Ubuntu 8.10 - var Ubuntu 7.10 og skærmprob~
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-09 13:45

Greetings!

Jeg har opgraderet til 8.10 i kølvandet på mine problemer med
grafikkortet og skærmindstillingerne.

Mange problemstillinger har løst sig selv, bla. kan systemet se skærmen
(med GF6600GT, ikke med GF7600GT).

Inden opgraderingen fjernede jeg _alle_ nVidia-drivere, samt nVidia
kernel-support.

Efter opgraderingen fandt maskinen kortet og 3 mulige drivere til det
(version 173, version 96 og version 177). Jeg valgte version 96, for den
har virket før.
Skærmen blev ligeledes korrekt fundet som en ViewSonic G90f-4,
fuldstændigt som i Windows.

Det er dog ikke alt der virker som det skal. Der er for det første ingen
OpenGL. For det andet bliver opløsningen sat for højt, når jeg anvender
GF7600GT - skærmen melder "out of range".

Jeg har søgt nettet tyndt, men alle steder finder jeg indlæg med folk
der ikke kan installere drivere. Jeg har drivere, jeg har bare ikke
OpenGL. Hvor skal jeg starte og hvor skal jeg begynde?
Er der log-filer der er specielt nyttige i denne sammenhæng?

Og så lige et lille bispørgsmål som ikke har noget med grafikkort og
skærme at gøre.
Et lille ikon i Gnome Panel viser Networking Disabled. Jeg kan ikke
fjerne ikonet. Netwærk kører som det skal og som det altid har gjort.
Hvordan slipper jeg af med det lille ikon?
Det korrekte navn er NetworkManager Applet.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-09 20:03

Jesper Poulsen wrote:

> (version 173, version 96 og version 177). Jeg valgte version 96, for den

Jeg har nu taget springet til 180-driveren uden at det har givet mere
OpenGL.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-03-09 20:06

On Sun, 22 Mar 2009 20:02:30 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg har nu taget springet til 180-driveren uden at det har givet mere
> OpenGL.

Hvilket output får du fra glxinfo?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-09 21:38

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg har opgraderet til 8.10 i kølvandet på mine problemer med
> grafikkortet og skærmindstillingerne.

Sikkert en god ide.

> Efter opgraderingen fandt maskinen kortet og 3 mulige drivere til det
> (version 173, version 96 og version 177). Jeg valgte version 96, for den
> har virket før.

Hvilken anbefales af Ubuntu? Den ville jeg vælge. Men
bortset fra det, så havde jeg store problemer i 8.04 med
grafikkort/skærm. Og det hjalp ikke at opgradere til 8.10.
Derimod hjalp det med en nyinstallering. Så hvis du ikke kan
få det til at virke med den anbefalede driver, og hvis
ellers du har backup af dine data og indstillinger, så vil
jeg foreslå en nyinstallering.

> [...]
> Hvordan slipper jeg af med det lille ikon?
> Det korrekte navn er NetworkManager Applet.

Kan du ikke højreklikke og slette - evt. efter at have låst
den op? Ellers kan du prøve at slette panelet, og så oprette
et nyt panel, hvod du kun medtager det, du vil have.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-09 21:56

Kim Ludvigsen wrote:

> Sikkert en god ide.

Jeg opgraderede først til 8.04 for at få lidt flere
konfigurationsværktøjer. 8.04 er noget juks, så det blev ret hurtigt til
8.10. Den er markant bedre til at finde hardware og finde drivere.

> Hvilken anbefales af Ubuntu? Den ville jeg vælge. Men

177'eren men på UbuntuDanmarks forum har jeg fået at vide at den er
buggy. Nu har jeg 180-driveren. Der er dog stadig ikke skyggen af OpenGL.

> ellers du har backup af dine data og indstillinger, så vil
> jeg foreslå en nyinstallering.

Det var også tanken inden jeg fik 8.10 på. Alle problemerne med ukendte
skærme og lave opløsninger er pist væk. Jeg tror på at det kan løses
uden reinstall.

> Kan du ikke højreklikke og slette - evt. efter at have låst

Nope. Men jeg kunne afinstallere det via Synaptic. Skidtet er væk og jeg
har nu fuld kontrol over mine netværksindstillinger igen

Jesper Poulsen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-03-09 22:31

Jesper Poulsen wrote:

> 177'eren men på UbuntuDanmarks forum har jeg fået at vide at den er
> buggy. Nu har jeg 180-driveren. Der er dog stadig ikke skyggen af OpenGL.

Der er ikke alt muligt gammelt gnyf i din /etc/X11/xorg.conf ?

I vore dage skal den jo være næsten tom.

Knus
Regnar

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 16:57

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Der er ikke alt muligt gammelt gnyf i din /etc/X11/xorg.conf ?

Der er kun det som installationen har lavet.

> I vore dage skal den jo være næsten tom.

Det er den så ikke helt. Men der er oplysninger om driver (nvidia) og
skærm (G90f-4).

Jesper Poulsen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 22-03-09 22:46

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> 177'eren men på UbuntuDanmarks forum har jeg fået at vide at den er
> buggy. Nu har jeg 180-driveren. Der er dog stadig ikke skyggen af OpenGL.

Er både kernemodulet og glx-delen af driveren installeret?

Hvad siger loggen til xorg?

/Magnus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-09 18:16

Magnus Pedersen wrote:

> Er både kernemodulet og glx-delen af driveren installeret?

Burde den være. Jeg har ikke rørt noget, men ladet 8.10 om det hele.

> Hvad siger loggen til xorg?

(II) LoadModule: "glx"

(II) Loading /usr/lib/xorg/modules//libglx.so
(II) Module glx: vendor="NVIDIA Corporation"
compiled for 4.0.2, module version = 1.0.9639
Module class: X.Org Server Extension
ABI class: X.Org Server Extension, version 0.1
(EE) module ABI major version (0) doesn't match the server's version (1)
(II) UnloadModule: "glx"
(II) Unloading /usr/lib/xorg/modules//libglx.so
(EE) Failed to load module "glx" (module requirement mismatch, 0)

(**) NVIDIA(0): Enabling RENDER acceleration
(II) NVIDIA(0): Support for GLX with the Damage and Composite X
extensions is
(II) NVIDIA(0): enabled.
(EE) NVIDIA(0): Version mismatch detected between the NVIDIA X driver
and the
(EE) NVIDIA(0): NVIDIA GLX module. X driver version: 180.11; GLX module
(EE) NVIDIA(0): version: 1.0-9639. Please try reinstalling the NVIDIA
(EE) NVIDIA(0): driver.

Jesper Poulsen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 24-03-09 17:21

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> (EE) NVIDIA(0): NVIDIA GLX module. X driver version: 180.11; GLX module
> (EE) NVIDIA(0): version: 1.0-9639. Please try reinstalling the NVIDIA

Ok, du har to versioner af driveren installeret, har du rodet med at
installere den fra flere kilder (.run-fil fra nvidia.com og via apt)?

Du skal under alle omstændigheder af med den ene version, lige nu har du
180.11 og 9639 i en pærevælling. Hvordan det er sket er vel knap så
relevant, men prøv at fjerne alt der minder om nvidia med aptitude (jeg
ved ikke om det er den frontend ubuntu bruger, ellers brud ubuntus
pakkemanager). Når du har gjort det så se om der ligger rester tilbage
af en manuel installation. Hvis du kan finde filen "nvidia-installer"
sandsynligvis i /usr/bin/ så er der rester tilbage. kør da filen med
uninstall flaget.

Så burde alle mærkværdigheder være væk. Installer nu driveren forfra.

/Magnus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-03-09 07:09

Magnus Pedersen wrote:

> Ok, du har to versioner af driveren installeret, har du rodet med at
> installere den fra flere kilder (.run-fil fra nvidia.com og via apt)?

Den fra nVidia har jeg fjernet igen, med dens egen parameter til
formålet. Det gjorde jeg inden jeg opgraderede til 8.10.

> Du skal under alle omstændigheder af med den ene version, lige nu har du
> 180.11 og 9639 i en pærevælling. Hvordan det er sket er vel knap så
> relevant, men prøv at fjerne alt der minder om nvidia med aptitude (jeg

Jeg fjernede alt der var installeret med pakkehåndteringen inden
opgradering og brugte også remove-funktionen i nVidia's .run-pakke.
Regnede med at alt var væk.

> [...]
> af en manuel installation. Hvis du kan finde filen "nvidia-installer"
> sandsynligvis i /usr/bin/ så er der rester tilbage. kør da filen med

Det kigger jeg på efter fyraften (hvornår det så end bliver i dag)...

> Så burde alle mærkværdigheder være væk. Installer nu driveren forfra.

Via 8.10's automatiske detection og install?

Jesper Poulsen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-03-09 16:31

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Jeg fjernede alt der var installeret med pakkehåndteringen inden
> opgradering og brugte også remove-funktionen i nVidia's .run-pakke.

Ja, det burde det også have været, besynderligt.

> Det kigger jeg på efter fyraften (hvornår det så end bliver i dag)...

Jeg kom til at tænke på at det kunne være en ide at kigge efter
glx-modulet manuelt for at være helt sikker på du er sluppet af med det
inden du installere på ny.

Mon ikke den kunne ligge i /usr/lib/ og hedde libGL.la og .so ?

> Via 8.10's automatiske detection og install?

Jeg kender ikke ubuntus værktøjer til det, men det er somregel en god
ide at bruge distributionens værktøjer. Jeg bruger debian men bruger
ikkedebs til at installere min nvidia driver, jeg bruger .run-filen fra
Nvidia.com....

/Magnus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 16:32

Magnus Pedersen wrote:

> Hvad siger loggen til xorg?

Jeg har lige prøvet at fjerne alt nVidia og slettet libGL-filerne med
hård hånd. Efter en genstart får jeg flg. (bemærk at jeg har skiftet
grafikkort i samme hug):

[...]
(II) NVIDIA(0): NVIDIA GPU GeForce 7600 GT (G73) at PCI:2:0:0 (GPU-0)
(--) NVIDIA(0): Memory: 262144 kBytes

Jesper Poulsen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 28-03-09 17:38

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> (EE) NVIDIA(0): driver.
> (II) NVIDIA(0): NVIDIA GPU GeForce 7600 GT (G73) at PCI:2:0:0 (GPU-0)

Kortet gør ingen forskel i den forbindelse.

Hvis du har fjernet det hele (og ikke installeret noget nyt) er det
meget besynderligt at der dukker Nvidia-sager op i loggen, X burde bruge
nv-driveren i stedet.

Hm...

hvad siger mlocate nvidia | grep /usr/lib ?

evt kør updatedb først.

/Magnus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 21:49

Magnus Pedersen wrote:

> Hvis du har fjernet det hele (og ikke installeret noget nyt) er det

Jeg har fjernet det hele og installeret 180-driveren som systemet selv
anbefalede.

> meget besynderligt at der dukker Nvidia-sager op i loggen, X burde bruge
> nv-driveren i stedet.

Jeg bruger ikke nv-driveren. Det virker ikke længere (nogle
fejlbeskrivelser som jeg ikke havde set før). nVidia-driveren virker,
OpenGL gør desværre bare ikke.
Jeg har den rigtige opløsning ved login-skærmen nu. Det har jeg ikke
haft i mange uger

> Hm...
>
> hvad siger mlocate nvidia | grep /usr/lib ?

# mlocate nvidia | grep /usr/lib
/usr/lib/libnvidia-cfg.so.1
/usr/lib/libnvidia-cfg.so.1.0.9639
/usr/lib/libnvidia-tls.so.1
/usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9639
/usr/lib/libnvidia-tls.so.180.11
/usr/lib/libvdpau_nvidia.so
/usr/lib/libvdpau_nvidia.so.180.11
/usr/lib/nvidia
/usr/lib/directfb-1.0-0/gfxdrivers/libdirectfb_nvidia.so
/usr/lib/nvidia/libglx.so.xserver-xorg-core
/usr/lib/nvidia/libnvidia-cfg.so.180.11
/usr/lib/nvidia/tls_test
/usr/lib/nvidia/tls_test_dso.so
/usr/lib/python2.4/site-packages/nvidia_common-0.0.0.egg-info
/usr/lib/python2.4/site-packages/NvidiaDetector/nvidiadetector.py
/usr/lib/python2.4/site-packages/NvidiaDetector/nvidiadetector.pyc
/usr/lib/python2.5/site-packages/nvidia_common-0.0.0.egg-info
/usr/lib/python2.5/site-packages/NvidiaDetector/nvidiadetector.py
/usr/lib/python2.5/site-packages/NvidiaDetector/nvidiadetector.pyc
/usr/lib/sensors-applet/plugins/libnvidia.so
/usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1
/usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9639
/usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.180.11
/usr/lib/xorg/modules/drivers/nvidia_drv.so
/usr/lib32/nvidia

Er det "/usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9639" der ligger og driller mig?

Eller "/usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9639" ?

Kan jeg bare slette alle filer der har med 1.0.9639 at gøre?

Jesper Poulsen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 28-03-09 22:21

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Eller "/usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9639" ?
>
> Kan jeg bare slette alle filer der har med 1.0.9639 at gøre?

Det ville jeg prøve (måske starte med at flytte dem i stedet for at
slette dem). Og prøv lige at kontrollere de filer der hedder *.so.1 i
ovenstående om de er symlinket til 9639, hvis de er det skal de linkes
til 180.41 i stedet.

Det kunne også være en ide at greppe efter nvidia andre steder end
/usr/lib/ men lige nu kan jeg ikke finde ud af hvor der ellers kunne
ligge rester af 9639.

God jagt

/Magnus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-09 22:41

On Sat, 28 Mar 2009 22:21:07 +0100
Magnus Pedersen <bofhenator@gmail.com> wrote:

> Det kunne også være en ide at greppe efter nvidia andre steder end /usr/lib/ men lige nu kan jeg ikke finde ud af hvor der ellers kunne ligge rester af 9639.

/usr/local/lib ?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen