Netværk uden default gateway
Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-03-09 21:29

Hej med jer

Jeg har et lille (stort) problem som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg har nogle PC'er hvor jeg kører et alm. 100 MBit netværk der er sat helt
almindeligt op med router og DHCP til internettet.
Der ud over vil jeg også have et GigaBit netværk med jumbo frames som skal
bruges til min Gigabit NAS-enhed. Jeg har kort monteret (i den ene PC i
første omgang) og en Gigabit router.
Her vil jeg have statisk IP-adresse og er her i tvivl om hvad der skal stå i
standard gateway? Det er vel netop hvad IP-adresse den skal bruge til at
kommunikere "ud af lokal-netværket" og ud på internettet? Det er jo så netop
det jeg ikke vil have den til da det kun skal være et rent internt netværk.
Ved heller ikke hvad der skal stå i DNS.
Min NAS er en Zyxel NSA-220 og jeg kører Vista på PC-en.

Håber der er en der kan hjælpe.

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-03-09 21:43

On Wed, 11 Mar 2009 21:29:23 +0100, Lars Hjortø wrote:

> [...]
> omgang) og en Gigabit router. Her vil jeg have statisk IP-adresse og er
> her i tvivl om hvad der skal stå i standard gateway?

Det felt lader du bare stå tomt.

> [...]
> lokal-netværket" og ud på internettet? Det er jo så netop det jeg ikke
> vil have den til da det kun skal være et rent internt netværk. Ved

Det felt lader du også stå tomt.

Har du styr på det med subnets og den slags? Altså hvilke IP adresser du
kan bruge?

Tjek hvad din nuværende router tildeler. Du skal så vælge et andet subnet
til gigabit netværket. Hvis routeren f.eks. tildeler 192.168.1.xxx (med
netmask 255.255.255.0) kan du bruge 192.168.2.xxx (med samme netmask). I
de fleste tilfælde vil dit udstyr selv vælge den korekte netmask.

I din hosts fil (kan ikke huske stien på windows maskiner, start -> søg -
> hosts) kan du tilføje en linje alá

192.168.2.1 nas

for at gøre det nemmere at finde NAS'en på netværket.

--
Lasse Jensen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-03-09 22:13

Hej Lasse

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det felt lader du bare stå tomt.

> Det felt lader du også stå tomt.

Min NSA-220 vi så bare ikke acceptere at der ikke er nogen default gateway
og DNS server.
Kan jeg bare skrive "et eller andet" eller vil det så gå galt?

> Har du styr på det med subnets og den slags? Altså hvilke IP adresser du
> kan bruge?

Jo, det mener jeg at jeg har.

> [...]
> netmask 255.255.255.0) kan du bruge 192.168.2.xxx (med samme netmask). I
> de fleste tilfælde vil dit udstyr selv vælge den korekte netmask.

Min router bruger 192.168.0.1 og jeg valgte så 192.168.1.1 på netkortet.

Lars

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-03-09 22:17

Lars Hjortø <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote:

>Min NSA-220 vi så bare ikke acceptere at der ikke er nogen default gateway
>og DNS server.
>Kan jeg bare skrive "et eller andet" eller vil det så gå galt?

Der går ikke andet galt end at du ikke kan kommunikere med andet end
det lokale subnet. Eftersom det er det, du ønsker, så er det jo fint.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-03-09 22:57

Hej

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Der går ikke andet galt end at du ikke kan kommunikere med andet end
> det lokale subnet. Eftersom det er det, du ønsker, så er det jo fint.

Jeps... Og fik det vist til at virke. Tak til dig også.

Venlig hilsen Lars.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-03-09 22:19

On Wed, 11 Mar 2009 22:13:12 +0100, Lars Hjortø wrote:

> [...]
> gateway og DNS server.
> Kan jeg bare skrive "et eller andet" eller vil det så gå galt?

Ja, brug en adresse der passer ind i samme subnet. Den behøver ikke være
i brug.

> Jo, det mener jeg at jeg har.

> Min router bruger 192.168.0.1 og jeg valgte så 192.168.1.1 på netkortet.

Fint nok.

--
Lasse Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-09 07:09

> [...]

> Der ud over vil jeg også have et GigaBit netværk med jumbo frames
> som skal bruges til min Gigabit NAS-enhed.

Hvorfor vil du have det på et separat netværk? Hvorfor kører du ikke
gigabit på det hele?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 12-03-09 08:23

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Hvorfor vil du have det på et separat netværk? Hvorfor kører du ikke
> gigabit på det hele?

Hvis alt udstyret ikke understøtter Jumbo Frames er der vel ingen vej udenom
?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-09 09:09

On Thu, 12 Mar 2009 08:22:30 +0100, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> Hvis alt udstyret ikke understøtter Jumbo Frames er der vel ingen vej
> udenom ?

Ja, det er selvfølgelig en pointe. Det vigtigste er dog, at routeren
kan det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/