Kødsovs som fra pizzariaerne?
Fra : Morten

Dato : 08-03-09 13:57

Hej!

Når jeg selv laver kødsovs, bliver det altid en sovs hvor man tydeligt kan
se kødstykkerne - men når jeg bestiller f.eks. en pizza med kødsovs fra
pizzariaet, er den som regel en del finere i det - og det virker som om der
er mere tomat og den slags i, og ikke så meget kød ..

Er der nogen der har en opskrift på hvordan man kan lave kødsovs af den
samme type som de laver på pizzariaerne? (i vært fald de fleste steder i
storkøbenhavn)

/Morten

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-03-09 16:03

On Sun, 8 Mar 2009 13:56:46 +0100
"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har en opskrift på hvordan man kan lave kødsovs af
> den samme type som de laver på pizzariaerne? (i vært fald de fleste

Den typiske fejl er at folk steger kødet ved for lav varme så det i
stedet bliver kogt i dets egne safter/fedt. Hvis du giver kødet tid til
at "dampe af" i gryden så det rigtigt begynder at stege og syde, så
vil kødet begynde at skille sig i mindre stykker helt automatisk -
samtidigt får du en meget bedre smag ud af det.

Mængden af tomat osv kan du jo selv variere i det uendelige.

Fra : Morten

Dato : 08-03-09 17:36

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
On Sun, 8 Mar 2009 13:56:46 +0100
> [...]
> vil kødet begynde at skille sig i mindre stykker helt automatisk -
> samtidigt får du en meget bedre smag ud af det.

Jeg har lagt mærke til at når kødet har stegt lidt, så kommer der væde i
gryden, så jeg tror du har ganske ret - men igen, skal jeg så bare stege
videre ved høj varme til væden er fordampet? (fedtet fordamper jo ikke) ....

> Mængden af tomat osv kan du jo selv variere i det uendelige.

Jaa, men vil stadig gerne have lidt vejledning til hvilken form tomaten skal
tilsættes (flået, hakket, pure') ... og kryderier skal der jo nok også til

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-03-09 17:40

Følgende er skrevet af Morten:
> [...]
>
> Er der nogen der har en opskrift på hvordan man kan lave kødsovs af den samme
> type som de laver på pizzariaerne? (i vært fald de fleste steder i

Ham pizzamanden jeg kendte engang, lavede den bla. af en hel del
finhakket gulerod og knoldselleri (maskinhakket).
Der var ikke særlig meget kød i.
Kai

Fra : Morten

Dato : 08-03-09 17:44

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse

> Ham pizzamanden jeg kendte engang, lavede den bla. af en hel del finhakket
> gulerod og knoldselleri (maskinhakket).
> Der var ikke særlig meget kød i.

Okay - sådan nærmest hakket til mos?

Fra : Ralph

Dato : 08-03-09 18:15

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Okay - sådan nærmest hakket til mos?

Jeg kommer altid revet gulerod i, efter en times tid er den kogt helt ud
(det samme er finthakket peberfrugt)

--
Ralph

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-03-09 19:44

Efter mange tanker skrev Morten:
> "Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse

> Okay - sådan nærmest hakket til mos?

Jeps.
Kai

Fra : jos

Dato : 09-03-09 10:56

> Ham pizzamanden jeg kendte engang, lavede den bla. af en hel del
> finhakket gulerod og knoldselleri (maskinhakket).
> Der var ikke særlig meget kød i.
> Kai

lyder som en rigtig italiener.
masser grønsager, lidt kød!

finn

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 09-03-09 17:01

jos udtrykte præcist:

> lyder som en rigtig italiener.
> masser grønsager, lidt kød!
>
> finn

Jeg mener at han var fra Iran, kaldte sig araber.
Kai

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-03-09 22:12

Fister Løgsovs wrote:
> Jeg mener at han var fra Iran, kaldte sig araber.

Ja så har han nok ikke følt sig hjemme i Iran blandt alle perserne

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-03-09 15:54

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i meddelelsen

> Ja så har han nok ikke følt sig hjemme i Iran blandt alle perserne

Nemlig. Det var også det jeg tænkte. Iran og Irak er jo ikke ligefrem
arabiske lande.
Fred med de er alle Perler efter den nye mere politisk korrekte måde at tale
på.

Steen

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 08-03-09 20:19

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen der har en opskrift på hvordan man kan lave kødsovs af den
> samme type som de laver på pizzariaerne? (i vært fald de fleste steder i

Der er stor forskel på hakket kød i forhold til måden det er hakket på. I
irma syntes jeg at der er en tendens til at være "små regnorme" i
hakkemetoden(undskyld sammenligningen)
Prøv at købe hakket kød hos en halal-slagter og se om det hjælper og så kog
det en time med hvad man nu putter i, måske mere tomatkoncentrat eller
blendet tomater fra dåse.

Hilsen
Karsten

Fra : Tina.

Dato : 13-03-09 12:20

> [...]
>
> Er der nogen der har en opskrift på hvordan man kan lave kødsovs af den
> samme type som de laver på pizzariaerne? (i vært fald de fleste steder i

Jeg ved ikke, hvordan de laver kødsovs på pizzariaerne, men sådan her laver
jeg den, og den smager som pizzariaernes, omend der er lidt mere arbejde ved
det ;)

Først koger jeg en god tomatsovs af hvad jeg har af grøntsager, både friske
og frosne + nogle dåser flået/hakket tomat. Fx

3 dåser flåede tomater
3 gulerødder af mellemstørrelsen, skåret i bidder af 2-3 cm.
1 rød peberfrugt, renset for stilk og kerner, skåret i kvarte
½ squash
2 løg, skåret i kvarte
3-4 fed hvidløg, skåret i halve
en rest frosne grøntsager fra en grøntsagsblanding med slikærter, broccoli,
gulerødder, peberfrugt eller lign.
1-2 af de små røde chilli
Evt. 1 glas egnet rødvin.

Det hele kommes i en gryde samtidig. Væsken fra tomaterne skal blot dække
grøntsagerne fra start. Suppler evt. med vand, hvis der skulle have været en
dåse tomater mere i. Det hele koges i ca. 1 time, blendes med håndblender
til en ensartet masse, og koges videre ½-1 time, til det har den konsitens
man vil have. Det skal være som halvtyk tomatpúre.
Køl af og frys det ned, der ikke skal bruges med det samme.

Kødsovs:

Hakket oksekød med max 10% fedt brunes ved god varme. Brug evt. en lille
smule olie. Er der meget vand i kødet, skal væden koges væk ved god varme,
før tomatsovsen tilsættes. Bruger man kød med meget fedt, skal fedtet hældes
fra inden tomatsovsen tilsættes. Jeg hælder det op i en si, lader fedtet
rende af, hælder kødet tilbage i gryden og giver det lige et par minutter
mere, inden tomatsovsen tilsættes.
Tilsæt tomatsovs efter behag - mindre hvis man vil have en tyk kødsovs og
mere hvis man vil have end tynd kødsovs. Tilsæt paprika, salt, peber, en
lille smule sukker, og et par lauerbærblade. (Ja - lauerbærblade! )
Kog tomatsovsen godt igennem, og smag den til igen. Husk at fjerne
lauerbærbladene inden serveringen.

Det lyder besværligt, men det er det ikke. Man får brugt sine
grøntsagsrester, og når først det er i portionspakkede poser i fryseren, er
det supernemt at lave en god kødsovs, der er meget lig den fra pizzariaerne.

Tina

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 13-03-09 17:51

Kan kun istemme omkring lauerbærblade som variation.
Men hvor er oreganoen?

Min simple "Ragout":

500 g. hakket oksekød
1 stort løg
4 fed hvidløg
olivenolie til stegning
1 stor (140 g.)dåse koncentreret tomatpuré
vand (2 mål fra tomatpuré-dåsen)
salt
peper
oregano (i rigelige mængder)
evt 1 glas rødvin (den samme som der skal serveres til)

Fremgangsmåde:

Kød svitses først grundigt i olivenolie
Løget hakkes fint og koges med kødet.
Tomatpuréen svitses i bunden af gryden.
Vand tilsættes.
Hvidløg tilsættes (kan tilsættes i starten, hvis man ikke ønsker kraftig
hvidløgssmag).
Krydderier tilsættes.
Simrer mindst 1 time, gerne 2 eller flere, ved svag varme.

--
mvh.
Jan