Underligt netværk:
Fra : Hardy Laursen

Dato : 18-03-09 21:12

Hej med jer !

Jeg har fået lidt af et problem på mit lokale netværk, har 3 maskiner
kørende A. B. C. / A. kan se B. C. / B. C. kan se B. C. / men B. C. kan ikke
se A. / dette gælder også hvis der kommer en fremmede maskine på nettet,
lidt underlig for det har ikke altid været sådan, der har jeg altid kunnet
se alle maskiner på nettet.

Tænker på, om jeg har fået installeret et eller andet der spærrer adgangen
til maskine A.

Er der nogen derude der har et godt råd. (;-{<<

Med venlig hilsen
Hardy Laursen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-09 21:40

On Wed, 18 Mar 2009 21:11:34 +0100, "Hardy Laursen" <Hardy@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>lidt underlig for det har ikke altid været sådan, der har jeg altid kunnet

Ok, formoder du sidder bag en bredbåndsrouter og dine computere har
lokale ip-adresser. De kan ping'e hinanden på ip-adresser. Men A kan
ikke ping'es på navn og fremkommer ikke i Netværkssteder på de øvrige
maskiner ?!

>Tænker på, om jeg har fået installeret et eller andet der spærrer adgangen
>til maskine A.

Der er rigtig mange muligheder:

Men Windows firewall på maskine A er et oplagt bud - Sidder du bag en
bredbåndsrouter og har rimelig styr på lokalnettet, så er der ingen
grund til at køre med software firewall på de lokale maskiner - Og da
slet ikke når du alligevel vil åbne portene til windows fil- og
printerdeling

Problemet kan også fremkomme hvis du har aktiveret WINS dybt inde i
TCP/IP indstillingerne på en-eller-flere maskiner...

Der findes også et par registreringsbase indstillinger der kan skjule
computere i Netværkssteder. Dem bruger man typisk indirekte gennem
windows tweak værktøjer som TuneUp Utilities - Hvis du har 'leget' med
den slags på computer A fornylig, så er det en oplagt forklaring....

<mlr>

Fra : Hardy Laursen

Dato : 19-03-09 17:06

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> windows tweak værktøjer som TuneUp Utilities - Hvis du har 'leget' med
> den slags på computer A fornylig, så er det en oplagt forklaring....

Nej, jeg har ikke firewall til at køre, har været inde i WINS og der er ikke
koblet noget op, men jeg har ryddet op med SUPERAntiSpyware, men der har jeg
lagt backuppen tilbage, nå men der er vel ikke andet end at lægge min backup
af GHOST ind, så retter det vel sig igen.

HL

Fra : ..::jmj..::

Dato : 19-03-09 17:47

Hardy Laursen formulerede torsdag:
> [...]
> lagt backuppen tilbage, nå men der er vel ikke andet end at lægge min backup
> af GHOST ind, så retter det vel sig igen.

Hvorfor prøver du ikke det oplagte, som Michael skriver: ping!
Virker voldsomt at ghoste for et så banalt problem
Jørgen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-03-09 21:02

wrote:
> [...]
>lidt underlig for det har ikke altid været sådan, der har jeg altid kunnet
Hvad har du gjort for at finde årsagen?

Her er en systematisk gennemgang du kan prøve.
Den er lidt grov og dækker langtfra alle fejlmuligheder, men vil
forhåbentlig være en hjælp til at lokalisere problemet.

1. Selve netværksforbindelsen
Kan maskinerne pinge hinanden med deres addresse?
Hvis nej, så kontroller netværksopsætningen, TCP/IP m.m.

2. Navnefortolkeren
Kan maskinerne pinge hinanden med deres navn?
Hvis nej, så kontroller computernavnets stavning.
Du kan også med fordel indlægge din egen fortolker i filen LMHOST
(kræver kendte/faste adresser).

3. Windows netværket
I Start/Kør skriver du \\computernavnet (altså det navn computeren
har)
Så skal du se det tilgængelige indhold af den anden PC.
Hvis nej, så check om de ønskede drev/mapper er delt og ikke blokeret
af Firewall m.v.
Hvis ja, så virker netværket og du kan være glad.

4. Windows Browser Service
Kan du se de andre computere i 'Netværkssteder' under din
arbejdsgruppe.?
Hvis nej, kontroller navnet på arbejdsgruppen.
Denne funktion er iøvrigt grundlæggende upålidelig og svigter tit uden
påviselig grund.
Hvis den driller, så lad vær med at bruge den. Den er overflødig i et
lille privat netværk.

Du kan udmærket prøve pkt.3 først, så ser du med et samme om der reelt
er noget galt.

Erik Helmer Nielsen