Langsom bind9 på debian, løst!
Fra : Leif Neland

Dato : 26-03-09 23:18

Jeg undrede mig over, at der ofte kom timeout på dns-opslag på mit net,
der har en bind9-nameserver på Debian.

Det viste sig at bind først spurgte via ipv6, og først når det ikke gav
svar, så brugte ipv4

Løsningen er at tvinge bind9 til kun at bruge ipv4 ved at sætte
parametren -4 på, når bind9 startes.

F.ex. således:

i /etc/defaults/bind9

OPTIONS="-4 -u bind"

Leif

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-03-09 23:20

On 2009-03-26, Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Jeg undrede mig over, at der ofte kom timeout på dns-opslag på mit net,
> der har en bind9-nameserver på Debian.
>
> Det viste sig at bind først spurgte via ipv6, og først når det ikke gav
> svar, så brugte ipv4

Men hvorfor troede den at den havde en v6-forbindelse? Er det ikke i
virkeligheden problemet?

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-03-09 23:35

On Thu, 26 Mar 2009 23:17:40 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> Det viste sig at bind først spurgte via ipv6, og først når det ikke
> gav svar, så brugte ipv4

Det er en god ting, for ellers får vi jo aldrig migreret til v6.

> Løsningen er at tvinge bind9 til kun at bruge ipv4 ved at sætte
> parametren -4 på, når bind9 startes.

Nej, løsningen er (også) at køre IPv6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 27-03-09 02:28

Asbjorn Hojmark skrev:

> Det er en god ting, for ellers får vi jo aldrig migreret til v6.

> Nej, løsningen er (også) at køre IPv6.

Ringer man til TDC og beder om ipv6-adresser, eller hvordan får man dem?
(Når vores fiber nu kommer fra TDC)

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-03-09 07:57

On Fri, 27 Mar 2009 02:27:38 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> Ringer man til TDC og beder om ipv6-adresser, eller hvordan får man
> dem?

Det er en god idé at ringe til TDC og bede dem om IPv6-adresser. De
siger desværre nej, men hvis ingen beder om det, bliver de jo nok ved
med at sige nej.

Jeg har selv mine adresser fra SixXS.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-03-09 10:10

On 2009-03-27, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det er en god idé at ringe til TDC og bede dem om IPv6-adresser. De
> siger desværre nej, men hvis ingen beder om det, bliver de jo nok ved
> med at sige nej.
>
> Jeg har selv mine adresser fra SixXS.

Jeg bruger også SiXXS, men har rodet lidt med 6to4, da UNI*C har en 6to4
gateway stående. Det er bare ikke så NAT-venligt.

--
Andreas