1500 kr. i bøde for trafikdrab..
Fra : Allig8or

Dato : 10-03-09 04:40

Sakset fra Fyens Stiftstidende:

En kvindelig lastbilchauffør fra Søndersø-området sad i formiddags på
anklagebænken i Retten i Odense. Egentlig var hun tiltalt for uagtsomt
manddrab, fordi hun i september ikke havde overholdt sin ubetingede
vigepligt i krydset Bladstrupvej -Mosegyden ved Lunde.

En fejl, som en del trafikanter gør hver dag, men den 24. september blev fik
forseelsen katastrofale konsekvenser.

En 62-årig motorcyklist blev dræbt under lastbilen, og i går blev den
43-årige chauffør idømt en bøde på 1500 kroner. Men tiltalen for uagtsomt
manddrab frafaldt, da to af de tre domsmænd mente, at chaufføren faktisk
ikke havde kunnet se motorcyklisten i krydset.
Hun havde også holdt stille i krydset, inden hun bevægede sig ud og ramte
motorcyklisten, og derfor mente domsmandsretten heller ikke, at kvinden
skulle have en betinget frakendelse af sit kørekort.

PS...Der er Fuld Stop på stedet.....

Henning Holm

"Its nice to be Important..
but its more important,to be Nice"

allig8or125@hotmail.com

Fra : Thore Jensen

Dato : 10-03-09 07:10

Allig8or skrev:
> [...]
> ramte motorcyklisten, og derfor mente domsmandsretten heller ikke, at
> kvinden skulle have en betinget frakendelse af sit kørekort.

????

Hvad er pointen med dit indlæg???
Især den ekstrabladsagtige subversive overskrift? Der står jo i artiklen
at der IKKE var tale om drab - ej heller uagtsomt!

Thore

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-03-09 07:20

Thore Jensen skrev:

> ????
>
> Hvad er pointen med dit indlæg???
> Især den ekstrabladsagtige subversive overskrift? Der står jo i artiklen
> at der IKKE var tale om drab - ej heller uagtsomt!

Hvad pointen er kan være svært at gennemskue - enig

men det har alligevel fået mig til at tænke/undres...

- Havde det været anderledes hvis chaufføren havde været en mand?

- Er det ok at køre ud foran andre "hvis man faktisk ikke kan se dem"?
(jeg antager det er tilfældet i 99% af tilfældene - at man "faktisk ikke
_så_ dem" man kørte ud foran)...

- Havde vurderingen været anderledes hvis det havde været en
børnefamilie der var belvet ofre?

Den del der vedrører straf vil jeg ikke beskæftige mig med (det er der
nok andre der interesserer sig levende for) det er alene domsmændenes
vurderinger jeg undres over. Og bemærk jeg undres - jeg siger ikke at
mine hypoteser holder...

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-03-09 10:37

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]

Der står ikke i artiklen at der ikke var tale om trafikdrab.
Der står at hun ikke blev dømt for uagtsomt manddrab.

> - Er det ok at køre ud foran andre "hvis man faktisk ikke kan se
> dem"?

Det er nu også den del jeg synes er mest interessant.

/jima

Fra : Tau

Dato : 10-03-09 07:40

"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> motorcyklisten, og derfor mente domsmandsretten heller ikke, at kvinden
> skulle have en betinget frakendelse af sit kørekort.

Jeg tror ikke på at nogen kører ud for an andre med vilje. Det er bare sort
uheld.
For et par år siden holdt jeg bag en lastvogn, som skulle dreje til venstre
i et T kryds. Vi holdt stille begge to. Fra højre side kom der et andet
lastvogstog kørende med moderat fart, og lige pludselig, kørte lastbilen
foran mig ud, og ramte ind i siden på den anden.
Der skete kun materielt skade men, lastvognen jeg holdt bag ved, sagde
bagefter at han ikke set den anden lastbil komme. Jeg syntes det var utrolig
at man kunne overse en 10 tons lastbil , men det gjorde han.
Jeg tror ikke han var selvmordkandidat, men havde han set ham, var han
isikkert kke kørt ud.
Sort uheld

vh
Poul

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 10-03-09 09:11

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke på at nogen kører ud for an andre med vilje. Det er bare
> sort uheld.

Du kører ikke i Købnhavn til hverdag kan jeg forstå ?
Jeg har nu kørt herinde dagligt i 30 år - og folk opfører sig bare værre og
værre. Ikke underligtt, da færdselspolitiet jo er decieret til en lille
skare af campister med Kodak. Ser dagligt hvordan folk kører som om der
ingen konsekvenser er - men hvor tit ser jeg folk blive stoppet for deres
idioti ? Meget sjældent - desværre.
Og jo - mange af den gruppe trafikanter kører med fuldt overlæg ud foran
dig - selv cyklister over for rødt har jeg set på meget tæt hold - een gang
så tæt at det Grønne Bud var ½ meter fra at bliv ramt af mig ! Det var hans
held at jeg fangede et glimt af ham ud f øjenkrogen og bremsede pr. refleks.
Selv fodgængere gør det - og ikke kun i fodgænger-felter ! Jeg oplever
jævnligt at en fodgænger går direkte ud foran mig, medens han/hun stirrer
mig i øjenene. Ingen tvivl om at de ved hvad de vil - de vil have dig til at
stoppe for dem. Men de gør det ofte mod fysikkens love.....de synes ikke at
forstå enkle ting som f.eks. bremselængde. Een ting er at du f.eks. skal
holde tilbage for dem i fodgængerfelter - men det kræver jo at du kan nå at
stoppe, når de gørløber ud foran dig.
Til gengæld er det jo dit ansvar - du får skylden uanset forholdende. Tak
for det.....
Og de findes blandt alle i trafikken - motorcykler er absolut ikke undtaget.
Bare indenfor de seneste dage har været ved at påkøre en, der kørte ud foran
mig i en rundkørsel. Jeg skullle først drejer efter hans "tilkørsel" og
blinkede derfor til venstre - ikke nok for ham. Dagen efter var en af de
smarte motorcyklister meget tæt på at blive klippet, da han lige skulle
overhale en varevogn ved at køre mellem rækkerne (der kørte ca 50 km/t) -
blot for at skære på tværs foran varevognen og svinge ind på tanken....
Så jeg siger også: pas på jer selv derude - regn med at alle de andre er
idioter i trafikken. Alt for mange af dem skuffer dig ikke

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ralph Køster

Dato : 10-03-09 09:36

Det er da hamrende ligegyldigt om det er med vilje eller ej.
Vedkommende har forsaget en ulykke med dødelig udgang og så skal kortet
fandeme ryge.
Uanset om det er en kælling eller en stodder der har kørt lastbilen.

Det er da den lammeste forklaring fra dommerne.
" at chaufføren faktisk ikke havde kunnet se motorcyklisten i krydset."
Nej det er jo sådan at mange ulykker sker.

Men næste gang man bliver fanget i en fartkontrol og blitz'et så siger man
da bare "jeg kunne ikke se kameravognen med den hastighed jeg kørte med,
derfor skal jeg ikke ha en bøde".

Den dom burde ankes af anklager, hvis det er muligt.

1500,- i bøde for at slå en anden ihjel er sgu for billigt.

Kald mig naiv, kald mig dum...jeg er ligeglad....det var min mening og sådan
er det.

Ralph.

Fra : Ulvir

Dato : 10-03-09 11:49

"Ralph Køster" <Get@some.now> skrev i meddelelsen

> Det er da den lammeste forklaring fra dommerne.
> " at chaufføren faktisk ikke havde kunnet se motorcyklisten i krydset."
> Nej det er jo sådan at mange ulykker sker.

Som en engelsk dommer en gang udtrykte det-

'Hvis du ikke kunne se motorcyklisten, må det være fordi:

Du så slet ikke efter-
Motorcyklisten var usynlige-
Du er blind...'

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-03-09 23:17

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> writes:

> Som en engelsk dommer en gang udtrykte det-
>
> 'Hvis du ikke kunne se motorcyklisten, må det være fordi:
>
> Du så slet ikke efter- Motorcyklisten var usynlige- Du er blind...'

Eller det var et kryds med dårlige oversigtsforhold og motorcyklisten
(/bilen etc) kørte for stærkt til at det ville være muligt at den?

Men ellers er det da min mavefornemmelse, at de fleste oversete
motorcyklister ikke ses fordi modparten ikke (bevidst) kigger efter
motorcykler. Det er bare ikke altid sådan, og i den situation vil det
ikke være rimeligt at lynche vedkommende, der uforvarende kom til at
være i vejen.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Tau

Dato : 10-03-09 13:37

> [...]
>
> 1500,- i bøde for at slå en anden ihjel er sgu for billigt.
>
> Kald mig naiv, kald mig dum...jeg er ligeglad....det var min mening og

Rolig nu Ralph. For en del år siden væltede jeg en Knallert 45 som jeg ikke
havde set.
Og jeg siger og skriver, at jeg ikke havde set ham.
Nu overlevede manden og jeg kunne få han forklaring til uheldet.
Igen var det et T kryds jeg holdt i i min store varevogn. Jeg skulle svinge
til venstre
Jeg ville sværge på, at der ikke kom nogen knallerter på min højre side,så
Jeg kørte over og holdt til højre side, da jeg igen skulle dreje til højre
om om 200m. Lige pludselig lå han og rodede på jorden, heldigvis i græs
rabatten. Jeg ramte ham ikke men havde presset ham ud over vejsiden. Det
vidste sig, at han rent faktisk havde holdt bag mig i T krydset. Da jeg
kører frem, følger han efter og kører inden om. Derfor så jeg ham ikke.
Havde han nu mistet levet og der var ingen vidner. så ville "Nogle"sikker
råbe, af med kortet og ind og brumme i 10 år.
Dem der kom til efterfølgende, kunne jo ikke tro andet, end at jeg havde
overset min vigepligt og kørt ham ned.
Men alt endte lykkeligt, Jeg beholdt kortet og slap for at komme op af
pælen.

vh
Poul

Fra : Tau

Dato : 10-03-09 13:22

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> "Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> Du kører ikke i Købnhavn til hverdag kan jeg forstå ?
> Jeg har nu kørt herinde dagligt i 30 år - og folk opfører sig bare værre
> og værre.

Klip

> --------------------------------------
> Jesper Hedegaard
> BMW F650ST når vejet spiller
> Suzuki Jimny når det spilder

Hej Jesper, de problemer du her beskriver kan jeg ikke helt genkende her i
Aalborg, hvorfra jeg kommer.
Men tro mig, jeg har kørt i københavn.
Der bliver nok kørt lidt mere rask til hos jer, det er i sku også nødt til,
eller vil det hele bryde sammen.
Der er desværre ikke nogen, der tager hensyn til hinanden mere, og det er
trist.
Med hensyn til at køre ud foran kan jeg måske god give en bud på, hvad der
sker.
Sidste år var jeg i Californien, og der kan de sku køre bil. Hvis alle kørte
bil som amerikanerne, var der plads til dobbelt så mange biler i København.
De er tvunget til at vise hensyn til hinanden, og hvis de ikke gjorde dette,
ville trafikken bryde sammen.
I danmark vil man ikke vige en tomme for her kommer jeg, og jeg kom først.
Har man holdt meget længe på en sidevej og der ikke er nogen der lukker en
ud, vil nogle tage selv, og så køre ud.
Ikke at det er rigtigt at gøre sådan, men vi skal lære, at tage mere hensyn
til hinanden, så vil trafikken glide bedre, og vi når alle hjem i god
behold.

Poul
Honda Shadow VT 1100

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 10-03-09 18:04

> [...]
> Ikke at det er rigtigt at gøre sådan, men vi skal lære, at tage mere
> hensyn til hinanden, så vil trafikken glide bedre, og vi når alle hjem i

Hej Paul

Ja - der køres tit rask til herovre.
Og mange har en tendens til at prøve at klemme sig ud fra en sidevej
"udenfor tur".
Men dem, jeg oplever ganske tit, er folk der med iskoldt overlæg s***** på
alt og alle. Intet skal hindre dem i at køre 112% som de har lyst til - ikke
engang almindelig sund fornuft.
Og jeg synes der bliver flere og flere af dem år for år - og jeg tror det i
høj grad skyldes politiets fravær i trafikken.
Har sågalt oplevet en venstresvingende, der bare svingede - ham og
kammereterne i bilen lever kun fordi jeg bremsede. Ingen tvivl om at han så
mig - det underlige var at der kom en patruljevogn 75 m bag ham. De så til
gengæld ingenting - heller ikke selvom jeg holdt der med hornet i
bund.....med den indsats opfordrer man jo svage sjæle til at køre værre og
værre...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-03-09 18:07

Jesper Hedegard skrev:
> [...]
> gengæld ingenting - heller ikke selvom jeg holdt der med hornet i
> bund.....med den indsats opfordrer man jo svage sjæle til at køre værre og

Det der også kan undre er at lige siden Adam og Eva har vi skullet høre at:

"det bliver værre og værre"

Men er der belæg for det?

statistisk... næ ikke det der ligner.
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 10-03-09 18:54

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Det der også kan undre er at lige siden Adam og Eva har vi skullet høre
> at:
>
> "det bliver værre og værre"
>
> Men er der belæg for det?
>
> statistisk... næ ikke det der ligner.
> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Nej det har ikke været sådan siden Adam & Eva - de havde ikke bil de første
_mange_ år

Statistikker:
1 - intet uheld = ikke med i nogen statistik (husk der er mindst 90% chance
for at politiet ikke ser dig eller ikke interesserer sig for hændelsen)
2 - uheld = du kommer med i forsikringsselskabernes statistik.
3 - Statistik er stadig et mistænkeligt dyr - for mig at se er det eneste
formål med færdselsstatistik i disse år at retfærdiggøre at politiet lægger
så få kræfter i trafikkontrol. Og til gengæld har så få mænd sat på
hastighedsovervågning - hvor der uheldigvis kommer så mange penge ind.....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-03-09 23:22

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> writes:

> Og mange har en tendens til at prøve at klemme sig ud fra en sidevej
> "udenfor tur".

....og i de fleste andre lande jeg har kørt i, ville de blive lukket
ind ved at folk bare gav dem plads, når trafikken ellers er
proppet. Det forsvarer ikke at nogen bare kører ud, uden at der er
plads, men det illustrerer den danske mentalitet ret godt. :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:16

Jes Vestervang skrev:

> [...]
> proppet. Det forsvarer ikke at nogen bare kører ud, uden at der er
> plads, men det illustrerer den danske mentalitet ret godt. :-/

Det drejer sig om ubetinget vigepligt med fuldt-stop!

I min verden er det som at køre pensionister ned i et fodgængerfelt :-|

--
Armand.

Fra : Peter Z

Dato : 10-03-09 10:54

jeg køre lastbil til dagligt og med alle de spejle der efterhånden sidder i
højre side er det nemt at overse en varevogn - ikke at jeg har ramt nogen
men jeg er blevet "overrasket" nogle gange - hvor fanden kom han fra .......

jeg mener iøvrigt også at den dom burde ankes på stedet !
jeg er ret sikker på at udfaldet ville være anderledes hvis det var en cykel
der var blevet ramt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-03-09 23:24

"Peter Z" <pzn@privat.dk> writes:

> jeg er ret sikker på at udfaldet ville være anderledes hvis det var
> en cykel der var blevet ramt

En cykel ville nok heller ikke kunne dukke op helt så
hurtigt... medmindre det da lige var Bjarne på EPO
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 10-03-09 06:03

On 10 Mar., 07:20, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> nok andre der interesserer sig levende for) det er alene domsmændenes
> vurderinger jeg undres over. Og bemærk jeg undres - jeg siger ikke at

Hej

Som en, der har siddet som tilhører og skullet skrive om mange
retssager, så ER der stor forskel på, hvad der kommer ud på tryk og
det, der sker i en retssal. Uden at ville belære min fynske kollega,
så er der netop nogle ubesvarede detaljer og ved at søge på
"Bladstrupvej Mosegyden Lunde motorcyklist" på Google, finde fotoet
fra ulykken og finde krydset på Gopgle Maps, så tegner der sig et
billede af, at enten er den afdøde trods mc-modellen kommet strygende
med stor fart, eller han bare ikke har set lastbilen eller.... Har han
bremset? Det fortæller artiklen bag retssagen ikke om, og hvis ikke,
hvorfor har han ikke kunnet se lastbilen allerede på lang afstand, da
den jo ikke brager over krydset med Ferrariacceleration fra den
modsatte sige af hans køreretning (mod syd). Altså burde der være en
chance for at stoppe. Også hvis han har ramt i forreste del af
lastbilen. Og er det de to lægdommere, der siger nej? Det ved vi
heller ikke. Og de ting burde min kollega måske have set nærmere på,
men som sagt: Min erfaring fra retssager er, at nogle gange misser man
i døgnets rejsestald de væsentlige ting og det ærgrer! Også én selv
bagefter.

Min tese er, at sagen er bedømt som hvis en bilist kører måske 40-45
km/t langs en cykelsti og pludselig vælter en cyklist ud foran og man
når hverken bu eller bæ. Det er tragisk for alle parter, men måske
vælger juristerne ved politiet at sigte for uagtsomt manddrab for at
få afdækket ALLE bevismuligheder for og imod, og det ender så med en
bøde.

Mvh

Stup
XS1100S, der så småt er begyndt at gnide øjnene efter en lang vinter