nagios problem
Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-03-09 11:49

Hey gruppe.

jeg har sat et nagios overvågningssystem op med distribueret
supervision. Dvs det overvåger flere lokationer.
Dog har jeg fået et problem med dhcp

Normalt ville man i nagios lave en service der tjekker for dette. Og
kører jeg dette manuelt enten som root eller nagios brugeren fungerer
scriptet men når nagios skal automatisk afvikle scriptet fejler dette.

Min service defination
define service {
use local-service
host_name aladin
service_description DHCP
check_command check_dhcp
}

som root:
../../libexec/check_dhcp
OK: Received 1 DHCPOFFER(s), max lease time = 12000 sec.

Som nagiosbruger:
# su nagios
$ ../../libexec/check_dhcp
OK: Received 1 DHCPOFFER(s), max lease time = 12000 sec.
$

Men når nagios tjekker dette via automatisk check:
[1236854647] SERVICE ALERT: thor;DHCP;UNKNOWN;SOFT;1;Usage: check_dhcp
[-v] [-u] [-s serverip] [-r requestedip] [-t timeout]

Så er der nogen der kan komme med en ide om hvorfor Nagios fejler på
dette, når jeg kan køre med brugeren jeg skal og får det rigtige
resultat ud af dette?????

på forhånd tak

Per Jørgensen

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 13-03-09 09:39

On 2009-03-12, Per Jørgensen <archlinux@address.invalid> wrote:
> [...]
>

> Så er der nogen der kan komme med en ide om hvorfor Nagios fejler på
> dette, når jeg kan køre med brugeren jeg skal og får det rigtige

Hvordan ser selve kommando kaldet ud, formodentlig beskrevet i
commands.cfg

--
Morten

Fra : Per Jørgensen

Dato : 13-03-09 10:46

Morten K. Lennon wrote:

> Hvordan ser selve kommando kaldet ud, formodentlig beskrevet i
> commands.cfg

Hey Morten.

jamen reelt ser kaldet således ud
/usr/local/nagios/libexec/check_dhcp

Og der timer den ud. Selve opsætningen af servicen ser således ud:
Min service defination
define service {
use local-service
host_name aladin
service_description DHCP
check_command check_dhcp
}

i commands ser den således ud:
# Definerer linien til at tjekke om der kommer en adresse
define command {
   command_name   check_dhcp
   command_line   $USER1$/check_dhcp
   }