DIY NAS, med router
Fra : ing.jsjohnsen@gmail.~

Dato : 25-03-09 07:55

Jeg kunne godt tænke mig følgende setup:

ADSL -> Server -> switch -> divers computer, PS3, voip, mm

I serveren skal der være
Trafic shaping
Web server
Torrent klient
NAS
VPN

Mit primære problem er at jeg bruger mit internet til mange ting og
helst samtidig, så jeg vil gerne have en enhed til at kontrollere min
trafik.
Og da jeg ikke har en ordentlig router, kan jeg lige så godt bygge en
server.
Jeg har en bærbar med 2 netkort som skal fungere som server,
Men har i nogle bud på hvad software jeg skal bruge?

Serveren er en bærbar med 2 netkort, så det burde være muligt at lave
DHCP server, med NAT, og trafic shaping.
Er der andre der har erfarringer med et ligende setup? - hvad bruger i
af software?
Jeg har surfet lidt rundt efter forskellige linux løsninger, men det
er enten en ren firewall løsning, og så ryger ideen vel med torrent
klient, og NAS, eller hvad?

MVH Jesper Johnsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-03-09 15:10

On Wed, 25 Mar 2009 06:55:01 -0700 (PDT), ing.jsjohnsen@gmail.com
wrote:

>Hej

>Jeg kunne godt tænke mig følgende setup:
>
>ADSL -> Server -> switch -> divers computer, PS3, voip, mm

> [...]

...cut

>Er der andre der har erfarringer med et ligende setup? - hvad bruger i
>af software?

Enhver linux distro burde kunne løse opgaven. Selv er jeg vældig glad
for Fedora, men udvalget er stort. Indlæringskurven med Linux er ret
stejl, så jeg anbefaler at du finder dig en ven med linux erfaring og
så vælger samme distro som ham

I øvrigt vil jeg nok anbefale (i hvert fald i starten) placerer en
NAT'ende bredbåndsrouter foran linux-serveren. Ellers kan du nemt
risikere at få uindbudne fremmede på serveren

<mlr>

Fra : Lars Hjortø

Dato : 25-03-09 18:44

Hej Jesper

Jeg rodede engang med noget lignende og fandt frem til at dette.

http://www.smoothwall.org/

Måske det også kan klare dine behov.

Venlig hilsen Lars.

Fra : ing.jsjohnsen@gmail.~

Dato : 25-03-09 12:26

> Enhver linux distro burde kunne løse opgaven.
Jeg havde også kig på ubuntu, men den version der er pt. kører ikke
stabilt på min PC.
Men det ser ud til at mepis, kører som det skal, og den kører også
debian, og der er jeg nok mest hjemme.

Men hvilke programmer skal jeg bruge, det er umiddelbart lidt uklart
for mig
> traffic shaping
er det wondershaper jeg skal have gang i eller er der andre forslag?

> web server
> torrent klient
Giver vel sig selv

>VPN
Hvad skal jeg bruge her?

Troede faktisk jeg havde fundet den hellige gral i SME server, men her
virker begge mine netkort ikke - surt

> I øvrigt vil jeg nok anbefale (i hvert fald i starten) placerer en
> NAT'ende bredbåndsrouter foran linux-serveren. Ellers kan du nemt
> risikere at få uindbudne fremmede på serveren

Jeg har NAT i min ADSL router.

Fra : Cag \(DK-2730\)

Dato : 26-03-09 08:14

> [...]
> Giver vel sig selv

> Hvad skal jeg bruge her?
>
> Troede faktisk jeg havde fundet den hellige gral i SME server, men her

Jeg kørte også med SME de første par måneder jeg 'legede' med server, gik
dog over til ClarkConnect da den på det tidspunkt var nemmere at
konfigurere... det var måske en mulighed for dig?