Er min strømforsyning defekt?
Fra : Optimus Prime

Dato : 30-03-09 12:46

Jeg har gennem længere tid sloges med forskellige småproblemer på
computeren.
Nogen gange fik jeg blå skærm når netkortet blev belastet (ved hardcore
downloading), så begyndte jeg at få brændefejl når jeg brændte
DVD'ere... som regel noget I/O fejl og ofte kan jeg hører den kører helt
ned i omdrejninger flere gange mens jeg brænder en skive

Jeg har nu geninstalleret XP (efter 2½ år); men mine brændefejl er jeg
ikke sluppet for. Bundkortet har nyeste BIOS opdatering, DVD-drev og
andet hardware har nyeste drivere...

En af de kloge i omgangskredsen spurgte om jeg havde testet min
strømforsyning - hvilket jeg var lidt skeptisk overfor kunne være årsag
til problemet; men jeg installerede dog HWMonitor
(http://www.cpuid.com/hwmonitor.php)

Og lod computeren køre natten over - om morgenen kunne jeg se at min
Vcc, Min 3.3V og min 12V linie alle havde været nede omkring 0.0V (den
eneste som ikke har været helt i bund er CPU Core)

Sprøgsmålet er så, viser det at strømforsyningen er ustabil eller kan de
resultat skyldes noget dvale tilstand etc.?

Computeren efterlades tændt med pålogget Messenger, samt streaming
webradio og download via utorrent - så der burde da være aktivitet på
den eller?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-09 19:44

Optimus Prime wrote:

> til problemet; men jeg installerede dog HWMonitor

Som reelt ikke kan bruges til noget. Det er en fancy gimmick.

> Sprøgsmålet er så, viser det at strømforsyningen er ustabil eller kan de

Det viser ikke noget brugbart. Smæk et multimeter på PSU'en og belast så
maskinen. Mål på +5V og +12V. Holder de sig pænt indenfor +/- 10% fejler
PSU'en som sådan ikke noget. Viser multimeteret en "gummitendens", dvs.
at spændingen falder meget ved belastning ift. idle, så ligger den på
kanten til udskiftning.

Du har naturligvis checket for udbulede lytter på bundkortet, ikk'?

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 31-03-09 08:26

Jesper Poulsen skrev:
> Som reelt ikke kan bruges til noget. Det er en fancy gimmick.

Tja men det viser vel spændingsniveauerne, temperatur og RPM på blæsere?
Går udfra det aflæses via elektronikken på bundkortet, SMART funktionen
på harddiskene osv.

> [...]
> PSU'en som sådan ikke noget. Viser multimeteret en "gummitendens", dvs.
> at spændingen falder meget ved belastning ift. idle, så ligger den på

Jeg har ikke lige noget multimeter ved hånden, men har en anden
strømforsyning jeg kan prøve at sætte på og se om problemet forsvinder -
min nuværende er også begyndt at larme mere og mere

> Du har naturligvis checket for udbulede lytter på bundkortet, ikk'?

Ups, den havde jeg glemt - kigger når jeg kommer hjme fra job

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-03-09 17:12

Optimus Prime wrote:

> Tja men det viser vel spændingsniveauerne, temperatur og RPM på blæsere?

Spænding og temperatur målt med bundkortets egne sensorer er nul værd.
Det er derfor at det er en fancy gimmick.

Mit bundkorts måling af +12V ligger himmelråbende langt fra det mit
Fluke 75 måler. Jeg stoler mere på mit Fluke end på mit Asus-bundkort.

> Jeg har ikke lige noget multimeter ved hånden, men har en anden

Selv billige multimetre fra Onkel Harald eller Tante Hansen er udmærket
til dette.

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-04-09 08:04

Jesper Poulsen skrev:
> Du har naturligvis checket for udbulede lytter på bundkortet, ikk'?

Ingen bulede lytter. Jeg har også prøvet med en anden strømforsyning nu,
det hjalp ikke heller.

Har opdaget at mine brændefejl forsvinder hvis jeg stiller mit
brændeprogram til at køre x12 i stedet for auto, så det kunne tyde på
min IDE bus måske er dårlig (har kørt fint med auto i flere år inden).

Sidder den i north eller south bridgen? Jeg har nemlig haft problemer
med mit onboard netkort, mit onboard lydkort og nu måske også IDE-bussen
- hvis de sidder på samme bro alle sammen, så kunne det jo tænkes der
var der fejlen lå.

NB: Det er et Nforce4 chipsæt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-04-09 23:01

Optimus Prime wrote:

> Sidder den i north eller south bridgen? Jeg har nemlig haft problemer

South. Alt I/O sidder dér.

> med mit onboard netkort, mit onboard lydkort og nu måske også IDE-bussen
> - hvis de sidder på samme bro alle sammen, så kunne det jo tænkes der
> var der fejlen lå.

Det lyder meget sandsynligt... Jeg har en gang haft lignende fejl (død
South Bridge). Det kostede mig mange data som følge af fejloverførsler
til og fra harddiskene (NTFS smed simpelthen data væk). Skift bundkort
nu mens du stadig har dine data i behold.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-04-09 14:54

Jesper Poulsen wrote:
> Jeg har en gang haft lignende fejl (død
> South Bridge). Det kostede mig mange data som følge af fejloverførsler
> til og fra harddiskene (NTFS smed simpelthen data væk).

Bare nysgerrig; hvilket bundkort var det?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 22:07

Jens C. Hansen wrote:

> Bare nysgerrig; hvilket bundkort var det?

Et ECS-et-eller-andet. Det var med VIA-chipset. Kig ca. 5 år tilbage i
dk.edb.hardware.drev, hvor jeg havde en længere tråd omkring fejl på NTFS.

Jesper Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-04-09 23:29

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Et ECS-et-eller-andet. Det var med VIA-chipset. Kig ca. 5 år tilbage i
> dk.edb.hardware.drev, hvor jeg havde en længere tråd omkring fejl på NTFS.

> [...]

Et gratis gæt er ecsK7S5A ?
Et meget solgt bundkort, som gav mange sjove problemer - især med ram.

Kurt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 21:22

Kurt B. Andersen wrote:

> Et gratis gæt er ecsK7S5A ?

Faktisk ikke. Mit K7S5A virkede ganske uden problemer da det blev afløst
- netop af det der gik defekt.

K7VTA3 hed det vist - eller noget i den henretning.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-04-09 16:34

Jesper Poulsen wrote:

> Et ECS-et-eller-andet. Det var med VIA-chipset.

Måske VIA Pro133, også kaldet 'Apollo'?
Det kan jeg godt huske fra nogle Unix-grupper for mange år siden; der
blev Southbridge'n anset for at være defekt fra fabrikken af, for det
gav korrupte filer med både FreeBSD og Linux.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 21:35

Jens C. Hansen wrote:

> Måske VIA Pro133, også kaldet 'Apollo'?