tar
Fra : Carsten

Dato : 14-03-09 11:53

Roder med at lave automatisk backup (Ubuntu). Det virker fint, men jeg
har dog det problemer med de mapper jeg vil ekskludere.
Jeg bruger kommandoen

tar --exclude-from=/Backup/total-exclude.txt -czvf /Backup/Tgz/total.tgz *

og i total-exclude.txt står der bl.a. følgende:
Backup/*
dev/*
sys/*
tmp/*
media/*
test1/*
Det virker fint jeg har dog det problem at jeg gerne vil kunne skrive

/tmp/*
test/test1/*

i filen
for at sikre mig at det kun er tmp mappen i roden der bliver
ekskluderet,og at det kun er filerne i test/test1/* mappen der bliver
ekskluderet. det kan jeg ikke finde en løsning på. Hvis jeg prøver at
skrive en sti oplysninger forand mappenavnet, bliver der ingenting
ekskluderet af denne mappe.
Har I gode forslag.

Mvh

Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-09 12:02

Den Sat, 14 Mar 2009 11:52:53 +0100 skrev Carsten:
> [...]
> ekskluderet. det kan jeg ikke finde en løsning på. Hvis jeg prøver at
> skrive en sti oplysninger forand mappenavnet, bliver der ingenting

Du angiver * som argument til tar. Hvis vi lige går ud fra at du laver
en cd / lige før tar-kommandoen, vil parametrene til tar se sådan ud:

-czvf /Backup/Tgz/total.tgz Backup dev etc media usr proc sys test1 tmp var

tar kan altså ikke se at tmp er det samme som /tmp.

To forslag (ikke testet):

Brug "." i stedet for "*" som parameter til tar, og angiv "./tmp" i
total-exclude.txt.

Brug "/" i stedet for "*" som parameter til tar, og angiv "/tmp" i
total-exclude.txt.

Den første er at foretrække, af to grunde - GNU tar fjerner / i filnavne
i tar-filen, så det kan give forvirring hvis scriptet bruger absolutte
stier. Og andre tar-udgaver gør det modsatte - beholder /, også ved
restore, så selvom man restorer tar-filen under /tmp, overskriver den
stadig /.

Så hvis første forslag virker, så brug den.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Carsten

Dato : 14-03-09 12:33

> Så hvis første forslag virker, så brug den.
Jeg kan få forslag nr. 2 til at virke (men ikke nr 1).
Tak for det

Mvh

Carsten