Kerneversion i Debian
Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-03-09 22:18

Jeg planlægger at prøve Debian og var derfor ved at undersøge om mit
Intel Wireless WiFi Link 5100 er understøttet. Jeg fandt så
http://wiki.debian.org/iwlagn og det fik mig til at undre mig over
hvorfor hverken stable, testing eller unstable bruger Linux 2.6.28? Jeg
troede at unstable var bleeding edge.

Så mit spørgsmål er vel: Hvor bliver Linux 2.6.28 af? Eller hvad har jeg
ikke forstået? I.flg. http://en.wikipedia.org/wiki/Linux er den næsten
en måned gammel.

Det er ikke brok - jeg forstår det bare ikke. :)

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-03-09 22:32

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> en måned gammel.
>
> Det er ikke brok - jeg forstår det bare ikke. :)

Ubuntu 9.04 Alpha (indtil ultimo april)
<http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzA1OA>

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-09 22:43

On 14 Mar 2009 21:18:14 GMT
Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> Så mit spørgsmål er vel: Hvor bliver Linux 2.6.28 af? Eller hvad har jeg
> ikke forstået? I.flg. http://en.wikipedia.org/wiki/Linux er den næsten
> en måned gammel.

$ apt-cache showpkg linux-image-2.6.28-1-686
Package: linux-image-2.6.28-1-686
Versions:
2.6.28-1
(/var/lib/apt/lists/mirrors.dotsrc.org_debian_dists_unstable_main_binary-i386_Packages)
Description Language:
File: /var/lib/apt/lists/mirrors.dotsrc.org_debian_dists_unstable_main_binary-i386_Packages
MD5: c9887026544be1eb99d8b0341f34016c

Reverse Depends:
Dependencies:
2.6.28-1 - module-init-tools (0 (null)) initramfs-tools (18 0.55) yaird
(18 0.0.13) linux-initramfs-tool (0 (null)) debconf (16 (null))
debconf-2.0 (0 (null)) linux-doc-2.6.28 (0 (null)) grub (16 (null))
lilo (0 (null)) libc6-i686 (0 (null)) initramfs-tools (3 0.55) yaird (3
0.0.13) Provides: 2.6.28-1 - linux-modules-2.6.28-1-686 linux-image-2.6
linux-image Reverse Provides:

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-03-09 22:59

Jesper Lund wrote:

> Ubuntu 9.04 Alpha (indtil ultimo april)
> <http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzA1OA>

Jeg forstår ikke hvordan Ubuntu kommer ind i billedet.

Fra : Steen Suder

Dato : 15-03-09 09:51

Lars Stokholm skrev:

> Jeg forstår ikke hvordan Ubuntu kommer ind i billedet.

En forklaring kan være at Ubuntu er lavet på grundlag af Debian.

--
Steen Suder

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-03-09 23:01

Michael Rasmussen wrote:
> $ apt-cache showpkg linux-image-2.6.28-1-686

Uden at det er ment ubehøvlet: Og hvad så? :) Hvad vil du vise?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-03-09 23:11

On 14 Mar 2009 22:00:39 GMT, Lars wrote:

> Uden at det er ment ubehøvlet: Og hvad så? :) Hvad vil du vise?

At Linux 2.6.28 findes i Debian unstable - var det ikke det, du spurgte
til? Her er en anden måde at vise det på:

* http://packages.debian.org/search?keywords=linux-image-2.6.28&searchon=names&suite=all&release=all

Mvh.

Adam

--
"In the past we would do little things for love, but Adam Sjøgren
but things, big things required money. Now we can do asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-09 08:28

Adam Sjøgren wrote:

> At Linux 2.6.28 findes i Debian unstable - var det ikke det, du spurgte
> til? Her er en anden måde at vise det på:
>
> * http://packages.debian.org/search?keywords=linux-image-2.6.28&searchon=names&suite=all&release=all

Men det er ikke standardkernen, vel?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-03-09 08:45

Lars Stokholm wrote:

> Men det er ikke standardkernen, vel?

Det du tænker på er at standard-kernel'en i Debian Sid ikke er den
allernyeste kernel?

Selv i Sid hersker der en hvis konservatisme. Debian er Debian.

Hvis du vil have noget "non-standard" så kan det sagtens skaffes. Alt
kan lade sig gøre i Debian.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-09 09:30

Jesper Poulsen wrote:
> Det du tænker på er at standard-kernel'en i Debian Sid ikke er den
> allernyeste kernel?

Ja, at linux-image er version 2.6.26.

> Selv i Sid hersker der en hvis konservatisme. Debian er Debian.
>
> Hvis du vil have noget "non-standard" så kan det sagtens skaffes. Alt
> kan lade sig gøre i Debian.

Hehe, det er også fint, bare der er en forklaring.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-03-09 10:12

Steen Suder wrote:

> En forklaring kan være at Ubuntu er lavet på grundlag af Debian.

Ja, det er jeg med på, men hvad det havde med mit spørgsmål at gøre, kan
jeg ikke se.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-03-09 16:31

On 15 Mar 2009 07:27:39 GMT, Lars wrote:

> Men det er ikke standardkernen, vel?

Hvad mener du med "standardkernen"? Typisk installerer man Debian på en
Linux-kerne, men der er da projekter der leger med både FreeBSD og Hurd
nedenunder i stedet:

* http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu/
* http://www.debian.org/ports/hurd/

Tænker du på hvilken kerne Debian-installeren kører? Så vidt jeg har
forstået (set langt væk fra), så er det ikke et snuptag at skifte kerne
i installeren, så der skal du nok forvente lidt mere end en måned fra
Linus Torvalds udgiver en kerne til at den evt. bliver brugt i d-i.

Du spurgte "Hvor bliver Linux 2.6.28 af?" - svaret er at den kom i
Debian den 18. februar¹ og er en (aptitude|wajig|apt-get)
install-kommando væk.

Mvh.

Adam

¹ http://packages.debian.org/changelogs/pool/main/l/linux-2.6/linux-2.6_2.6.28-1/changelog#versionversion2.6.28-1

--
"Vegetarian progressive grindcore" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Christian Bruun

Dato : 21-03-09 12:00

Hej asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)!

>Du spurgte "Hvor bliver Linux 2.6.28 af?" - svaret er at den kom i
>Debian den 18. februar¹ og er en (aptitude|wajig|apt-get)
>install-kommando væk.

Jeg har et lille bispørgsmål - Jeg bruger unstable, og når der kommer
en ny kerne bliver den forhenværende obsolute - fint nok - men er der
en debian pakke der altid "peger" på den nyeste kerne-pakke?

(Måske er det i virkeligheden det som denne har tråd har handlet om!)

Christian

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-03-09 13:53

Christian Bruun <christian@kollegiegaarden.dk> writes:

> Jeg har et lille bispørgsmål - Jeg bruger unstable, og når der kommer
> en ny kerne bliver den forhenværende obsolute - fint nok - men er der
> en debian pakke der altid "peger" på den nyeste kerne-pakke?

linux-image-2.6-686 afhænger af nyeste anbefalede kernepakke af
686-typen. Der er omkring 10 forskellige typer.

//Makholm