Bluetooth - hjælp !
Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 08-03-09 19:40

Hej NG,

Har et lille Bluetooth-problem:
Har indkøbt en Caberg-hjelm og monteret original Caberg Free Communication
Bluettoth i den. Ideen er at koble den med min Garmin GPS Nüvi 760, men det
lykkes ikke for mig. GPS'en finder godt nok hjelmens Bluetooth, men opfatter
den som en telefon. Jeg bliver bedt om at indtaste adgangskoden 1234 på
telefonen, og det er jo ikke let når jeg kun har en UP og en DOWN knap til
rådighed på hjelmen.

Har jeg simpelthen lavet et fejlkøb, eller skal jeg have en mobillos skubbet
ind som mellemled ?

Mvh. Tommy Jakobsen

Fra : CasperH

Dato : 09-03-09 05:07

On 8 Mar., 19:40, "Tommy Jakobsen" <to...@jakobsen.be> wrote:
> Hej NG,

-snip-

> Har jeg simpelthen lavet et fejlkøb, eller skal jeg have en mobillos skubbet
> ind som mellemled ?

Jeg tror desværre ikke tingene kan kobles sammen på den måde. Iflg.
oplysningerne på Garmin's hjemmeside fungerer bluetooth funktionen i
Nüvi 760 som "headset" til en telefon, så man ikke behøver at have en
håndfri mobil installation i bilen samtidig med gps'en, men blot
benytter dennes indbyggede højtaler og mikrofon til mobil samtalen.

Følgende er hentet fra Garmin's hjemmeside:

"Ikke flere headsets eller løse mikrofoner. I den nye nüvi 760 er der
integreret Bluetooth funktionalitet, der gør at du kan benytte nüvien
som hånd frit sæt til din mobil telefon. Efter du kar synkroniseret de
to enheder med hinanden, kan du betjene opkalds funktionerne v.h.a.
skærmen på din nüvi 760. Du indtaster ganske enkelt de ciffer i
telefonnummeret du skal ringe til og så trykker du på ring op, imens
din opmærksomhed fortsat er på kørslen. Nogle mobiltelefoner
understøtter også stemmestyret opkald, og gør din mobil dette kan
dette benyttes igennem nüvien."

Der sidder så vidt jeg ved en almindelig minijack hovedtelefon udgang
på gps'en hvor du kan få lyden fra gps'en ud.
Det er måske muligt at koble en bluetooth dingenot på i den ende og så
efterfølgende parre den med systemet i hjelmen??

Held & lykke med projektet!

--
Loengard

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-03-09 19:43

Følgende er hentet fra Garmin's hjemmeside:

Og husk at opdatere firmwaren til Bluetooth i GPS'en. Den opgraderes ind
i mellem. Der fås et webupdater her:

http://www8.garmin.com/products/webupdater/howtoinstall.jsp

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Casper

Dato : 09-03-09 06:23

On Mar 8, 7:40 pm, "Tommy Jakobsen" <to...@jakobsen.be> wrote:
> [...]
> telefonen, og det er jo ikke let når jeg kun har en UP og en DOWN knap til

Med min Zumo kobler jeg en Phone og et Headset (autocom) sammen med
den, ikke kun telefon, og i menuen er det angivet sådan.

> Har jeg simpelthen lavet et fejlkøb, eller skal jeg have en mobillos skubbet
> ind som mellemled ?

Ja, hvis du vil ha mulighed for at have tlf. koblet til GPS'en og
GPS'en til dit blåtands hovedesæt så skal du sikkert ha en Zumo, eller
en TomTom...

Casper

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 09-03-09 17:05

> [...]

Ja, hvis du vil ha mulighed for at have tlf. koblet til GPS'en og
GPS'en til dit blåtands hovedesæt så skal du sikkert ha en Zumo, eller

Jeg er helst fri for telefonen, vil blot gerne have frøken Garmins blide
stemme trådløst i min hjelm.
//Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-09 18:09

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i en meddelelse
> [...]
> knap til rådighed på hjelmen.
>
> Har jeg simpelthen lavet et fejlkøb, eller skal jeg have en mobillos

Jeg løste problemet ved at købe følgende lille dims:
http://www.mobiludsalg.dk/pi/Jabra_A120s_Bluetooth_Wireless_USB_adapter_7649_2150.aspx
Kan sikkert findes billgere andre steder på nettet.
Du sætter ganske enkelt dimsens minijack i GPS'ens høretelefonudgang,
derefter parre du din hjelm
med dimsen. Koden til dimsen er 0000, så det skal din hjelm også være.
Dimsen er AG2P (???) stereo bluetooth.
På min S1'er med Camos BHS 500 headset fungere det fint med min gamle
Transonic 3040.
Lyden er i min opsætning rigtig god og høj.
Bemærk dog at dimsen IKKE er vandtæt. Men på den anden side, det er
garmin'en jo heller ikke ;)

Mvh

Thomas

Fra : Jan Strandgaard

Dato : 09-03-09 21:31

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i meddelelsen
> [...]
> knap til rådighed på hjelmen.
>
> Har jeg simpelthen lavet et fejlkøb, eller skal jeg have en mobillos

Køb nu den Zümo, Tommy. Du ved du har fortjent den.......

\\Jan

Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 10-03-09 04:39

"Jan Strandgaard" <jan.str@ndgaard.dk> wrote in

> "Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i meddelelsen

> Køb nu den Zümo, Tommy. Du ved du har fortjent den.......
>
> \\Jan

Så tøv en kende, der kommer en ny Zümo 660 inden længe.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=135&pID=15000

--
Steen Lindved Nielsen
Doha, Qatar

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-03-09 17:44

Tommy Jakobsen skrev den 08 mar 2009 i

Ideen er at koble den med min Garmin GPS Nüvi 760, men det
> lykkes ikke for mig. GPS'en finder godt nok hjelmens Bluetooth, men
> opfatter den som en telefon.

Er der på din Nüvi under værktøjer > bluetooth ikke noget der hedder
"audio" et eller andet sted, hvor man kan vælge enten kun mobilos eller
mobilos + gps? Sådan er det i hvert fald på zumoen, bær over med mig
hvis det har været foreslået

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 10-03-09 20:19

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse >

> [...]
> "audio" et eller andet sted, hvor man kan vælge enten kun mobilos eller
> mobilos + gps? Sådan er det i hvert fald på zumoen, bær over med mig

Nej, det har ikke været foreslået, men optionen findes netop ikke på min
Nüvi.
Skulle nok ha' læst lidt bedre på lektion inden købet. Har kontaktet Garmins
helpdesk, men de brillierer med tavshed.

Mvh. Tommy

Fra : claus b.p.

Dato : 12-03-09 13:49

> [...]
> Skulle nok ha' læst lidt bedre på lektion inden købet. Har kontaktet
> Garmins helpdesk, men de brillierer med tavshed.

Desværre er Bluetooth ikke ligefrem en alle_slags_enheder til
alle_slags_enheder standard. Det er apparatproducenten der bestemmer hvilken
funktionalitet der kan benyttes. Ligesom at nogle mobiltelefoner har en
Bluetooth der kan bruges til et håndfrit sæt, men ikke til at synkronisere
adressebogen med sin PC.

/Claus