
> stadig kan opfattes på billederne. Er 100 grader urealistisk?

Du kan ikke lave termografi med et alm. kamra, men du kan godt lave
IR-fotografi, du kan læse om emnet på dette site, og en Google-søgning
på dette emne vil helt sikkert give en masse hit.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-09 08:02

> [...]
> objekt er "varmt". Er der nogen, der ved, hvor lav temperatur, der
> stadig kan opfattes på billederne. Er 100 grader urealistisk?

Det infrarøde lys du kan fange med et digitalkamera er kun den meget
kortbølgede stråling. Den termiske stråling som bliver kraftigere jo varmere
et objekt er meget langbølget, det vil sige du kan _ikke_ fjerne IR filtret
i et webcam og forvente at du kan se temperaturforskelle! Du kan udelukkende
se infrarødt lys tydeligere, f.eks. fra en fjernbetjening eller sollys som
også indeholder IR lys.

Brian