Varm CPU?
Fra : Helge Hammer

Dato : 11-03-09 17:10

Intel Desktop Board D9456PW CANADA Ices-003
LGA775 - Pentium 3000+ - 1GB RAM (1 klods)
Win XP Pro SP3
Computeren starter normalt, når den er kold.
Ved ganstart fryser maskinen under indlæsning af BIOS.
CPU temp 62 grader idle, det er for meget ik'?

Helge.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 17:25

Helge Hammer wrote:

> LGA775 - Pentium 3000+ - 1GB RAM (1 klods)

3000+ er en AMD-betegnelse...

> CPU temp 62 grader idle, det er for meget ik'?

Jo. Check luftgennemgangen i køleprofilet. Bliver profilet varmt?

Jesper Poulsen

Fra : Helge Hammer

Dato : 11-03-09 18:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> 3000+ er en AMD-betegnelse...

OK, det var ud af hovedet...

> Jo. Check luftgennemgangen i køleprofilet. Bliver profilet varmt?

Det er helt rent. Finnerne er meget varme i bunden, lige før jeg 'brænder
fingrene'.
Kassen er helt åben, så der er masser af luft omkring. Er det tiden at tage
CPU'en ud og se om der er lavet fusk ved installationen?

Jesper, send mig en e-mail, jeg har en besked til dig.

Helge.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 18:36

Helge Hammer wrote:

> Det er helt rent. Finnerne er meget varme i bunden, lige før jeg 'brænder
> fingrene'.

Så er der fin kontakt, tilsyneladende...

> Kassen er helt åben, så der er masser af luft omkring. Er det tiden at tage
> CPU'en ud og se om der er lavet fusk ved installationen?

Det kan aldrig skade

> Jesper, send mig en e-mail, jeg har en besked til dig.

Hvorfor skal jeg sende dig en email?

Jesper Poulsen

Fra : Helge Hammer

Dato : 11-03-09 22:43

> Hvorfor skal jeg sende dig en email?

Var det ikke dig der fik en Archimedes 310 af mig i sin tid. Nu har jeg en
RiscPC i overskud.
Jeg fik det indtryk at du samler på sådan noget.

Sorry OT, men du bad selv om det

Helge.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 23:03

Helge Hammer wrote:

> Var det ikke dig der fik en Archimedes 310 af mig i sin tid. Nu har jeg en

Jo. Jeg synes nok at jeg genkendte dit navn et særligt sted fra.

> Jeg fik det indtryk at du samler på sådan noget.

> Sorry OT, men du bad selv om det

Du kunne sende mig en email... Det er ikke forbudt

Jesper Poulsen

Fra : Helge Hammer

Dato : 11-03-09 23:14

> Du kunne sende mig en email... Det er ikke forbudt

Nej, særlig ikke, hvis man kendte e-mail adressen. Men jeg antager så at din
adresse er
nospam@ingensteder.dk som jeg sender til i morgen, hvis jeg ikke hører
nærmere.

Helge.

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-03-09 10:47

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> 3000+ er en AMD-betegnelse...

Den skulle gerne ned under 50 når den driver den af, men alarmtemperaturen
er nok snarere 70 grader.

> Jo. Check luftgennemgangen i køleprofilet. Bliver profilet varmt?

Min første tanke er - som du vist også antyder - manglende kølepasta. I
øvrigt er de ikke så sarte de små kræ, jeg har en Athlon 1600XP, som er
løbet blåt an. Årsag: en ledning kom i klemme i cpu-blæseren. Heldigvis
medens maskinen stod åben og med en gammel nilfisk lige i nærheden. Enhver
IT-afdeling bør have en R2D2 - aka G70 eller tidligere ....

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-03-09 09:55

"Helge Hammer" <helge.hammer@elromail.dk> wrote in news:49b7e23f$0$90262
$14726298@news.sunsite.dk:

> Computeren starter normalt, når den er kold.
> Ved ganstart fryser maskinen under indlæsning af BIOS.

Hvis maskinen iøvrigt fungerer normalt under belastning, er det ikke et
varmeproblem. Ihvertfald ikke CPU relateret.

> CPU temp 62 grader idle, det er for meget ik'?

Det er umuligt at udtale sig præcist om uden at kende omstændighederne
omkring målingen.

Der er naturligvis forskel på om omgivelserne er 15 eller 30 grader, om det
er et stort eller lille kabinet, hvilken CPU, hvilken køler,
luftgennemstrømning, osv. Kort sagt: Det er så individuelt at man reelt
ikke kan bruge temperatur målinger til andet end sammenligning med
tidligere målinger af samme computer.

HAr du nogle hændelser du evt. kan knytte til problemets opståen? Alt kan
være interessant, hvis vi skal indkredse årsagen.

Fra : Helge Hammer

Dato : 12-03-09 13:43

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> HAr du nogle hændelser du evt. kan knytte til problemets opståen? Alt kan
> være interessant, hvis vi skal indkredse årsagen.

Har skiftet tower kabinettet til et desktop for at spare plads. Har genbrugt
alle dele og maskinen kører perfekt.
Skifter to 256MB ramklodser ud med en 1GB, alt er ok.
Tilslutter et Amitech Mini Pc tastatur og maskinen fryser under opstart. Får
Amitech til at sende en ny IR modtager og maskinen kører perfekt.
Tilslutter en KWorld TV-tuner USB stik. Maskinen fryser ved opstart.

Nu kan jeg ikke længere starte maskinen normalt. Før kunne jeg tage alle
ledninger fra og lade maskinen stå nogle timer, hvorefter den startede
normalt. Det var derfor jeg fik mistanke om for varm CPU.
Jeg har clearet CMOS, frakoblet DVD drevet og flyttet SATA ledninger til
andre busser.
Skiftet 1GB RAM modulet ud med de oprindelige to 256MB (firmware has
detected a decrease in memory...)

Maskinen starter i fejlsikker tilstand, og den kan jeg ikke komme ud af,
hvadenten jeg vælger gentart normalt, eller de andre valgmuligheder. Det er
som om jeg har forvirret den, men da jeg har clearet CMOS Ram'en er jeg
lost.

Helge.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:28

Helge Hammer wrote:

> Skifter to 256MB ramklodser ud med en 1GB, alt er ok.

Af hensyn til optimal ydelse bør du anvende 2 ens RAM-moduler. Din CPU
har 128 bit adgang til RAM.

> Maskinen starter i fejlsikker tilstand, og den kan jeg ikke komme ud af,

Så virker PC'en (hardwaremæssigt). Det er et softwareproblem du sidder med.

Jesper Poulsen

Fra : Helge Hammer

Dato : 13-03-09 12:41

> Så virker PC'en (hardwaremæssigt). Det er et softwareproblem du sidder
> med.

Er du sikker? Jeg har afinstalleret Windows og installeret Linux Ubuntu. Til
slut i installationen skal computeren genstartes, og her fryser den under
indlæsning af BIOS. Der kommer en splash screen med Intel og F2 for setup og
nederst i højre hjørne 'A5' og så er jeg tilbage ved udgangspunktet.

Helge.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-03-09 13:58

Helge Hammer wrote:
> [...]
> indlæsning af BIOS. Der kommer en splash screen med Intel og F2 for setup og
> nederst i højre hjørne 'A5' og så er jeg tilbage ved udgangspunktet.

Det kunne godt tyde på et varmeproblem for CPU'en og/eller chipset'et.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-03-09 17:47

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> Det kunne godt tyde på et varmeproblem for CPU'en og/eller chipset'et.

Næppe.

Jeg ville forsøge mig med minimum hardware. Dvs. Een RAM klods, ingen
accelereret grafik, ingen optiske drev, kun tastatur. Virker det?

Hvis ja, så byg trinvist videre med mere hardware.

Mit bedste gæt er et strømrelateret problem. Enten en underdimensioneret
PSU eller en overbelastet USB port der med tiden måske er brændt af.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-03-09 20:24

Kent Oldhøj wrote:
> "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> Næppe.

Jeg læste lige hele tråden igen, og jeg havde overset det med at
kabinettet stod åbent, så ja, det er det nok næppe.

> Mit bedste gæt er et strømrelateret problem. Enten en underdimensioneret
> PSU eller en overbelastet USB port der med tiden måske er brændt af.

Det kan jeg også bedre tilslutte mig.