Netbank og Java...
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 21:01

Greetings!

Jeg roder lidt rundt med netbank. Firefox kan tilsyneladende ikke finde
ud af kombinationen af netbank og Java. Opera har absolut ingen
problemer med at gå på netbank - med Java.

Hvor glipper det for Firefox?

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-09 21:07

On Mon, 23 Mar 2009 21:01:26 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Hvor glipper det for Firefox?

GNU/Linux -> distribution?
Firefox -> version?
Java -> version?
Java-plugin -> version?
netbank -> hvilken bank?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 21:50

Michael Rasmussen wrote:

> Firefox -> version?

3.0.7
Opera 9.60

> Java -> version?
> Java-plugin -> version?
> netbank -> hvilken bank?

Det er ganske irrelevant. Det der er relevant er, hvorfor kan Opera når
Firefox ikke kan.

Firefox må gøre noget forkert.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-03-09 21:56

Jesper Poulsen skrev:

> 3.0.7
> Opera 9.60

> Det er ganske irrelevant. Det der er relevant er, hvorfor kan Opera når
> Firefox ikke kan.
>
> Firefox må gøre noget forkert.

Det er meget netbank afhængig, min netbank virker i firefox 3 og Sun java,
sågar i 64 bit version med ubuntu 9.04 alpha !
Til gengæld har jeg hidtil ikke haft helt med Opera til min netbank....

I ubuntu kan firefox/netbank give problemer (java) hvis forkert java anvendes.
Nogle netbanker skal have sun java, og ikke openjdk mfl .
Det er netbank afhængig...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 22:06

Frank Damgaard wrote:

> Det er meget netbank afhængig, min netbank virker i firefox 3 og Sun java,

Jeg har ikke konfigureret Opera til det og alligevel virker det.
Netbanken siger IE eller FF. FF har jeg prøvet alle mulige krumspring
med og det virker stadig ikke.

Hvorfor kan Opera og FF ikke?

Samme netbank. Samme Java. Samme distro.

> I ubuntu kan firefox/netbank give problemer (java) hvis forkert java anvendes.

Det er samme Java. Opera kan. Firefox kan ikke. Firefox må gøre noget
galt. Nogen må kunne lære af dette.

Jesper Poulsen

Fra : Carl Drud

Dato : 23-03-09 22:20

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Jeg har ikke konfigureret Opera til det og alligevel virker det.
> Netbanken siger IE eller FF. FF har jeg prøvet alle mulige krumspring
> med og det virker stadig ikke.

Min netbank virker.

--
Carl

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-03-09 22:11

On 2009-03-23, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Det er ganske irrelevant. Det der er relevant er, hvorfor kan Opera når
> Firefox ikke kan.
>
> Firefox må gøre noget forkert.

Når du har styr på problemet, så ligger løsningen jo lige for: Du skal
bare have firefox til at gøre noget rigtigt i stedet.

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 22:15

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Når du har styr på problemet, så ligger løsningen jo lige for: Du skal
> bare have firefox til at gøre noget rigtigt i stedet.

Firefox skal have et link til det rigtige Java-plugin. Opera skal ikke.
Opera kan selv fint finde ud af det.

Jeg undrer mig såre over hvorfor Firefox (eller folkene bag) ikke formår
at lade programmet selv søge de nødvendige oplysninger.

Andre programmer kan jo selv. Hvorfor kan Firefox så ikke?

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 23-03-09 23:17

Jesper Poulsen wrote:

> Firefox skal have et link til det rigtige Java-plugin. Opera skal ikke.
> Opera kan selv fint finde ud af det.

Vrøvl!!! Opera skal ligesom Firefox have at vide hvor Java findes; det
gøres bare på en anden måde.
Se:
http://www.opera.com/support/kb/view/459/

> Jeg undrer mig såre over hvorfor Firefox (eller folkene bag) ikke formår
> at lade programmet selv søge de nødvendige oplysninger.
>
> Andre programmer kan jo selv. Hvorfor kan Firefox så ikke?

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-09 19:16

Den Mon, 23 Mar 2009 22:15:18 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
>
> Jeg undrer mig såre over hvorfor Firefox (eller folkene bag) ikke formår
> at lade programmet selv søge de nødvendige oplysninger.

Det er historisk.

Firefox er en videreudvikling af Netscape, og ligeså er plugin-
interfacet.

Dengang man udviklede Netscape, var der ikke noget der hed Java. Men
Netscape havde et plugin-interface til add-ons. Da Sun udviklede
Java, valgte de at lave det som et plugin. Dermed skulle Netscape
overhovedet ikke bekymre sig om Java, samspillet sørgede Sun for.
Og normalt sørger Java installeren også for at installere plugin'et,
så det virker.

Det har altså altid været Suns opgave.

Hos Opera er det modsat. De eksisterede vel knap nok dengang Java kom,
eller de havde ikke stort nok del af markedet til at Sun gad
bekymre sig om dem. Sun havde ikke brug for Opera, men da Java gik
hen og blev et "must have", havde Opera brug for Java. Så Opera
udvidede browseren til at kunne bruge Java, bare man havde JRE
installeret.

Her ligger opgaven altså hos Opera.

Hvorfor gør Firefox så ikke som Opera? Fordi Sun allerede har gjort
arbejdet for dem. Det ville være dobbelt-arbejde hvis Firefox skulle
gøre det en gang til. På to måder: For det første, er der nogen
programmører der skal lave koden igen. Det kan man måske gå med til,
i hvert fald så længe man ikke selv betaler deres løn. Men det
er også dobbelt, i og med at når så det er udviklet, og man starter
Firefox, så vil den loade Java runtime. Derudover vil den loade
de plugins der er installeret, herunder Java, for Sun har jo allerede
sørget for at Java installerer plugin'et. To gange Java i samme
browser... Det kan kun gå galt.

Jamen hvorfor fjerner man så ikke det gamle Netscape plugin interface?
Fordi det ikke er lavet specifikt til Java. Alle de andre plugins skal
jo stadig virke. Flash, Adobe Reader, osv. Og nej, man kan ikke bare
loade alt undtagen Java. Hele princippet i sådan et interface er
at programmet ikke ved hvad hver plugin gør. Det ved kun plugin'et.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-03-09 01:59

Kent Friis wrote:

> [...]
> loade alt undtagen Java. Hele princippet i sådan et interface er
> at programmet ikke ved hvad hver plugin gør. Det ved kun plugin'et.

Thumbs up til dig for en super forklaring, især på baggrund af
spørgerens strategi... :)

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-09 19:02

Den Mon, 23 Mar 2009 21:11:00 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Når du har styr på problemet, så ligger løsningen jo lige for: Du skal
> bare have firefox til at gøre noget rigtigt i stedet.

Bedste svar i denne tråd

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-03-09 21:10

Jesper Poulsen skrev:

> Hvor glipper det for Firefox?

Man kunne osse spørge sig selv: Hvor glipper det for Jesper Poulsen?
Hvilken version af Linux bruger han? Er det mon x86 eller amd64?
Benytter han nyeste versioner af Firefox og java? Hvilken netbank er
det lige han har problemer med? Hvad har han allerede prøvet, og hvor
er det at det går galt?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 21:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Man kunne osse spørge sig selv: Hvor glipper det for Jesper Poulsen?

??

> Hvilken version af Linux bruger han? Er det mon x86 eller amd64?
> Benytter han nyeste versioner af Firefox og java? Hvilken netbank er
> det lige han har problemer med? Hvad har han allerede prøvet, og hvor

Alt dette er irrelevant. Hvorfor kan Opera, når Firefox ikke kan?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-04-09 22:01

Jesper Poulsen wrote:

> ??

> Alt dette er irrelevant. Hvorfor kan Opera, når Firefox ikke kan?

For nu at blive i din egen stil - fordi der er noget galt....
Alt andet er irrelevant.

PS. Du har fået et fremragende svar længere oppe i tråden, hvad med at
du læste det ?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-03-09 21:59

On Mon, 23 Mar 2009 21:48:43 +0100, Jesper wrote:

> Alt dette er irrelevant. Hvorfor kan Opera, når Firefox ikke kan?

Fordi månen er lavet af grøn ost.

Hvis du ikke fatter at de oplysninger folk beder dig om, dem beder de om
for at kunne få ideer til at hjælpe dig, ikke for at tirre dig til at
komme med flabede svar på deres velmenende forsøg på at hjælpe dig, så
bør du virkelig overveje om det ikke mest er i din kommunikation med
omverdenen at der er noget der glipper.

Mvh.

--
"If you don't run, you rust." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-03-09 22:11

On Mon, 23 Mar 2009 22:09:24 +0100, Jesper wrote:

> Det er irrelevante oplysninger. De har intet med sagen at gøre. Det er
> en 1:1-situation. FF kan ikke. Opera kan.

*plonk*

--
"Jeg har snart gennemlæst det meste af Internettet Adam Sjøgren
for at finde en løsning - men uden resultat..." asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-03-09 22:14

Jesper Poulsen skrev:

> Nogen må kunne lære af dette.

Jeg tror jeg taler for flere end mig selv når jeg skriver at der
nok skal være nogen der har lært hvad de vil bruge tid på Usenet
til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 22:17

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg tror jeg taler for flere end mig selv når jeg skriver at der
> nok skal være nogen der har lært hvad de vil bruge tid på Usenet

???

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-09 19:00

Den Mon, 23 Mar 2009 22:17:10 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> ???

Skal alt skæres ud i pap for dig?

Han mener at folk hellere vil hjælpe dem der ønsker hjælp, end en der
konstant modsiger dem der forsøger at hjælpe, kalder deres uddybende
spørgsmål irrelevante, skyder skylden for problemerne på programmet,
når årsagen ikke kendes, osv.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-03-09 22:24

Carl Drud skrev:

> Min netbank virker.

Det gør min osse — i Firefox, endda.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-03-09 22:36

Jeg skrev:

> Det gør min osse — i Firefox, endda.

Og med java, sku' jeg måske lige tilføje.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/