Ombygning af ladeanlæg på Cb500 Four
Fra : Kristian Larsen

Dato : 10-03-09 21:46

Hej alle!

Jeg vil gerne have skiftet min mekaniske spændingsregulator ud med en
thyrister og zenerdiode
Det eneste problem er generatoren er med elektromagnet som jo reguleres via
laderelæet.
Kan jeg ikke bare ligge en fast 12v på viklingen og så ellers lade
thyristeren ordne resten???

Jeg ved godt man kan købe et elektronisk relæ som kan regulere magneten men
ville gerne lave det selv.

På forhånd tak!

Hilsen Kristian

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-03-09 22:13

On Tue, 10 Mar 2009 21:46:20 +0100, "Kristian Larsen"
<kristianblarsen@hotmail.com> wrote:

Hej Kristian.

> [...]
>laderelæet.
>Kan jeg ikke bare ligge en fast 12v på viklingen og så ellers lade

Det ville jeg ikke anbefale.
Det svarer til at dreje håndtaget i bund og regulere hastigheden med
bremsen
Det tror jeg ikke generatoren holder til ret længe.

Din generator er lavet på samme måde som det er tilfældet i en bil.
Man ensretter det der kommer ud af statoren og regulerer spændingen på
feltet - Det er en ganske god måde at regulere på.
Fidusen er at man styrer en meget stor strøm med en forholdsvis ringe
energi - Det skal du ikke opgive.

>Jeg ved godt man kan købe et elektronisk relæ som kan regulere magneten men
>ville gerne lave det selv.

Regulatoren til et sådant system er faktisk ganske simpel og nem at
bygge på køkkenbordet.
Hvis du kigger i dette: http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf skrift,
Fig. 3, har du diagrammet fra en XS500 der i princippet er det samme.
Hvis du er luddoven finder du en regulator fra en Bosch bilgenerator
og sætter på.
Det er en lille enhed i et TO3 hus - Den må kunne findes i
autoelektrikkerens rodekasse eller hos en ophugger.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kristian Larsen

Dato : 10-03-09 22:30

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en lille enhed i et TO3 hus - Den må kunne findes i
> autoelektrikkerens rodekasse eller hos en ophugger.

Det lyder da super! Det har jo også lidt af gøre med $$$ og jeg har nemlig
et bosch-laderelæ liggende.

Tak for hjælpen!

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-09 14:16

On Tue, 10 Mar 2009 22:12:32 +0100, Steen Gruby wrote:

> Hvis du er luddoven finder du en regulator fra en Bosch bilgenerator
> og sætter på.
> Det er en lille enhed i et TO3 hus - Den må kunne findes i
> autoelektrikkerens rodekasse eller hos en ophugger.

Jup, den er genial til de tidlige Yamaha generatorer R5, og DS7 incl. Dog
kræver Bosch regulatoren ladelampe, (evt. modstand), for at fungere.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Henrik

Dato : 10-03-09 17:43

On 10 Mar., 22:30, "Kristian Larsen" <kristianblar...@hotmail.com>
wrote:

> Det lyder da super! Det har jo også lidt af gøre med $$$ og jeg har nemlig
> et bosch-laderelæ liggende.
>
> Tak for hjælpen!- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Er det et af de Bosch regulatorer der har sådan to affjedrede stumper
siddende som har direkte kontakt med nogle slæberinge i generatoren?
Og hvis ja hvordan skal den så trådes? Den skal vel have noget stel,
og så skal et af kullene vel have forbindelse til selve feltet. Og den
sidste til direkte + som spændingsmåler?
Der er også tre ben på det originale mekanikiske relæ eller hvordan er
det nu lige? Stel, konstant+ og sidste ledning til felt? Det kniber
med hukommelsen, hvordan er det nu lige det er?

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-03-09 20:50

On Tue, 10 Mar 2009 16:43:25 -0700 (PDT), Henrik <henrik@findes.dk>
wrote:

Hej Henrik.

> [...]
>og så skal et af kullene vel have forbindelse til selve feltet. Og den
>sidste til direkte + som spændingsmåler?

Nu er min langtidshukommelse noget (alders)svækket, men du har ret.
Det er en konstant plus, det ene af kullene og en stel, der samtidig
er det andet kul.
Jeg har kigget i manualen til mit Stuttgart "Heinzmobil", men der er
ikke noget diagram af netop den del, blot en anvisning på hvorledes
man skifter det.
Internet kan dog give noget der ligner et svar:
http://www.buchanan1.net/charge.shtml
Bemærl at ladelampen indgår som en yderst uundværlig del som Orla
nævnte - Uden ladelampe, nul generator

Jeg husker - svagt - at i manualen til RF900 er der en glimrende
beskrivelse af samme type regulator og hvorledes den virker og hvordan
man tester den på bordet.

>Der er også tre ben på det originale mekanikiske relæ eller hvordan er
>det nu lige? Stel, konstant+ og sidste ledning til felt? Det kniber
>med hukommelsen, hvordan er det nu lige det er?

Velkommen i klubben.
Min hukommelse har også noget til fælles med en si ,-)
Her er en link til reservedele hvor prisen på regulator plus kulholder
ligger på 12 Øvro.
http://www.thetoolboxshop.com/regulators-for-alternators-282-c.asp
Jeg gider ikke lodde i enkeltkomponenter til den pris

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-03-09 20:59

On Tue, 10 Mar 2009 16:43:25 -0700 (PDT), Henrik <henrik@findes.dk>
wrote:

Hej Henrik.

>Der er også tre ben på det originale mekanikiske relæ eller hvordan er
>det nu lige? Stel, konstant+ og sidste ledning til felt? Det kniber
>med hukommelsen, hvordan er det nu lige det er?

Jeg glemte lige noget.
Uden at have prøvet det vil jeg tro at man kan tage en
spændingsregulator som f.eks. 7812 og løfte stelbenet op på fire
forspændte dioder (en 2,4 volt zeenerdode eller en lysdiode kan også
gøre det) og sætte den i i stedet.
Den med de forspændte dioder er blot for at hæve spændingen fra 12,0
volt til 14,4 volt.
Så har man en regulator for 17,85

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henrik

Dato : 12-03-09 03:06

On 11 Mar., 20:59, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> gøre det) og sætte den i i stedet.
> Den med de forspændte dioder er blot for at hæve spændingen fra 12,0

Ja ideen er god nok lige med at have med 0,7v nogle gange der op ad på
midterbenet.
Men 7812 kan da kun bære 1-1,2A og jeg mener at feltet skal have
omkring et par ampere når den skal lade maksimalt.
Men en 7812 vil vel egentligt ikke virke som en regulator. Jeg kan
ikke lige gennemskue at spændingsregulatoren kan virke som
laderegulator i det henseende. Det vi har brug for er jo en høj
feltspænding ved lav batterispænding og omvendt. Du må lige forklare
nærmere.

De købefærdige modeller med både ensretter og regulator model (RR24)
kan efterhånden også fås til overkommelige priser.
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/Browse___Best___Buy_Honda_Reg_Rec_s_147.html
http://www.electrexworld.co.uk/erol.html#604X0

Men hvis nu ens ensretter er god nok, ville det jo være fiks nok med
en billig regulator. Den mekaniske der sidder på min egen virker godt
nok, men tiden tand har gjort at kontaktorerne er blevet lidt uldne,
og det er i længden nok kun et spørgsmål om tid før den bliver ringe.

Hvad med denne? http://autoelectricalcomponents.co.uk/images/Bosch_regulator.jpg

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-03-09 17:29

On Thu, 12 Mar 2009 02:06:09 -0700 (PDT), Henrik <henrik@findes.dk>
wrote:

Hej Henrik.

> [...]
>laderegulator i det henseende. Det vi har brug for er jo en høj
>feltspænding ved lav batterispænding og omvendt. Du må lige forklare

Som jeg startede med: Jeg har ikke prøvet det, men det burde virke
7812 vil virke som en stabilisator der i dette tilfælde lægger en
konstant spænding på det roterende felt, og det er det omvendte der er
brug for.
Når spændingen på udgangen af statoren falder pga. belastning, skal
der mere spænding (større strøm) på feltet for at levere mere energi.
Det er en "omvent" funktion der er behov for.

Jeg var for hurtigt ude, eller også var fidusbeholderen på udflugt da
jeg skrev det med 7812

Undskyld.

>De købefærdige modeller med både ensretter og regulator model (RR24)
>kan efterhånden også fås til overkommelige priser.
> [...]
Har kigget - Det ser godt ud.
Og så har de Pick-Up til Ducatis Pantah motorer for 29,50 Øvro.
Det er sørme billigt.

> [...]
>nok, men tiden tand har gjort at kontaktorerne er blevet lidt uldne,
>og det er i længden nok kun et spørgsmål om tid før den bliver ringe.

Jeg har lige udskiftet en mekanisk regulering af en jævnstrømsdynamo
med en elektronisk - Nu kan jeg køre tur med lys på

>Hvad med denne? http://autoelectricalcomponents.co.uk/images/Bosch_regulator.jpg

Den ligner noget jeg kender

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henrik

Dato : 13-03-09 04:24

On 12 Mar., 17:28, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
>
> Jeg har lige udskiftet en mekanisk regulering af en jævnstrømsdynamo
> med en elektronisk - Nu kan jeg køre tur med lys på

De par internetsider jeg nævnte var de billigste steder jeg lige kunne
finde komponenterne. Mc-nøgler mv. er godt nok noget dyrere.

Ja den ligner jo også noget jeg kender.
Hvad så hvis man tog denne Bosch type regulator og splittede den ad så
man kunne lodde nogle ben på.
FLD til feltet.
d- til stel
d+ mellem en ladelampe og så til batteri+
Var det en mulighed at snyde lidt den vej?

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 13:37

On Fri, 13 Mar 2009 03:24:05 -0700 (PDT), Henrik wrote:

> Ja den ligner jo også noget jeg kender.
> Hvad så hvis man tog denne Bosch type regulator og splittede den ad så
> man kunne lodde nogle ben på.

Der er fin plads til at lodde på fligene der går til kullene, og så et
"øje" til den ene fæsteskrue.

Fra : Kristian Larsen

Dato : 13-03-09 18:51

http://autoelectricalcomponents.co.uk/images/Bosch_regulator.jpg

> Der er fin plads til at lodde på fligene der går til kullene, og så et
> "øje" til den ene fæsteskrue.

Begge ender af feltet skal vel op til kul-terminalerne??? Regulere den ikke
på minus siden?

Hilsen Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 19:16

On Fri, 13 Mar 2009 18:50:48 +0100, Kristian Larsen wrote:

> http://autoelectricalcomponents.co.uk/images/Bosch_regulator.jpg

> Begge ender af feltet skal vel op til kul-terminalerne??? Regulere den ikke
> på minus siden?

Ja, og jo, men det er blot en lettere modifikation af Honda'ens kulholder.
Den skal lige isoleres fra stel med fiberskiver.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Kristian Larsen

Dato : 13-03-09 19:19

http://autoelectricalcomponents.co.uk/images/Bosch_regulator.jpg

> Ja, og jo, men det er blot en lettere modifikation af Honda'ens kulholder.
> Den skal lige isoleres fra stel med fiberskiver.

Tak for det hurtige svar! Min er uden kul og med fast felt så jeg har fat i
begge ender ;)

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 20:37

On Fri, 13 Mar 2009 19:18:48 +0100, Kristian Larsen wrote:

> Tak for det hurtige svar! Min er uden kul og med fast felt så jeg har fat i
> begge ender ;)

Ohh, var ikke klar over at CB500 også havde XS style generator