Bedste pris
Fra : Poul Max

Dato : 30-03-09 18:22

Hej
Til et lille firma (5-7 brugere) skal jeg prøve at sætte en løsning op (skal
naturligvis være billig, i disse krise tider), som giver :
Filserver med bruger styring, således at bruger ikke kan se andres filer.
Køre Navision server
Køre Solid Works vault

Har et par ældre maskiner og prøvet med Fedora 10 og samba, lidt for
langhåret og kan ikke servicere Navision og Solid Works.
Har prøvet at konfigurere fildeling med sikkerhed i XP - virker som det
bliver administrativt tungt at håndtere brugere og password for alle Shares.
Overvejer en Xp maskine og en NAS-box, men kunne det ikke give lidt backup
problemer.
Regner med at backup skal foregå via USB-harddiske.

Indspark og ideer modtages gerne - har også set lidt på MS server software,
men 5K plus ville vi godt vente lidt med.

Mvh
Poul M

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-03-09 19:34

On Mon, 30 Mar 2009 19:22:23 +0200
"Poul Max" <nn@nn.dk> wrote:

> Køre Navision server
Med ovenstående krav har i allerede også valgt jeres server platform.
Navision kan kun afvikles på en MS platform.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Poul Max

Dato : 30-03-09 19:54

> Køre Navision server
Med ovenstående krav har i allerede også valgt jeres server platform.
Navision kan kun afvikles på en MS platform.

Hej Michael

Det var også lidt i den retning jeg var kommet og den køre i dag på en
gammel XP- maskine, sammen med Solid Works.

Er det så en NAS til fil serveren og så må jeg finde en fornuftig måde at
lave backup.

Hvilken skal man så vælge når det ikke behøver at være raid, web, FTP m.v.
men med en software som virker m.h.t. brugerstyring og opsætning af shares.

Mvh
Poul M

Fra : jos

Dato : 01-04-09 13:03

Poul Max wrote:
> [...]
>
> Hvilken skal man så vælge når det ikke behøver at være raid, web, FTP
> m.v. men med en software som virker m.h.t. brugerstyring og opsætning
Jeg har i omgangskredsen netop en opstilling med 5 brugere kørende navision
på(XPsp3), data liggende på en NAS (Qnap) med Raid1.
Backup køres fra sekretæren med Robocopy fra NAS til en daglig usbdisk.
Herved er man sikret mod HDUcrash (Raid1) og man har en fuld backup på hver
sin usb -ma,ti,on,to samr 2 fre- lige/ulige uger. som er remote fra NASen.

Ifh. til at vi taler virksomhedsdata, rimeelig billig og ret sikker løsning.

finn

Fra : Max

Dato : 01-04-09 13:35

Hej jos

> Ifh. til at vi taler virksomhedsdata, rimeelig billig og ret sikker
> løsning.

En ordentlig løsning får man først når backup data opbevares
et andet sted fysisk end stedet hvor dataene er.

--
Mvh Max

Fra : Poul Max

Dato : 01-04-09 20:24

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> NASen.
>
> Ifh. til at vi taler virksomhedsdata, rimeelig billig og ret sikker

Hej

Lyder som den løsning jeg skal bruge.

Hvordan er vurderingen af softwaren i QNAP'en - skal være enkel og effektiv
m.h.t. styring af bruger rettigheder til brugernes egne og til fælles
mapper.

Har selv en Maxtor, her har jeg måttet gøre alle mapper offentlige - kan
ikke logge på med brugernavn og password, når jeg prøver sættes
computernavnet ind foran brugernavn og så afvises login.

Mvh
Poul M