Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D3 detaljegengivelse
Fra : Hans Kruse

Dato : 08-03-09 11:59

Jeg postede dengang D3 var helt ny omkring hvad jeg så som mindre skarpe og
detaljerede billeder. Jeg fik jeg en del på hatten for selvom det var hvad
de fleste så. For low light fotografi, som er D3'erens styrke er det heller
ikke et problem. Men ser man på billeder fra Canon 5D, 5D mk2, 1Ds mk3 og
specielt Nikon D3X på pixel niveau så ses det meget tydeligt på lave ISO
værdier. Forholder det sig så sådan?

For dem, der har en D3 er det sikkert af interesse at se, at der er en bedre
løsning og at der faktisk er en løsning, der giver væsentligt bedre
resultater. For et mindre beløb kan man læse det i detaljer her
http://diglloyd.com/prem/prot/DAP/Nikon-vs-Canon/Sharpness2.html og i andre
artikler på samme site. Han har en masse andre artikler bla. om D3X, som man
næsten må lægge bånd sig for ikke at fare ud at købe efter den
veldokumenterede gennemgang af billedkvalitet, som overtrumfer Canon i den
grad. Det sidste er i modstrid med mange anmeldelser, bla.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3x/, men det viser blot at de ikke er
nær så grundige, som DiggLloyd's.

Konklusionen fra hans artikkel:

Conclusions
This scene shows unequivocally that the 21MP Canon EOS 1Ds Mark III has
considerably higher resolving power than the 12MP Nikon D3 (to be expected).

There are so many ways to process and sharpen RAW images, that one
ultimately has to make a choice. Choices were made for this article which
reflect basic approaches to RAW processing which do not require elaborate
effort or deep experience to employ. It should be understood after looking
at all the examples that the D3 is capable of very fine imagery when
processed appropriately, and that it might possibly look even better than
the examples shown here with other RAW converters and/or other sharpening
approaches.

Straightforward (basic unsharp mask) sharpening of D3 images can produce a
"soft look" for D3 images, especially in Capture NX 2. They just don't have
that crisp per-pixel look like the Canon 1DsM3 (again when processed with
basic sharpening). Sensor characteristics, anti-aliasing filter, electronics
might all have something to do with it. This doesn't make the D3 a bad
camera (it's exceptional in many ways), but users making large prints should
carefully assess their RAW-file converter and approach to sharpening in
order to squeeze out the detail that is actually present in D3 files. It's
just not the same "no brainer" to sharpen D3 files as it is for the Canon
1DsM3 files (and in past experience Canon 1DM3 and 5D files).

Users should consider alternative RAW-file converters for D3 files. Iridient
Digital's RAW Developer 1.8.1 used with R-L Deconvolution sharpening pulled
out subtle pixel level detail and tonal/color subtleties. The same results
might be achievable in Capture NX 2, but the magic settings to do so were
not found.

The way the Nikon D3 resolves detail seems different to my eyes, and perhaps
it explains my initial consternation ("actual pixels is quite another
story") when I first received the camera. I had attributed that to some
kind of user error but these results show that the D3 with basic processing
in Capture NX 2 simply does not resolve with the "crispness" that could be
expected in a 12.1MP camera-or more accurately-that the files might be "good
for lots of post-processing". In my book, that means more effort and
therefore more hassle. But for many users, this is a non-issue; one develops
a workflow and forgets about the issue.

As I've used the D3 mainly as a low-light camera, pin-sharpness has never
been my primary concern. Going forward, the choice is clear that the right
tool needs to be used for the job: low light/low noise versus resolution-and
that alternative RAW-file conversion is part of the equation.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-03-09 14:52

On 2009-03-08 11:58:43 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> Jeg postede dengang D3 var helt ny omkring hvad jeg så som mindre skarpe og
> detaljerede billeder.

Du skal lige gøre dig klart, at D3 er bygget til pressebrug, der er
lagt vægt på, at det kan levere et stort antal skud i sekundet, og at
det arbejder godt ved meget høje ISO værdier.

D3X er bygget til studiobrug, her er der lagt vægt på den høje
opløsning, og der er til gengæld gået på kompromi med antal skud i
sekundet, og perfomance ved høje ISO værdier.

Kort sagt D3 og D3X er to vidt forskellige kameraer, som hver især er
gode til lige netop det som de er beregnet til.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-03-09 15:54

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du skal lige gøre dig klart, at D3 er bygget til pressebrug, der er lagt
> vægt på, at det kan levere et stort antal skud i sekundet, og at det
> arbejder godt ved meget høje ISO værdier.

Jeg tror de fleste er klar over hvad D3 er bygget til, men det bruges som
allround kamera i stor stil og derfor tror jeg den slags oplysninger kan
have en interesse. Det interessante var sådan set, at det kompromis, der så
ud til ar være indgået mellem opløsning og ISO performance ikke var nær så
udtalt, som det så ud til.

> D3X er bygget til studiobrug, her er der lagt vægt på den høje opløsning,
> og der er til gengæld gået på kompromi med antal skud i sekundet, og
> perfomance ved høje ISO værdier.

Det interessante er faktisk at ved print i samme størrelse er D3X mindst
ligeså god som D3. Ligesom Canons topmodel er det et allround kamera som
benyttes af modelfotografer i og udenfor studie, wild life og
naturfotografer, landskabsfotografer og i et vist omfang sport og action
fotos, hvor høj opløsning er vigtig. Prisen er dog indtil videre urimelig
høj og derfor er der nok stadig mange, der køber D3'eren hvor D3X ville være
det ideelle kamera.

> Kort sagt D3 og D3X er to vidt forskellige kameraer, som hver især er gode
> til lige netop det som de er beregnet til.

De er faktisk meget ens kameraer blot med forskellig opløsning, fps og pris.
På samme måde som Canons to professionelle kameraer.

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-03-09 15:48

Hans Kruse skrev:
> Jeg postede dengang D3 var helt ny omkring hvad jeg så som mindre skarpe og
> detaljerede billeder. Jeg fik jeg en del på hatten for selvom det var hvad
> de fleste så.

Du fik på hatten for at lave dybt useriøs sammenligning

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-03-09 16:13

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Du fik på hatten for at lave dybt useriøs sammenligning

Jeg lavede ikke en sammenligning, da jeg ikke har en D3 eller adgang til en
som ville være nødvendig for en sammenligning. Du vill have det til at det
var noget andet end det jeg rent faktisk postede og det har jeg ikke tænkt
mig at diskutere en gang til. Du gik ud i en dybt useriøs diskussion, selv
efter at jeg havde forklaret, hvad min agenda var og ikke var.

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-03-09 18:33

Hans Kruse skrev:
> [...]
> mig at diskutere en gang til. Du gik ud i en dybt useriøs diskussion, selv
> efter at jeg havde forklaret, hvad min agenda var og ikke var.

Du sammenlignede 3-4 billeder optaget af forskellige mennesker med
forskelligt udstyr og drog en konklusion deraf. Når diskussionen blev
useriøs var det fordi du hårdnakket afviste enhver kritik af din metode.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : aon

Dato : 09-03-09 21:54

> [...]
> tool needs to be used for the job: low light/low noise versus
> resolution-and that alternative RAW-file conversion is part of the

Tak for linket
spændende læsning

mvh
aon