Sikkerhed bag bredbåndsrouter
Fra : Mogens

Dato : 20-03-09 07:21

Jeg læste den anden dag her i gruppen, at sidder man bag en
bredbåndsrouter (og hvem gør ikke lige det?), så er det ligegyldigt om
man bruger en software firewall, eks. XP's indbyggede.

Er dette korrekt, og hvad skal man i givet fald sikre sig omkring
firewallen i routeren?

Desuden er det jo et problem at Windows XP skaber sig åndsvagt og bomber
en sønder og sammen med advarsler hvis ikke der er aktiveret en firewall
i softwaren. Kan dette så slås fra, eller hvad gør man lige her for at
få arbejdsro?

Fra : Arne Keller

Dato : 20-03-09 08:12

Mogens wrote:
> Jeg læste den anden dag her i gruppen, at sidder man bag en
> bredbåndsrouter (og hvem gør ikke lige det?), så er det ligegyldigt om
> man bruger en software firewall, eks. XP's indbyggede.

Jeg har aktiveret firewall i min router og på alle PCér

Jeg mener at firewallen i routeren forhidrer de fleste udefra kommende
angreb.

Antivirus software på den enkelte PC forhindre de fleste angreb som
brugeren selv tillader (ved at åbne programmer eller besøge "usikre"
sites på nettet)

Firewall på den enkelte PC forhindre for det meste at et virusangreb på
en PC på nettet kan brede sig til andre PCér. Ligeledes begrænser det
anden skadelig kode fra at brede sig uhæmmet.

Det samme gælder nu hvor flere producenter af routere begunder at
indbygge antivirus scanning, det får ikke mig til at afinstallere
antivirus på den enkelte PC.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-03-09 08:24

On Fri, 20 Mar 2009 08:11:51 +0100, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

>Det samme gælder nu hvor flere producenter af routere begunder at
>indbygge antivirus scanning,
Har du et par eksempler på disse producenter ?

/Hans

Fra : Arne Keller

Dato : 20-03-09 13:33

Hans Kjaergaard wrote:

> Har du et par eksempler på disse producenter ?

Jeg er ganske sikker på at jeg så et nyhedsbrev hvor Linksys og en anden
var nævnt. Produkterne er måske ikke på markedet endnu.

Fra : Arne Keller

Dato : 06-04-09 10:04

Arne Keller wrote:

> Jeg er ganske sikker på at jeg så et nyhedsbrev hvor Linksys og en anden
> var nævnt. Produkterne er måske ikke på markedet endnu.
Jeg faldt lige over denne her:

http://www.linksysbycisco.com/US/en/promo/Home-Network-Defender

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-03-09 21:38

Arne Keller wrote:

> Jeg har aktiveret firewall i min router og på alle PCér

Jeg har ikke firewall på mine maskiner. Jeg har kun den SPI-firewall der
er i routeren.

> Antivirus software på den enkelte PC forhindre de fleste angreb som

Anvender heller ikke antivirus under Windows. Under Linux er det lidt
omsonst.

> brugeren selv tillader (ved at åbne programmer eller besøge "usikre"
> sites på nettet)

Man kommer langt med at holde sig til programmer fra Mozilla Foundation
eller Opera AS. Og så i øvrigt bruge sin sunde fornuft.

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-03-09 08:35

On Fri, 20 Mar 2009 07:21:13 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
> en sønder og sammen med advarsler hvis ikke der er aktiveret en firewall
> i softwaren. Kan dette så slås fra, eller hvad gør man lige her for at

Control Panel > Security Center > Change the way Security Center
alerts me.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim Schroeder

Dato : 25-03-09 03:13

Mogens wrote:
[klip]
> [...]
> bomber en sønder og sammen med advarsler hvis ikke der er aktiveret
> en firewall i softwaren. Kan dette så slås fra, eller hvad gør man

Deaktiver tjenesten Sikkerhedscenter - så får du fred:

http://groups.google.com/group/dk.edb.system.ms-windows/msg/3cfc676208dcd74e

Kim