skat.dk, NemLogin i Firefox på Ubuntu
Fra : Martin Heller

Dato : 20-03-09 01:21

Jeg har problemer med at logge ind på <http://www.tastselv.skat.dk/>.
Hvis jeg følger linket "Adgang med digital signatur NemLogin" får jeg en
side med overskriften "Nem->Log-In -til det offentlige med digital
signatur" På siden kommer der en grå kasse med beskeden "Unknown or
unsupported Java environment". Firefox skriver i statuslinjen "Applet
started.".

Min Digitale Signatur virker fint til at logge ind på mange andre sider,
så jeg går ikke ud fra, at den fejler noget. Java virker normalt også fint.

Jeg har fra IT- og Telestyrelsens Center for Digital Signatur fået
følgende svar:
<citat>
- Foranlediget af din henvendelse har jeg bedt DanID om at udarbejde en
vejledning til Linux, som DanID's support fremover kan henvise til.
Vejledningen vil også gøre opmærksom på, at DanID ikke yder telefonisk
support til installation på Linux, så der ikke er nogen tvivl.

- Skat.dk (via NemLogin) anvender en open source applet, der hedder
OpenSign (du kan finde mere information herom på www.openoces.org
<http://www.openoces.org/> ). Appletten prøver, inden den kører at
detektere java versionen på pc'en ud fra de data, som brugerens browser
medsender. Som beskrevet ovenfor, er det meget svært at lave en
udtømmende detektering af alle mulige kombinationer, men jeg mener, at
det alligevel vil virke, hvis du klikker på "Næste" og ser bort fra
fejlmeddelelsen. Den nye vejledning vil også tage højde for dette
scenarie, så brugerne alligevel kan komme videre.
</citat>

Der er ikke nogen "Næste" knap på den side, jeg kan se. Hvis nogen
ligger inde med oplysninger om, hvad der skal til af besværgelser for at
kunne logge på skat.dk vha. Firefox på et Ubuntu system vil jeg meget
gerne høre om det. Jeg kan forestille mig at udarbejdelsen af en
Linux-vejledning fra DanID godt kan tage en rum tid.

Lidt info om mit system:
martin@nox$ uname -a
Linux nox 2.6.27-11-generic #1 SMP Thu Jan 29 19:28:32 UTC 2009 x86_64
GNU/Linux
[1]+ Done firefox
martin@nox$ java -version
java version "1.6.0_12-ea"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_12-ea-b03)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 11.2-b01, mixed mode)
martin@nox$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=8.10
DISTRIB_CODENAME=intrepid
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 8.10"
martin@nox$ firefox -version
Mozilla Firefox 3.0.7, Copyright (c) 1998 - 2009 mozilla.org

Java virker fint i min browser.
Jeg kan se Dancing Duke på Sun's hjemmeside
<http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml?ff3> hvor jeg også får
følgende oplysninger:

* Detailed System Properties *
Java Vendor: Sun Microsystems Inc.
Vendor URL: http://java.sun.com/
Java Version 1.6.0_0
OS Name: Linux
OS Architecture: amd64
OS Version: 2.6.27-11-generic
Java Class Version: 50.0
File Separator: /
Path Separator: :

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-03-09 01:51

On Fri, 20 Mar 2009 01:20:35 +0100
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

> martin@nox$ java -version
> java version "1.6.0_12-ea"
> Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_12-ea-b03)
> Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 11.2-b01, mixed mode)
Du anvender beta version af java 1.6.0_12, som sikkert ikke tillades
anvendt af Toldskat.dk's plugin. Imidlertid er der udgivet en officiel
version af 1.6.0_12. Prøv at hente, og installere, den i stedet for og
se om ikke du så bliver lukket igennem.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 21-03-09 12:57

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> anvendt af Toldskat.dk's plugin. Imidlertid er der udgivet en officiel
> version af 1.6.0_12. Prøv at hente, og installere, den i stedet for og

Det virkede. Mange tak for hjælpen.