Nogen erfaring med CDMA2000?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-03-09 15:13

Jeg bor ude på landet i Portugal (Algarve) hvor det hurtigste faste
internet man kan få er ISDN. Til gengæld kan man så få en 3G-
forbindelse (UMTS), og det har vi så. Den er voldsomt ustabil, og selv
når det kører godt får vi ikke mere end 384 kbit eller deromkring.

Jeg har været i kontakt med teknisk support hos Vodafone, og de
fortalte at vi ikke kunne regne med mere end de 384 da vi er ca 2 km
fra masten (signal er enten Fair eller Good). Hvis jeg kunne regne med
de 384 var det ok, men her i formiddags var det næsten umuligt for min
kone at uploade 10MB til arbejde.

Jeg har prøvet en anden udbyder, men det var værre endnu.

Der er en udbyder (zapp.pt) der bruger en anden teknik, CDMA2000 på
450MHz. Det giver en lavere max-hastighed (2,4Mbit), men så vidt jeg
husker burde den lavere frekvens også give bedre rækkevidde. Er der
nogen her der har erfaringer med det? Ifølge Wikipedia opererer
Nordisk Mobiltelefoni (Sonofon?) sådan noget i DK.

Alternativt, er det afstanden der er begrænsende eller kan man
installere en speciel antenne (på taget måske) til at forbedre
modtagelsen. Som sagt er det mere stabiliteten end max-hastigheden der
plager.

Ellers er det tilbage til ISDN - fandens jeg solgte den router :-/

mvh

Martin