Postfix - Hvilken spam killer?
Fra : Morten P

Dato : 23-03-09 08:32

Jeg har tidligere anvendt SA men den har ændret opførsel (se tidligere tråd)
og jeg kan ikke gennemskue hvordan den sættes tilbage igen.

Derfor tror jeg det er lettere at starte forfra med et helt nyt produkt.

Hvilket spam filter fungerer normalt godt sammen med Postfix, Dovecot (IMAP)
og Procmail?

Fra : Christian Laursen

Dato : 23-03-09 10:15

Morten P wrote:
> [...]
>
> Hvilket spam filter fungerer normalt godt sammen med Postfix, Dovecot (IMAP)

Jeg bruger postgrey og dspam med netop de programmer du nævner og det
fungerer ganske effektivt.

De væsentlige detaljer skulle gerne stå her:
http://borderworlds.dk/notes/postfix.html

--
Christian Laursen

Fra : Morten P

Dato : 23-03-09 10:55

> Jeg bruger postgrey og dspam med netop de programmer du nævner og det
> fungerer ganske effektivt.
>
> De væsentlige detaljer skulle gerne stå her:
> http://borderworlds.dk/notes/postfix.html

Ah ja - Anvender også Postgrey - har ikke rigtigt en fornemmelse af hvor
meget den tager - Får da stadig 400 spams på et enkelt domæne om dagen

Skal forsøge med dspam!

Tak

Fra : Morten P

Dato : 23-03-09 11:07

> Jeg bruger postgrey og dspam med netop de programmer du nævner og det
> fungerer ganske effektivt.

Jeg er ikke Unix expert så bær over med mig

Jeg har installeret dspam på ubuntu med apt-get dspam.

Det gik fint.
Derefter checkede jeg i main.cf for at se om der var nogle ændringer der.
Det var der ikke.
Der kører intet program med 'spam' i navnet.

Jeg har sendt en mail til mig selv for at se om der var ændret i headers.
Det var der ikke.

Kan det stemme at en installation ikke automatisk gør de nødvendige
ændringer og starter programmet eller?
Skal jeg selv gøre noget for at få det enablet?

Fra : Christian Laursen

Dato : 23-03-09 12:55

Morten P wrote:

> [...]
> ændringer og starter programmet eller?
> Skal jeg selv gøre noget for at få det enablet?

Du er nødt til at sætte dig ind i konfigurationen af dspam og postfix og
foretage en række valg for at få det til at køre, ja.

--
Christian Laursen

Fra : Morten P

Dato : 24-03-09 08:50

> Du er nødt til at sætte dig ind i konfigurationen af dspam og postfix og
> foretage en række valg for at få det til at køre, ja.

Jeg forstår ikke helt

Jeg har læst hele dspam.conf igennem og alle standardindstillinger ser fine
ud.
Der er ikke nogen indstilling der sætter den til enabled eller disabled.

root@Ubuntu-804-hardy-LTS-64-minimal:/home# /etc/init.d/dspam start
Not starting DSPAM Statistical anti-spam filter -- disabled.
root@Ubuntu-804-hardy-LTS-64-minimal:/home#

Det har jeg så søgt på google efter og læst FAQ samt manualen igennem på
Nuclear Elephant men der står (tilsyneladende) heller ikke hvor man sætter
Postfix op til at anvende den...

Er det noget jeg skal angive i .procmailrc ?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 24-03-09 12:50

I dk.edb.system.unix, skrev Morten P:

> [...]
> ud.
> Der er ikke nogen indstilling der sætter den til enabled eller disabled.

prøv at kigge i /etc/default/dspam

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Morten P

Dato : 24-03-09 19:59

> prøv at kigge i /etc/default/dspam

Aha!
root 5939 0.0 0.0 43316 956 pts/0 S 14:29 0:00
/usr/bin/dspam --daemon

Så langt så godt

Men ikke helt endnu, for /var/log/dspam/ er tom og der er intet i mail.log
og der triller lystig mere spam ind.

Kan det passe at den (alligevel ikke) er out-of-the-box og at man skal
installere web gui og træne den derigennem?

Fra : Morten P

Dato : 24-03-09 20:10

> Men ikke helt endnu, for /var/log/dspam/ er tom og der er intet i mail.log
> og der triller lystig mere spam ind.

Så fik jeg også dette ind (fra en tilfældig post på nettet):

begin "real" config edits:
---------------------------
/etc/postfix/master.cf:
----------------------
#->added below the "smtp" line - not the indentation, it is a continuation:
-o content_filter=lmtp:unix:/tmp/dspam.sock

#->added "loopback" type interface for reinjection (below that):
# for dspam...
localhost:10026 inet n - n - - smtpd
-o content_filter=
-o
receive_override_options=no_unknown_recipient_checks,no_header_body_checks
-o smtpd_helo_restrictions=
-o smtpd_client_restrictions=
-o smtpd_sender_restrictions=
-o smtpd_recipient_restrictions=permit_mynetworks,reject
-o mynetworks=127.0.0.0/8
-o smtpd_authorized_xforward_hosts=127.0.0.0/8

#-> and restart / double check the settings:
sudo /etc/init.d/postfix restart

Stadig ingenting i loggen og spam ryger lige igennem.

Tager en runde mere, der er nok noget simpelt jeg overser

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 23-03-09 12:38

Den Mon, 23 Mar 2009 10:54:53 +0100 skrev Morten P:

> Ah ja - Anvender også Postgrey - har ikke rigtigt en fornemmelse af hvor
> meget den tager - Får da stadig 400 spams på et enkelt domæne om dagen
>

> Skal forsøge med dspam!
>
> Tak

jeg bruger også razor, som jeg synes virker rimeligt effektivt.
Og så noget RBL.

Skal kigge på dspam.

Hilsen
keld