Ny batteri
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 07-03-09 07:16

Det lader til at min batteri er stået af i løbet af vinteret. Er der
nogen som har erfaring AERO batterierne hos T-hansen?

http://thansen.dk/product.asp?c=2478912525&n=-1494782573&pn=-1494782571

Skal man først hælde syre på eller er de klar til opladning?

På forhånd tak.

Jesper Scheel-Bech
Honda CBR 600 FW 1998

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-03-09 15:49

skrev den 07 mar 2009 i news:c7acb2cd-2b4d-4614-bedc-
5b0efbe491e9@z9g2000yqi.googlegroups.com:

> [...]
> http://thansen.dk/product.asp?c=2478912525&n=-1494782573&pn=-1494782571
> Skal man først hælde syre på eller er de klar til opladning?

Uden at kunne sige det skråsikkert mener jeg der er hældt syre på, det var
der i hvert fald sidst jeg købte til Poloen. Det syre man kan købe hos
thansen "passer til" kun knallerter (står der).

De har åbent et kvarter endnu og har 63 41 69 69

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Per

Dato : 07-03-09 15:56

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com wrote:
> [...]
>
> http://thansen.dk/product.asp?c=2478912525&n=-1494782573&pn=-1494782571
>
> Skal man først hælde syre på eller er de klar til opladning?

Jeg har kun gode erfaringer med AERO batterierne - de holder som forventet i
forhold til prisen. Jeg synes ikke de er værre eller bedre end andre jeg har
prøvet.

Du skal selv hælde syre på - det er ret nemt - syren kommer i specielle
beholdere lige til at hælde i.

mvh. Per

Fra : fjerngs500

Dato : 07-03-09 23:14

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com skrev:
> [...]
>
> http://thansen.dk/product.asp?c=2478912525&n=-1494782573&pn=-1494782571
>
> Skal man først hælde syre på eller er de klar til opladning?

Har tidligere købt batteri hos T-Hansen, virker vel okay, men sidst
købte jeg et Gel Batteri hos mcbutikken.dk. Det er lidt dyrere, men det
kan anbefales.

Til din mc:
http://www.mcbutikken.dk/category/10300000000/vehicle/17789/article/270386

Mvh
Martin Christiansen.

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-03-09 08:54

fjerngs500" <""gs500mach77\"@stofanet.dk(fjerngs500) wrote:
> Har tidligere købt batteri hos T-Hansen, virker vel okay, men sidst
> købte jeg et Gel Batteri hos mcbutikken.dk. Det er lidt dyrere, men
> det kan anbefales.

Hvad er dine erfaringer med det/dem. Hvorfor synes du det er merprisen værd?

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-09 19:26

On Mon, 9 Mar 2009 08:53:38 +0100, Jim Andersen wrote:

> Hvad er dine erfaringer med det/dem. Hvorfor synes du det er merprisen værd?

Et par fakta er, meget mindre selvafladning. Kan i langt de fleste tilfælde
sagtens stå "ubevogtet" vinteren over. Ydermere er GEL- akkuer meget mere
mekanisk robuste. Og så lever de typisk også meget længe, ("fie's GEL-akku
var 9 år gammel da ekvipagen blev indbyttet.)

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 08-03-09 01:07

On 7 Mar., 23:14, fjerngs500 <""gs500mach77\"@stofanet.dk
(fjerngs500)"> wrote:
> [...]
>
> Har tidligere købt batteri hos T-Hansen, virker vel okay, men sidst
> købte jeg et Gel Batteri hos mcbutikken.dk. Det er lidt dyrere, men det

Ser interessant ud - hvad er forskellen på et alm. syre og et gel
batteri?

Kan man lade et gel batteri med en alm. pulse-lader (ellers skal den
jo også udskiftes)?

Mvh
Jesper Scheel-Bech
/Honda CBR 600 FW 1998

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-03-09 16:52

> [...]
> batteri?
>
> Kan man lade et gel batteri med en alm. pulse-lader (ellers skal den

Du skal bruge en lader egnet til vedligeholdsfri batterier.

Batteri typer:
http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm

Jeg har ikke haft en lader på endnu. I de 3 måneder, hvor motorcyklen
står i vinterhi, starter jeg den en gang i mellem ca. hver 14. dag, men
det er mest pga., hvis den stod stille i 3 måneder, vil alt olien ligge
i bundkaret og dermed vil motoren være fuldstændig tør ved start efter 3
måneder i stalden.

Mvh.
Martin Christiansen.

Fra : Per

Dato : 08-03-09 17:15

Martin Christiansen" <""mach77\"@stofanet.dk(Martin Christiansen) wrote:

> Jeg har ikke haft en lader på endnu. I de 3 måneder, hvor motorcyklen
> står i vinterhi, starter jeg den en gang i mellem ca. hver 14. dag,

Uha...uha....

Det er det allerværste du kan gøre - du kan nærmest "ødelægge" motoren ved
dette. Eller ihvertfald nedbringe dens levetid med adkillige 1000 km. !!!

Med mindre du kører den rigtig varm = min. noget der svarer til 10-15 km.
kørsel. Olien skal op og blive omkring 80 grader C. Det er slet slet ikke
nok at lade den køre i tomgang. i 10 eller 20 minutter.

Der bliver ophobet kondensvand på cylindrenes sider og der bliver afsat syre
i olien = vanvittigt slid.

Koldstart er langt langt værre end mange omdr ved varm motor.

> men det er mest pga., hvis den stod stille i 3 måneder, vil alt olien
> ligge i bundkaret og dermed vil motoren være fuldstændig tør ved
> start efter 3 måneder i stalden.

Betyder intet - hellere det end gentagne koldstarter og ekstremt slid på
motoren.

Hvis du er bange for olien ikke løber hurtigt nok rundt, så giv en lille
fingerbøl olie i cylinderen inden start. Tørn motoren med tændrørerne ude
først - så du ikke risikerer en olielås - og så starter du den = den bedste
behandling

mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 15-03-09 23:59

Per skrev:

> [...]
> syre i olien = vanvittigt slid.
>
> Koldstart er langt langt værre end mange omdr ved varm motor.

Og for at hænge i subj. så er der langt mere afladning i en opstart, end
selv længere tids lunken (tomgang = nul ladning!) kan kompensere for, så
uden mellemladning tapper man stille og roligt batteriet så det ikke vil
præstere når motorcyklen endelig skal forårs-opstartes

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 08-03-09 16:52

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 08-03-09 14:03

Tak til alle for svarene - nu skal der handles!