Controller eller harddisk fejl?
Fra : JSH [9800]

Dato : 25-03-09 21:12

Hej
Jeg er ved at hjælpe en kollega, idet hans pc af og til fejler.

Nogle gange skriver den ved boot:

- disklæsningsfejl
- no boot disk

PC-en er med ASUS bundkort og Win XP.

Er det harddisken eller harddisk controlleren?
Hvis det er harddisk controlleren kan jeg så købe en pci og montere denne og
få diskene til at boote fra denne?

Jeg har været ved at kigge i loggen og fundet følgende:

Hændelsestype: Fejl
Hændelseskilde: Disk
Hændelseskategori: Ingen
Hændelses-id: 11
Dato: 25-03-2009
Klokkeslæt: 13:40:45
Bruger: Ikke tilgængelig
Computer: FAM-3D839A6C700
Beskrivelse:
Driveren detekterede en controllerfejl på \Device\Harddisk1\D.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på
Data:
0000: 04 01 68 00 01 00 b6 00 ..h...¶.
0008: 00 00 00 00 0b 00 04 c0 .......À
0010: 01 01 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: 5d 3c 00 00 00 00 00 00 ]<......
0030: ff ff ff ff 02 00 00 00 ÿÿÿÿ....
0038: 40 00 00 84 02 00 00 00 @..?....
0040: ff 20 0a 12 8c 03 20 00 ÿ ..?. .
0048: 00 00 00 00 0a 00 00 00 ........
0050: 00 50 3f 88 a8 cd 26 8a .P??¨Í&?
0058: 00 00 00 00 90 89 30 8a ....?0?
0060: 02 00 00 00 00 00 00 00 ........
0068: 2a 00 00 00 00 00 00 00 *.......
0070: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........
0078: f0 00 04 00 00 00 00 0b ð.......
0080: 00 00 00 00 08 03 00 00 ........
0088: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

Fra : Henning

Dato : 25-03-09 22:18

>Driveren detekterede en controllerfejl på \Device\Harddisk1\D.

Defekt disk, ingen tvivl. Det skulle da lige være kablet...

Fra : JSH [9800]

Dato : 25-03-09 22:20

Jow, men der var 2 diske i og jeg prøvede at clone den ene disk over på den
anden og afmonterede den første.

Der var stadig fejl - samme beskrevne fejl.
Jeg tror ikke lige på 2 diske fejler.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-03-09 19:46

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i meddelelsen
> Jow, men der var 2 diske i og jeg prøvede at clone den ene disk over på
> den anden og afmonterede den første.
>
> Der var stadig fejl - samme beskrevne fejl.
> Jeg tror ikke lige på 2 diske fejler.

Næh, men det siger vel sådan set også sig selv at en kloning af en defekt
harddisk næppe vil være fejlfri (medmindre kloningsværktøjet altså skulle
være ganske forbløffende intelligent til at foretage løbende fejlrettelse
under kloningsprocessen?).

Det svarer jo sådan set til at forlange at man tager en almindelig fotokopi
af et billede og forlanger BEDRE kvalitet af kopien uden nogen form for
redigering...

Og jo, det lugter helt klart af at den oprindelige primærdisk enten er
defekt eller i hvert fald fejltilsluttet.

Evt. kan der være tale om en rigtigt led boot-sektor-virus, så prøv så vidt
muligt at virusscanne, fejlsøge og derellers defragmentere EFTER at
kabelforbindelsen er blevet tjekket efter...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 25-03-09 23:59

JSH [9800] wrote:

> Er det harddisken eller harddisk controlleren?
> Hvis det er harddisk controlleren kan jeg så købe en pci og montere denne og
> få diskene til at boote fra denne?

Har du mulighed for at prøve disken i et andet bundkort eller på en
USB-controller? - Det kan fortælle dig om det er det ene eller det andet.

Hvis det er disken der har problemer har de fleste mærker
diagnostiseringsværktøjer der kan downloades hos fabrikanten.

Hvis det er bundkortets controller der er kaput er det muligt at få en
controller til et PCI-slot dersom bundkortets controller ikke blokerer
for den externe controller selvom den er disabled. Det er dog ikke
sikkert at du direkte kan boote maskinen med disken på en ny controller
uden en omformattering, men der må du prøve dig frem.

/Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 13:07

Lars Peter Larsen wrote:

> sikkert at du direkte kan boote maskinen med disken på en ny controller
> uden en omformattering, men der må du prøve dig frem.

Der plejer WinXP's repair-funktion at være behjælpelig. Man skal ikke
vælge den første repair-mulighed - vent til der dukker en mere op. Det
kræver dog at man har en XP boot-CD.

Jesper Poulsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 29-03-09 13:39

Hej
Jeg synes at jeg mangler svar på dette?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-09 15:26

JSH [9800] wrote:
> Hej
> Jeg synes at jeg mangler svar på dette?

Du betaler ikke for at få svar, så du kan heller ikke kræve et...

> Hvis det er harddisk controlleren kan jeg så købe en pci og montere denne og
> få diskene til at boote fra denne?

Det har du fået svar på. Lars Peter Larsen har skrevet en mindre stil.

Jesper Poulsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 29-03-09 17:28

Undskyld hr. Jepser Poulsen. Jeg beklager at jeg ikke har læst mine svar
godt nok

Det skal aldrig ske mere. Jeg har ikke krævet noget!

(det er irriterende som tonen nogen gange er her i forummet!)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-09 20:13

JSH [9800] wrote:

> (det er irriterende som tonen nogen gange er her i forummet!)

Tja, du lægger jo selv op til det. Hvis du vil have en anden tone, så må
du lægge ud først.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 30-03-09 21:14

JSH [9800] wrote:
> Hej
> Jeg synes at jeg mangler svar på dette?
>
> Hvis det er harddisk controlleren kan jeg så købe en pci og montere denne og
> få diskene til at boote fra denne?

Ja - det kan du. Det jeg yderligere skriver, er at du bare ikke altid
kan regne med at den vil virke fordi der kan være konflikter med
bundkortets indbyggede controller.

Bare spørg løs, vi er her for at prøve at hjælpe hinanden.

/Lars

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 01-04-09 19:40

måske bundkortet / disken ikke kan finde ud af at starte op
måske der i bios er mulighed for at indskyde lidt forsinkelse <1 sek> / <1
step>

/ NHWP