Samme netværksklasse på hver side af
Fra : Erik Marcor Thaysen

Dato : 28-03-09 14:07

Kort fortalt: Jeg kobler en PC direkte til vores DONG fiberboks, hvor
jeg abonnerer på Bolig:nets Internet-forbindelse. PC benytter DHCP og
får tildelt en IP-adresse i 10.98.x.x/255.255.240.0 området. Problemet
er, at det er samme netværk på "ydersiden" af fiberboksen. Så jeg kan
pinge utallige apparater derude. Burde DHCP-serveren i fiberboksen ikke
være sat op til at have et andet netværk på min side, f.eks. 192.168.1.x?

Jeg har henvendt mig til både DONG (som står for fiberboks og
DHCP-server) og Bolig:net (som laver DHCP-konfigurationen). Men her
bliver jeg affærdiget med, at alt er som det skal være, og at jeg bare
kan sætte en router imellem.

Lyder det normalt?

mvh
Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-03-09 14:17

On Sat, 28 Mar 2009 14:07:08 +0100, Erik Marcor Thaysen
<emt-usenet@xemaps.com> wrote:

> [...]
> pinge utallige apparater derude. Burde DHCP-serveren i fiberboksen ikke
> være sat op til at have et andet netværk på min side, f.eks. 192.168.1.x?

For det første: På en DONG fibernet-forbindelse, får man ikke en
router med. Hvis man vil have en, må man sætte sin egen på.

For det andet: Når man bruger Bolig:net på en DONG
fibernet-forbindelse, får man en privat ip-adresse (10.x.x.x), hvis
man ikke betaler Bolig:net for at få en public adresse.

Kort sagt: Hvis du vil have en public IP-adresse (som hos de fleste
andre udbydere), skal du betale ekstra for det, og hvis du vil have en
router på (som nogle udbydere gør det), skal du også betale ekstra for
det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Erik Marcor Thaysen

Dato : 28-03-09 15:00

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> andre udbydere), skal du betale ekstra for det, og hvis du vil have en
> router på (som nogle udbydere gør det), skal du også betale ekstra for

1) Korrekt. En evt. router står jeg selv for. I fiberboksen er der 4
stik beregnet til Internet-forbindelser. Så i princippet behøver jeg
ikke en router, men kan koble mine 3 PC'ere og ene netværksprinter
direkte til fiberboksen. Så jeg efterlyser ikke en router.

2) Jeg er heller ikke interesseret i en public IP-adresse. Jeg studser
bare over, at jeg får tildelt 10.98-adresser på min side, samtidig med,
at det er samme adresseområde på ydersiden af fiberboksen, dvs. hos
DONG/Bolig:net. Jeg ville mene, at burde få adresser til et andet privat
netværk. F.eks. 192.168.x.x.

I det simpleste tilfælde, hvor jeg kun kobler 1 PC direkte til
fiberboksen, og får en 10.98-adresser fra DHCP-serveren, kan jeg stadig
pinge stort set samtlige adresser på 10.98-netværket. Hvis jeg kører et
netværks-scan, ser jeg i hundredevis af optagne IP-adresser på mit
"private" netværk. Der er diverse Apple-apparater, samt et apparat med
betegnelsen "teknikskab" -- apparater som jeg intet kender til.

Helt konkret ville jeg gerne tildele en fast IP-adresse til min
netværksprinter, men fordi alle disse eksterne apparater spøger på mit
LAN, er en fast adresse som regel optaget næste gang jeg tænder for
printeren.

-Erik

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-09 16:22

Erik Marcor Thaysen skrev:
> [...]
> at det er samme adresseområde på ydersiden af fiberboksen, dvs. hos
> DONG/Bolig:net. Jeg ville mene, at burde få adresser til et andet privat

Hvis du vil have et privat netværk må du jo selv sætte en router op, når
der ikke følger en med forbindelsen.

> I det simpleste tilfælde, hvor jeg kun kobler 1 PC direkte til
> fiberboksen, og får en 10.98-adresser fra DHCP-serveren, kan jeg stadig
> pinge stort set samtlige adresser på 10.98-netværket.

Det lyder ganske normalt. Hvorfor skulle du ikke kunne det? Det vil kun
en firewall forhindre, så medmindre de andre brugere har en firewall,
eller internetudbyderen opdeler sit netværk, så der kan sættes firewall
mellem de enkelte brugere, vil en ping normalt komme igennem.

> [...]
> "private" netværk. Der er diverse Apple-apparater, samt et apparat med
> betegnelsen "teknikskab" -- apparater som jeg intet kender til.

Det lyder som en misforståelse - det er jo ikke dit private netværk. Et
privat netværk kan du etable bag en router. Det er udbyderens private
netværk bag udbyderens router.

Invester i en NAT-router.

/Lars

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-09 16:26

On Sat, 28 Mar 2009 15:00:00 +0100, Erik Marcor Thaysen
<emt-usenet@xemaps.com> wrote:

> [...]
>ikke en router, men kan koble mine 3 PC'ere og ene netværksprinter
>direkte til fiberboksen. Så jeg efterlyser ikke en router.
Jo du gør, læs mere senere.

> [...]
>at det er samme adresseområde på ydersiden af fiberboksen, dvs. hos
>DONG/Bolig:net. Jeg ville mene, at burde få adresser til et andet privat
Du har fået IP, subnet mask, gateway, det er det der er nødvendigt for
at du kan komme på internettet med din PC.

> [...]
>pinge stort set samtlige adresser på 10.98-netværket. Hvis jeg kører et
>netværks-scan, ser jeg i hundredevis af optagne IP-adresser på mit
Du misforstår "privat netværk", det er ikke dit private netværk, men
derimod et netværk der ikke direkte er forbundet ud i internettet så
at sige, der er en NAT et sted før internettet kommer på.

>Der er diverse Apple-apparater, samt et apparat med
>betegnelsen "teknikskab" -- apparater som jeg intet kender til.
Ja sådan er det, det kan du løse med en router og du bør gøre dette,
da de andre jo nok også kan se dig og du ved ikke hvem de er. Routeren
vil lave den isolation du efterlyser.

> [...]
>netværksprinter, men fordi alle disse eksterne apparater spøger på mit
>LAN, er en fast adresse som regel optaget næste gang jeg tænder for
Køb en router og dine problemer desangående er løst.

/Hans

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-03-09 16:28

On 2009-03-28, Erik Marcor Thaysen <emt-usenet@xemaps.com> wrote:

> [...]
> at det er samme adresseområde på ydersiden af fiberboksen, dvs. hos
> DONG/Bolig:net. Jeg ville mene, at burde få adresser til et andet privat

Der er ingen "din side" med mindre der er en router, så det kan de ikke.

--
Andreas

Fra : Erik Marcor Thaysen

Dato : 28-03-09 17:38

Ok, I skal have mange tak for svarene, som er langt bedre end dem man
får fra både DONG og Bolig:net. Jeg har gået og tillagt DONGs fiberbox
egne router-egenskaber.

-Erik

Fra : Leif Neland

Dato : 28-03-09 18:00

Erik Marcor Thaysen skrev:
> Ok, I skal have mange tak for svarene, som er langt bedre end dem man
> får fra både DONG og Bolig:net.
>
> -Erik

Tjae. Hvad har du fået at vide andet end du vidste i forvejen?

"Men her bliver jeg affærdiget med, at alt er som det skal være, og at
jeg bare kan sætte en router imellem."

Leif

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-09 18:16

On Sat, 28 Mar 2009 17:59:49 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Tjae. Hvad har du fået at vide andet end du vidste i forvejen?
>
>"Men her bliver jeg affærdiget med, at alt er som det skal være, og at
>jeg bare kan sætte en router imellem."

Hans leverandører har kun fortalt hvad de skulle ud fra deres eget
synspunkt.
Ingen har tilsyneladende forklaret noget omkring den store sammenhæng
mellem tingene.
Meget typisk når man ringer ind og ikke forstår noget eller ikke kan
få det til at virke. De kan hjælpe med at forklare deres eget setup og
hvordan det knastes ind i windows, og ikke ret meget andet.
De holder sig på egen boldbane og det kan man godt forstå.
Support koster penge, det giver sjældent indtægter.

/Hans

Fra : Erik Marcor Thaysen

Dato : 28-03-09 18:24

Leif Neland wrote:

> Tjae. Hvad har du fået at vide andet end du vidste i forvejen?
>
> "Men her bliver jeg affærdiget med, at alt er som det skal være, og at
> jeg bare kan sætte en router imellem."
>

> Leif

Det er den simple og meget korte udgave af problemet I har fået
præsenteret her. Korrespondencen som jeg har haft med DONG of Bolig:net
havde efterhånden efterladt mig snoskforvirret. Specielt når de svarer
med: "Det ser da også mystisk ud."

Nuvel, det er tydeligvis ikke et netværksproblem, men et
kommunikationsproblem mellem dem og mig.

-Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-03-09 06:45

<emt-usenet@xemaps.com> wrote:

> [...]
> ikke en router, men kan koble mine 3 PC'ere og ene netværksprinter
> direkte til fiberboksen. Så jeg efterlyser ikke en router.

Det gør du faktisk, men måske uden at vide det.

> [...]
> at det er samme adresseområde på ydersiden af fiberboksen, dvs. hos
> DONG/Bolig:net. Jeg ville mene, at burde få adresser til et andet privat

Du sidder direkte på et stort, åbent netværk. Det er godt nok med
private addresser, men i denne sammenhæng er det som at sidde direkte
på Internet. Hvis du ikke vil have det, skal du bruge en router.

> [...]
> netværksprinter, men fordi alle disse eksterne apparater spøger på mit
> LAN, er en fast adresse som regel optaget næste gang jeg tænder for

Hvis du gerne vil have et adresseområde, hvor du selv styrer
adresserne, skal du som sagt bruge en router.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/