CPU-køling: "Varm" anbefaling af ekstremt ~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-03-09 19:26

Jeg har bygget computere til eget og venners brug i efterhånden 12 år, og
har derfor gjort mig min del både gode og dårlige personlige erfaringer med
CPU-køling.

Da jeg for nyligt opgraderede en god vens købemaskine (en Acer Aspire
stationær bygget over en AMD Athlon X2 6000+), med både nyt bundkort, nye
800 Mhz-ramstænger og et rimeligt lækkert Antec 300-kabinet samt en
angiveligt ganske stille NorthQ strømforsyning, havde vi begge svært ved at
forstå at den rent ud sagt stadig larmede ad Helvede til og deril holdt sig
temmelig lun (ca. 45 grader "idle")

Fejlen lå i den ellers rimeligt overbevisende CPU-køler (en relativt stor
aluminiumskøleprofil med en umiddelbart habil 80mm-blæser), vi havde flyttet
med over i det nye setup.

Jeg tog derfor chancen og investerede små 400 kroner i sådan en fætter her:

http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/mugen-2-cpu-cooler.html

....og jeg må sige at jeg IKKE har fortrudt det!

Den krævede ganske vist en solid times koncentration at montere - da det
kræver at selve Motherboardet tages ud af maskinen, idet den skrues fast på
et medfølgende beslag FRA UNDERSIDEN(!) - og den fylder skam også ganske
meget i kabinettet, kombineret med den medfølgende støjsvage 120mm blæser,
men resultatet var dog på alle måder fremragende:

Da jeg havde samlet maskinen igen og startet den op, kom såvel min gode ven
og hans kone ind fra et tilstødende lokale og spurgte mig bekymret om,
hvordan det gik med monteringen og blev tilsyneladende begge MEGET
forbløffede over at at se "liv på skærmen", da de slet ikke - selv på 2
meters afstand i samme lokale - kunne høre maskinen køre!

Dette kombineret med at min gode ven samme aften tæskede hele Call of Duty
4: Modern Warfare igennem på Single Player i eet solidt 6-timers stræk og
ved afslutningen deraf på sin Asus PC Probe II umiddelbart kunne aflæse kun
32 grader på sin CPU, sagde mig både eet og andet om denne kølers utrolige
formåen...

(Nærmere specifikt var det nok noget i retning af: "I've GOTTA get me one of
these!" ;-D )

Og dèt gjorde jeg så:

Jeg kører selv med en "gammel" AMD Phenom 9850 Black Edition, som er
fabriksindstillet til 2,5 Ghz og som jeg - med min oprindelige Zalman
9500-køler - forgæves har forsøgt at overclocke gennem den ellers ulåste
multiplier via BIOS i mit ganske udmærkede Nforce 780a-baserede Asus
CROSSHAIR II-Motherboard: No such luck!

Efter jeg endelig fik skaffet mig og installeret min egen Mugen 2-køler for
en uges tid siden, har min CPU imidlertid ganske elskværdigt og fuldstændigt
uden det mindste brok ladet sig multiplier-overclocke rent fra 12,5 x 200
Mhz til solide 15 x 200Mhz, hvilket vil sige en halvrå overclocking på
solide 500 Mhz fra 2,5 til 3 Ghz, og dét endda UDEN overhovedet at kunne nå
over 50 graders absolut peakloadtemperatur (gennemsnitligt omkring 37
grader!), endsige afsindigt obskure decimalregnefejl i et
"tortur-testprogram" som primtalsberegneren Prime95 (kørt i 64-bit udgave):
Der er ikke engang givet den ekstra strøm at arbejde med, for min CPU, som
ellers tværtimod er VID'et til "officielt" at skulle køre ved 1,3 volt,
holder sig bizart nok ifølge min Asus PC Probe II pænt og stabilt nede på
1,23 volt CPU-core-spænding (samvittighedsfuldt sat på "AUTO" i BIOS).

Jeg har endnu ikke oplevet een eneste instabilitet, endsige "Blue
Screen"-incident i min maskine, hvilket dog var tilfældet med min gamle
køler: Tværtimod lader det til at den faktisk bare nyder at kunne få lov at
knokle ORDENTLIGT derudad med så god køling, som mit Antec 1200-kabinet
ellers derudover måtte kunne supplere ved selv de laveste
blæserindstillinger...

Og jeg har ikke engang været opsat på at overclocke mere, hvilket
grangiveligt nok skulle kunne lade sig gøre: Jeg vil - aldeles uefterprøvet
og "slag på tasken" - have den flabede frækhed at påstå at jeg nok relativt
let ville kunne nå op i nærheden af 3,5 Ghz med ikke al for megen yderlige
udvist teknisk snilde og en CPU under 50 grader stabilt ved load, hvis jeg
virkelig skal ud i alvorligt langhåret nørderi...

Af samme årsag kan jeg ikke andet end at anbefale denne køler "varmt" til
jer andre derude, overclockere eller ej: Jeres CPU'er vil takke jer for det,
enten gennem samarbejdsvillighed til pæn overclocking eller "blot" bedre
køling, som medfører bedre elektrisk ledevne, som atter giver en velafkølet
CPU længere og dygtigere arbejdende levetid end en overophedet og derved
misligholdt, samt mere ustabil processor...

For en god ordens skyld følger lidt dokumentation:

1) Manualen, man måske skal besinde sig teknisk på mht. installationens
omfang (i *.pdf-format til Acrobat):

ftp://ftp.scythe.com/Manuals/CPU%20Cooler/Mugen%202%20CPU%20Cooler.pdf

2) Og så en kærlig svensksproget anmeldelse, der - i direkte
testsammenligning med den så vidt jeg ved væsentligt dyrere Noctua NH-U12P -
omtaler "behov for både 3 arme og røntgensyn", hvilket undertegnede dog ikke
ligefrem - med to sådanne succesfulde installationer på samvittigheden -
ellers mener at kunne bryste sig af?

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=502

3) Scythes egen forklaring på at have brugt nikkel til basekontaktfladen (i
stedet for den klassiske kobber)

http://www.scythe-eu.com/forum/various/433-material-cpu-cooler-baseplate.html

4) Listen over kompatible Motherboards:

http://www.scythe-eu.com/forum/mainboard-compatibility/74-mugen-compatibility-list.html

5) Samt endelig et produktlink med forhandleroversigt på edbpriser.dk, hvis
I skulle få blod på tanden:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490058&searchArea=products&Soegeord=Mugen+2

"PRØV DEN!", som nogle kvinder vist engang sagde på klingende jysk i
Libresse-reklamerne... ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 19:37

Anders Peter Johnsen wrote:

> Af samme årsag kan jeg ikke andet end at anbefale denne køler "varmt" til
> jer andre derude, overclockere eller ej: Jeres CPU'er vil takke jer for det,

Jeg anvender selv Scythe KatanaII til min maskine. Scythe har absolut
fat i den rigtige ende

Jesper Poulsen