Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konvertering af farvenegativer
Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-03-09 16:21

Jeg er i gang med digitalisering af mine gamle film.
En hvid plastbakke fra Irma belyst med diasprojekter (+ flash til dias).
Det er et fint lysbord til affotografering. D200 med AF-S 60mm.
Virker perfekt til S/H og dias.

Problemet er farvenegativerne. Jeg bruger igen flash som hovedlys og
projektoren til AF lys.
Kan man fremkalde billederne i photoshop eller skal man have noget speciel
SW til det.
Når jeg bruger men Epson scanner står farverne som de skal, men mangler
skarphed.
Når jeg affotograferer er skarpheden fin - men farverne..
Jeg har forsøgt at subtrahere den orange maske fra billedet (layer
subtract). Så får jeg farverne frem, men de
er langt fra korrekte og ikke til bare at rette.

Nogen der ved hvordan det gøres?
Gert

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-03-09 17:56

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> subtract). Så får jeg farverne frem, men de
> er langt fra korrekte og ikke til bare at rette.

Der findes programmer der kan klare det. Forskelligt scanner software,
husker bare ikke navne her og nu.
Det er også det problem jeg er rendt ind i, men jeg fik aldrig købt den
rigtige software.

Steen.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-03-09 15:07

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> husker bare ikke navne her og nu.
> Det er også det problem jeg er rendt ind i, men jeg fik aldrig købt den

Jeg fandt dette link.
http://old.macedition.com/feat/film/feat_film_20030626.php
Det er da en opskrift, der kan prøves.
Gert

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-09 21:23

On 2009-03-09 16:21:26 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> Kan man fremkalde billederne i photoshop eller skal man have noget speciel
> SW til det.

I PhotoShop skal du bare bruge menupunktet "invert", og vupti negativ
bliver til posetiv eller omvendt...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik D

Dato : 11-03-09 07:08

Hej Gert.

Bare brug sort lys. Så laver billederne praktisk taget sig selv.

E/CPH