Råd til ventiljudtering
Fra : Ukendt

Dato : 09-03-09 11:42

Hej alle

Nå, det er vel efterhånden 8 år siden at jeg sidst var aktiv her på gruppen,
men dejligt at se at der stadigvæk er gang i den :)

Jeg har en ældre GSX-R 600 (01-03) der bliver brugt til lidt banekørsel i ny
og næ. Jeg har været ved at justere ventiler på den, og det har jeg aldrig
prøvet før, men med Haynes i den ene hånd, så gik det da alligevel.

Nu får jeg så lidt paranoia over om jeg har været for "skrap". Jeg har
justeret efter mindstemålene 0,2 på udstødning og 0,1 på indsugningen. Jeg
ved at to ventiler på udstødningen nok er lige stramme nok, da jeg kun ligge
akkurat kan mase en 0,2 igennem.

Nu til mit spørgsmål. Hvis I skulle stille ventiler på en motor der aldrig
får andet end tæsk, og at den samtidig gerne skal yde godt, hvordan ville I
så gribe det an? Gå efter min. eller maks. tolerance?

Hvis I ellers har nolge råd så kom gerne med dem.

Pft.

M.v.h. Henrik

Fra : LasseNC

Dato : 09-03-09 07:02

On Mar 9, 11:42 am, "Henrik Mønster" <henrik_snabela_familiendk.dk>
wrote:
> [...]
> så gribe det an? Gå efter min. eller maks. tolerance?
>
> Hvis I ellers har nolge råd så kom gerne med dem.

Jeg ville gå efter en løsere tolerance, det så man ved fx. vej
specifikationer og race specifikationer for motorcykler tidligere.
Flere tæsk mere varme mere udvidelse.

Men havde det været mig havde jeg gået efter 0,15 hvis minimum er 0,1
og maks er 0,2.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-03-09 19:41

> [...]
> Jeg ved at to ventiler på udstødningen nok er lige stramme nok, da jeg
> kun ligge akkurat kan mase en 0,2 igennem.

Jeg havde anskaffet mig et sæt søgerblade der kan måle ned til 1/100
del. Det kan de her:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975

Desuden skal du bruge en lille momentnøgle til at spænde lejeoverfaldene
med bagefter:

http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003085

Jeg havde stillet dem så præcist i midten af spillerummene som muligt.
Er du træt af suzuki kvalitet, så køb Honda shims. De fås i spring af
2,5/100 dele, og ikke 5/100 dele som Suzuki standart Søgerbladene må
aldrig mases ind. Du kan risikere at ridse knasten, og det ville være en
skandale. Holder du nogle cm fra spidesn af søgerbladet, så brug det til
at vurdere hvornår det er for stramt og søgerbladet bare bøjer.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Rene´

Dato : 09-03-09 12:50

"Henrik Mønster" wrote:

> [...]
> så gribe det an? Gå efter min. eller maks. tolerance?
>
> Hvis I ellers har nolge råd så kom gerne med dem.

Motoren som skal bruges til race justeres, så vidt jeg ved, til
minimumstolerancer for at yde mest muligt.
Så lang tid at spillerummet ikke er mindre end minimumskravet er det
ok.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 09:19

Tak for svarerne. Jeg må hellere lige løsne de par stykker der er tvivl om.

En anden grund til mit spørgsmål, er at jeg har hørt lidt forskelligt rund
omkring. Minimum, maksimum, og endda over maksimum a.h.t. køling af ventil.

M.v.h. Henrik

Fra : Rene´

Dato : 10-03-09 04:27

Rene´ wrote:
> Motoren som skal bruges til race justeres, så vidt jeg ved, til
> minimumstolerancer for at yde mest muligt.
> Så lang tid at spillerummet ikke er mindre end minimumskravet er det
> ok.

Jeg må desværre rette mig selv og give LasseNC ret, efter at have
været på nettet og "genopfriske" min efterhånden ringe hukommelse.
De sites jeg fandt, hvor de kørte race anbefalede at øge
ventilspillerummet.
F.eks. skulle en stilles til 0,05 standard, men til race anbefalede de
0,1.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 12:19

Aha - interessant. P.g.a. mere varme -> større udvidelse af ventil?

Tak for info.

M.v.h. Henrik

Fra : Rene´

Dato : 10-03-09 09:11

On 10 Mar., 12:18, "Henrik Mønster" wrote:
> Aha - interessant. P.g.a. mere varme -> større udvidelse af ventil?

For at være sikker på at ventilerne kan nå at lukke helt ved høje
omdrejninger (og temperaturer) og derved undgå at der brænder hul i
ventilsædet.
Men andre skrev at de brugte standardmålene, men det krævede så at
spillerummet skulle kontrolleres oftere.

Fra : Knud Dam

Dato : 10-03-09 22:06

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> For at være sikker på at ventilerne kan nå at lukke helt ved høje
> omdrejninger (og temperaturer) og derved undgå at der brænder hul i
> ventilsædet.

En lidt længere lukketid køler ventilerne.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 00:21

Henrik Mønster skrev:
> [...]
> får andet end tæsk, og at den samtidig gerne skal yde godt, hvordan ville I
> så gribe det an? Gå efter min. eller maks. tolerance?

Jeg husker ikke Gix'erens topstykke in-detail, men formoder at du taler
om shims-justerede ventiler eftersom du ikke øjner muligheden for at
løsne en stilleskrue 1/10mm!
Har du "strammet den op" til "kun lige akkurat kan mase en 0,2 igennem",
eller er det hvad den var??
Hvis det er et bestående stramt mål du mistror, så prøv at kigge på
knastens cirkulære bagside (á dér hvor spillerummet kontrolleres): Hele
knastakslen er naturlig brun-sort og kun blank dér hvor der er kontakt
mellem knast og vipparm/knastfølger hhv. lejer og hvis knasten ved den
stramme ventil stadig er mørk på det cirkulære stykke, har ventilen til
dato ikke været for stram!

Noget helt andet er så at ventilerne vil stramme sig op med tiden, så
når den er så stram kan du ligesåvel løsne den nu, som ved næste
ventil-eftersyn :-|

--
Armand.

Fra : krell12345@gmail.com

Dato : 19-03-09 05:53

Jeg har læst om en gut, der på en R1 justeret dem som du har gjort og
mistede 5hk. Efter han justerede dem løsere, fik han de 5hk igen.

I YEC (race kit) manualen til en standard motor, er ventil målene
noget størrere end i værksteds manuallen.

Værksteds manual:
Indsugning: 0.11 - 0.20 mm
Udstødning: 0.21 - 0.25 mm

YEC manual: