Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teleskop og digital kamera ?
Fra : Kai

Dato : 11-03-09 00:31

Hej

Jeg kunne ikke finde andre grupper der vedrører emnet
så jeg håber det er ok at spørge her ?

Jeg har i forvejen et EOS400D og et ældre Canon G3 og kunne godt
tænke mig at tage billeder af vores flotte måne, men selv med mit 70-300
objektiv
så fylder den jo ikke alverden på det færdige billede, og forstørrer jeg det
op så
bliver det ikke ligefrem bedre.

Jeg har set mange flotte billeder på nettet, taget med digitalkamera, men
det er
som oftest af planeterne, stjernetåger og andre fjerne objekter, og igennem
et stort
og sikkert meget dyrt teleskop.

Hvordan kommer jeg igang uden at blive ruineret helt og hvilket grej skal
jeg bruge ?

På forhånd tak.

Mvh Kai

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-09 02:39

Kai wrote:
> [...]
> objekter, og igennem et stort og sikkert meget dyrt teleskop.
>
> Hvordan kommer jeg igang uden at blive ruineret helt og hvilket grej skal

Hm, i sin tid, da jeg havde min gamle Konica, havde jeg en
100-400mm/f:5,6 zoom med T2 adapter og en 2x telekonverter + stativ. Det
var den måde, jeg tog dels månebilleder, dels telefotos langt væk fra.

Jeg har endnu ikke prøvet min Olympus SP-510 med den TCON17
teleconverter (giver 650mm brændvidde), jeg nu har købt til den, da jeg
ikke har haft et stativ i mange år, men lige har købt et igen. Førhen
havde jeg ikke de store problemer med at holde min Canon EOS 600 med en
75-300mm + converter stille selv på 600mm, men det kan jeg ikke mere
pga. en skulderskade, så derfor indkøb af stativ igen.

Så den billigste måde er vel et rimelig godt 500-1000mm teleobjektiv +
en 2x converter + stativ.

Jeg har også et sted på nettet, - kan ikke huske hvor, - set de havde en
decideret udsigtsteleskop svarende til en 1500mm med spejl med 49/55mm
gevindadapter til montering på kameraets filtergevind. Svjh. var prisen
omk. $3900USd inkl. stativ.

Kameraet blev så skruet på på skrå, så den kunne bruge spejlet, mens man
kiggede gennem teleskopets styreokular for præcis indstilling af
billedfelt og afstand. Afstands- og forstørrelsesgrad blev indstillet
med rulleknapper på siden af teleskopet.

Hm, jeg mener faktisk, Zenith lavede en 1000mm tilbage i 1960'erne også
med kameraadapter til frontmontering med 49/52mm filtergevind - noget i
retning af den gamle Zenith sniper 300mm i fysisk størrelse. Novoflex
lavede en 1800mm i 60'erne, men de koster en halv bondegård brugt. - den
sidste, jeg så på eBay.us (2006), gik for et beløb svarende til godt
50.000Dkr. - ca. en trediedel mere end nyprisen.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 11-03-09 17:07

Kai skrev:
> [...]
> og sikkert meget dyrt teleskop.
>
> Hvordan kommer jeg igang uden at blive ruineret helt og hvilket grej skal

Se f.eks. denne søgning, hvor du kan bedømme hvad andre har fået ud af
forskellige typer udstyr:
<http://search.pbase.com/search?q=moon&b=Search+Photos&c=sp> Der er også
nyttige kommentarer på en del af siderne, se f.eks. denne:
<http://www.pbase.com/bigapplejohn/moon>

Prøv også at søge på ord som digiscoping og moon i Google. Digiscoping
går ud på at bruge af kikkerter og telescoper sammen med digitalkameraer
og giver stor forstørrelse men ofte begrænset billedkvalitet. Se
<http://en.wikipedia.org/wiki/Digiscoping>

Se også <http://astronomibladet.dk/> hvor der er artikler om serøse
byg-selv teleskoper samt køb og salg af brugt udstyr.

Min egen holdning til fotografering af måne og stjerner er at det da er
meget sjovt, men man kan ikke konkurrere med Hubble om at tage
rum-billeder. Der er offentliggjort mange fantastiske billeder på
nettet, som det kræver milliard-budgetter at tage

--
Vh Kurt

Fra : Jon

Dato : 13-03-09 05:38

On 11 Mar., 00:30, "Kai" <k...@nonet.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg har i forvejen et EOS400D og et ældre Canon G3 og kunne godt
> tænke mig at tage billeder af vores flotte måne, men selv med mit 70-300
klip klap
> Hvordan kommer jeg igang uden at blive ruineret helt og hvilket grej skal
> jeg bruge ?
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh Kai

Jeg har leget lidt med at tage billeder af månen.
Det er lidt trivielt da månen jo stort set altid ser ens ud, så jeg
ville ikke investere for mange penge i udstyr kun til det

Billedet her er taget med Canon 40d med 100-400 IS USM på stativ.

Det er taget uden billedestabilisering, zoom på 400, Iso 200 og vist
nok med live-view on for at slippe for rystelser fra spejlet. Bruger
også trådudløser eller forsinkelse på eksponeringen.
Det er selvfølgelig vigtigt at det er klart i vejret når man tager
billedet og så bliver billedet meget bedre hvis månen står højt på
himmelen. Hvis den kun står lavt over horisonten vil der være mere
atmosfære mellem kameraet og månen ligesom opstigende varm luft fra
evt. bygninger vil forvrænge billedet.

http://4.bp.blogspot.com/_su2YfdEGNJo/SWpkbHZngPI/AAAAAAAAFHg/L9bQm3YcDpM/s1600-h/moon1.JPG

Mvh. Jon