Skærmoplysninger i Linux
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 19:39

Greetings!

Hvor i Linux (Ubuntu 8.04) ligger oplysninger om skærmes opløsninger?
Min skærm er ikke at finde i listen over kendte skærme og derfor bliver
den sat til "Generic" med en maks-opløsning på 800*600

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-03-09 19:54

Jesper Poulsen skrev:

> Hvor i Linux (Ubuntu 8.04) ligger oplysninger om skærmes opløsninger?

I 8.10 og 9.04 er det nedenstående placering, så mon ikke
også det gælder for 8.04:

/etc/x11/xorg.conf

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 20:17

Kim Ludvigsen wrote:

> I 8.10 og 9.04 er det nedenstående placering, så mon ikke
> også det gælder for 8.04:
> /etc/x11/xorg.conf

Nej, det er det ikke. I /etc/X11/xorg.conf står kun aktuelle oplysninger
som konfigurationen har fundet frem til. Der står intet om de mange
skærmmuligheder der findes.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-03-09 22:21

Jesper Poulsen wrote:

> Nej, det er det ikke. I /etc/X11/xorg.conf står kun aktuelle oplysninger
> som konfigurationen har fundet frem til. Der står intet om de mange
> skærmmuligheder der findes.

Section "Monitor"
Identifier "monitor1"
VendorName "Plug'n Play"
ModelName "B17AAH/S"
HorizSync 31-81
VertRefresh 56-75

# TV fullscreen mode or DVD fullscreen output.
# 768x576 @ 79 Hz, 50 kHz hsync
ModeLine "768x576" 50.00 768 832 846 1000 576 590 595 63

# 768x576 @ 100 Hz, 61.6 kHz hsync
ModeLine "768x576" 63.07 768 800 960 1024 576 578 590 61
EndSection

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 22:49

Jørgen Heesche wrote:

> Section "Monitor"
> EndSection

Selv uden xorg.conf er X i stand til at finde et utal af skærme... Hvordan?
Hvor ligger de oplysninger?

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-09 22:53

On 2009-03-09, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Selv uden xorg.conf er X i stand til at finde et utal af skærme... Hvordan?
> Hvor ligger de oplysninger?

Bl.a. i skærmen. De bliver kommunikeret til maskinen med
DDC-protokollen: http://en.wikipedia.org/wiki/Display_Data_Channel

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 23:02

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Bl.a. i skærmen. De bliver kommunikeret til maskinen med

Der er et hav af skærme at vælge i mellem, bare ikke min. Oplysningerne
om de andre skærme ligger vel ikke i min skærm?

Jeg ønsker blot at tilføje min skærm til de tusindvis af andre skærme
som X allerede kender til eksistensen af.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-09 23:05

On 2009-03-09, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ønsker blot at tilføje min skærm til de tusindvis af andre skærme
> som X allerede kender til eksistensen af.

Det lyder ikke som X, det lyder som noget gnome eller KDE-værk. Det kan
løses uden alt det klikkeri med en passende modeline i din xorg.conf

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 16:34

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> løses uden alt det klikkeri med en passende modeline i din xorg.conf

Hvis det var tilfældet, så spurgte jeg ikke her. Jeg har brugt 12 timer
i selskab med xorg.conf.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-03-09 21:40

On 2009-03-10, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Hvis det var tilfældet, så spurgte jeg ikke her. Jeg har brugt 12 timer
> i selskab med xorg.conf.

Jeg kan ikke sige andet end: Du tager fejl. Det kan løses med passende
modelines. Men med den indstilling du har til tingene, så tror jeg ikke
vi kommer videre.

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 22:00

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Jeg kan ikke sige andet end: Du tager fejl. Det kan løses med passende
> modelines. Men med den indstilling du har til tingene, så tror jeg ikke

Been there, done that.

> vi kommer videre.

Sikkert ikke. Du har ikke lyst til at se tingene fra min side, men
holder stædig fast på hvordan tingene ser ud for dig. Det hjælper mig ikke.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-03-09 22:20

On 2009-03-10, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Sikkert ikke. Du har ikke lyst til at se tingene fra min side, men
> holder stædig fast på hvordan tingene ser ud for dig. Det hjælper mig ikke.

Nej, jeg holder stædigt fast i hvordan tingene er dokumenteret til at
virke. Hvis det ikke er tilfældet må du komme med mere information, fx
logfiler fra de situationer, hvor du har prøvet med en modeline. Der er
ingen herinde, der er synske.

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 23:13

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Nej, jeg holder stædigt fast i hvordan tingene er dokumenteret til at
> virke. Hvis det ikke er tilfældet må du komme med mere information, fx

Jeg fandt det program der kender de skærme. Det hedder displayconfig-gtk
- jeg har bare ikke fundet filen hvor oplysningerne ligger.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-09 20:03

Den Mon, 09 Mar 2009 19:38:42 +0100 skrev Jesper Poulsen:
> [...]
> Min skærm er ikke at finde i listen over kendte skærme og derfor bliver
> den sat til "Generic" med en maks-opløsning på 800*600

X har supporteret DDC "Plug'n'play skærm" siden XFree 4.0 eller
deromkring. Hvorfor pokker bliver distro'er så ved med at insistere
på at gøre det på gammeldags facon?

Modelines er fine til manuel fin-tuning, eller ukurante skærme, men
til normal brug ville DDC være meget nemmere.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 20:21

Kent Friis wrote:

> X har supporteret DDC "Plug'n'play skærm" siden XFree 4.0 eller

Plug'n'play virker kun hvis X kender skærmen i forvejen. De oplysninger
skal ligge et sted, hvor?

> Modelines er fine til manuel fin-tuning, eller ukurante skærme, men
> til normal brug ville DDC være meget nemmere.

Jeg søger ikke modelines. Jeg søger oplysningerne om de skærme der
kendes. Hvor ligger oplysningerne om de kendte skærme?

Hvis skærmen ikke kendes af systemet er DDC ikke noget værd. Det er jo
ikke skærmen der fortæller hvad den kan. Det fortæller kun hvem den er.
Den oplysning bruges så til at finde ud af hvad den kan.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-09 20:38

Den Mon, 09 Mar 2009 20:20:55 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Plug'n'play virker kun hvis X kender skærmen i forvejen. De oplysninger
> skal ligge et sted, hvor?

De nødvendige oplysninger ligger i ROM i skærmen.

> [...]
> ikke skærmen der fortæller hvad den kan. Det fortæller kun hvem den er.
> Den oplysning bruges så til at finde ud af hvad den kan.

Så det du påstår, er at når man køber en ny skærm, og sætter den til sin
Linux-maskine med en ældre X-version fra længe før den skærm kom frem,
så er det kun fordi en programmør med en god krystalkugle har siddet
og indtastet oplysninger om skærme der vil blive opfundet de næste
par år?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 22:55

Kent Friis wrote:

> Så det du påstår, er at når man køber en ny skærm, og sætter den til sin
> Linux-maskine med en ældre X-version fra længe før den skærm kom frem,

Jeg har endnu til gode at opleve en ældre X finde en spritny skærm.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-09 22:59

On 2009-03-09, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg har endnu til gode at opleve en ældre X finde en spritny skærm.

Men det sker. DDC kan både annoncere VESA-modes og ikke-standardiserede
modes.

--
Andreas

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-03-09 21:27

Den Mon, 09 Mar 2009 20:16:57 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Nej, det er det ikke. I /etc/X11/xorg.conf står kun aktuelle oplysninger
> som konfigurationen har fundet frem til. Der står intet om de mange
> skærmmuligheder der findes.

Se i din xorg.conf om der findes noget lignende:

SubSection "Display"
   Depth   24
   Modes   "1280x1024" "1152x864" "1024x768" "832x624" "800x600"
"720x400" "640x480"
EndSubSection

I "gamle" dage var det der man tilføjede skærmens farvedybde og
opløsninger, hvis systemet ikke fandt dem.

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 22:51

Karl Erik Christensen wrote:

> Se i din xorg.conf om der findes noget lignende:

Det gør der ikke. Der er ikke noget brugbart i den fil. Selv hvis jeg
tilføjer de rigtige oplysninger bliver de ikke brugt.

Der findes oplysninger over tonsvis af skærme - hvor ligger de oplysninger?

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-03-09 22:11

On Mon, 09 Mar 2009 19:38:42 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Hvor i Linux (Ubuntu 8.04) ligger oplysninger om skærmes opløsninger?
> Min skærm er ikke at finde i listen over kendte skærme og derfor bliver
> den sat til "Generic" med en maks-opløsning på 800*600

Hvis du ved, at din skærm kan klare f.eks. 1280x1024, vælger du blot en
generisk skærm med disse egenskaber. Led i enten administration eller
settings menuen efter display settings.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 22:54

Michael Rasmussen wrote:

> generisk skærm med disse egenskaber. Led i enten administration eller
> settings menuen efter display settings.

Der findes ikke andet end 800*600. Det er derfor jeg søger oplysninger
om hvilken fil jeg skal editere for at få l*rtet til at virke.

Og /etc/X11/xorg.conf er _ikke_ filen. Jeg har henslæbt mere end 12
timer med den fil og har endnu ikke løst problemet. Ubuntu 8.04 finder
ikke min ViewSonic G90f, som Windows konstaterer er en G90f-4.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-09 22:57

On 2009-03-09, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Der findes ikke andet end 800*600. Det er derfor jeg søger oplysninger
> om hvilken fil jeg skal editere for at få l*rtet til at virke.
>
> Og /etc/X11/xorg.conf er _ikke_ filen. Jeg har henslæbt mere end 12

Det tror jeg nu ikke du har ret i. I pre-DDC-dagene var det netop filen.
Du skulle strikke din egen modeline sammen og bede X om at bruge den.
Jeg brugte colas x11 modeline generator sammen med specs på min skærm
til det.

Desværre giver google ikke lige nogen fungerende links til colas
modeline generator længere.

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-09 23:06

> Det tror jeg nu ikke du har ret i. I pre-DDC-dagene var det netop filen.

Hvorfor hjælper det så ikke at strikke korrekte skærmoplysninger ind i den.

Uanset som filen er tom eller færdigstrikket er det umuligt for X at
genkende skærmen.

> Du skulle strikke din egen modeline sammen og bede X om at bruge den.

Been there, done that - maaaange gange...

Men X kender tilsyneladende både Compaq, Dell, Samsung og mange tusinde
andre skærme. Hvor han den de oplysninger fra?
De er _ikke_ i /etc/X11/xorg.conf

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-09 23:08

On 2009-03-09, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Hvorfor hjælper det så ikke at strikke korrekte skærmoplysninger ind i den.

Det fremgår af X-serverens logfil.

> Been there, done that - maaaange gange...
>
> Men X kender tilsyneladende både Compaq, Dell, Samsung og mange tusinde
> andre skærme. Hvor han den de oplysninger fra?
> De er _ikke_ i /etc/X11/xorg.conf

Tvivler stadig på at det er X, der kender noget som helst. Det er et
andet program, der kan konfigurere X.

--
Andreas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-03-09 23:12

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> timer med den fil og har endnu ikke løst problemet. Ubuntu 8.04 finder
> ikke min ViewSonic G90f, som Windows konstaterer er en G90f-4.

Jo, xorg.conf ER den fil der skal editeres.
I Subsection "Display" tilføjes den ønskede skærmopløsning som første
mulighed under Modes.
Eks.:
Modes "1024x768" "832x624" "800x600"

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-03-09 12:49

Jørgen Heesche skrev:

> Jo, xorg.conf ER den fil der skal editeres.
> I Subsection "Display" tilføjes den ønskede skærmopløsning som første
> [...]

Det hjælper dog ikke hvis X ikke kan finde korrekt dot-frekvens mv.
til skærmen. Så kasseres de mode's der er angivet.
man bør checke Xorg.log for at se hvad der sker.

Det kan være en kombination af grafikort (driver) og skærm
der ikke er automatisk opsat i Xorg ;(

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-03-09 13:41

Frank Damgaard wrote:

> Det hjælper dog ikke hvis X ikke kan finde korrekt dot-frekvens mv.
> til skærmen. Så kasseres de mode's der er angivet.
> man bør checke Xorg.log for at se hvad der sker.

I Mandriva er det Xorg.0.log i /var/log. Det er det nok også i Ubuntu.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-03-09 23:52

Den Mon, 09 Mar 2009 22:50:44 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
> tilføjer de rigtige oplysninger bliver de ikke brugt.
>
> Der findes oplysninger over tonsvis af skærme - hvor ligger de

Har du prøvet at tilføje det jeg skrev? (kopieret fra min egen xorg.conf)

Det er jo ikke Windows, Linux tester skærmen under installationen. Hvis
den ikke kan find ud af skærmens data, sætter den hvad den anser for
"sikkert".

Derfor kan du tvinge Linux til at benytte de data du skriver i xorg.conf

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 16:33

Karl Erik Christensen wrote:

> Derfor kan du tvinge Linux til at benytte de data du skriver i xorg.conf

Jeg kan ikke tvinge den til noget via xorg.conf. Been there done that.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-03-09 16:54

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg kan ikke tvinge den til noget via xorg.conf. Been there done that.

Jo du kan, det er bare et spørgsmål om at få de rette
oplysninger ind i filen. Jeg har selv kæmpet voldsomt, fordi
min Sony-skærm ikke findes, og fordi den samtidig har
problemer med opdateringsfrekvensen.

Det tog lang tid at finde og indsætte de rette oplysninger,
og alt andet end de rette oplysninger resulterede i at det
enten ikke virkede (startede i lav opløsning), eller at det
indtastede blev ignoreret.

Prøv at søge på Google på din skærm/skærmkort og Ubuntu, så
kan du måske finde de rette oplysninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 18:14

Kim Ludvigsen wrote:

> min Sony-skærm ikke findes, og fordi den samtidig har

Der ligger en fil med oplysninger fra utallige skærme. Det er dén jeg søger.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-09 00:36

On Mon, 09 Mar 2009 22:53:51 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Der findes ikke andet end 800*600. Det er derfor jeg søger oplysninger
> om hvilken fil jeg skal editere for at få l*rtet til at virke.

Så skyldes dit problem, at Ubuntu ikke har indlæst en korrekt driver
for dit grafikkort. Hvilket output giver følgende kommando:
xrandr

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 16:42

Michael Rasmussen wrote:

> Så skyldes dit problem, at Ubuntu ikke har indlæst en korrekt driver
> for dit grafikkort. Hvilket output giver følgende kommando:

Jeg har prøvet adskillige drivere. Lige nu kører den noget VESA-noget.
Der er tale om et GF7600GT, men nVidia-drivere hjælper ikke en snus (det
bliver det kun værre af).

Det har kørt så sent som torsdag eftermiddag. Torsdag aften monterede
jeg et GF9800GTX+ og siden da er alting gået i l*rt. Heller ikke det
GF7600GT der sad i maskinen indtil torsdag aften og som sidder i nu igen
kan få den til at virke korrekt. Der er opgraderet fra 7.10 til 8.04
søndag aften.

Der findes et hav af skærme at vælge mellem - hvor ligger de oplysninger?

> xrandr

Screen 0: minimum 320 x 175, current 1600 x 1200, maximum 2048 x 1536
default connected 1600x1200+0+0 0mm x 0mm
1600x1200 70.0* 60.0 65.0
1400x1050 75.0 60.0 85.0 70.0
1280x960 75.0 85.0 60.0
1280x1024 60.0 85.0 75.0
1152x864 75.0 85.0
1024x768 87.0 60.0 70.0 75.0 85.0
832x624 75.0
800x600 60.0 85.0 75.0 72.0 56.0 70.0
65.0
640x480 85.0 75.0 73.0 60.0 67.0
1920x1200 60.0
1680x1050 60.0
1440x900 60.0
1280x800 60.0
1280x768 60.0
1152x768 55.0
960x720 60.0
928x696 60.0
896x672 75.0 60.0
960x600 73.0 60.0
840x525 60.0
700x525 85.0 75.0 70.0 60.0
640x512 85.0 75.0 60.0
720x450 60.0
720x400 88.0 70.0 85.0
640x400 85.0 60.0
576x432 85.0 75.0
640x384 60.0
640x350 85.0
576x384 55.0
512x384 85.0 75.0 70.0 60.0 87.0
416x312 75.0
400x300 85.0 75.0 72.0 60.0 56.0
320x240 85.0 75.0 73.0 60.0
360x200 85.0
320x200 85.0
320x175 85.0
2048x1536 70.0

Skærmens maksopløsning er 1920x1440@60. Men alle de G90f-skærme maskinen
kender har en maksopløsning på 2048x1536

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-09 18:58

Den Tue, 10 Mar 2009 16:41:53 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
> GF7600GT der sad i maskinen indtil torsdag aften og som sidder i nu igen
> kan få den til at virke korrekt. Der er opgraderet fra 7.10 til 8.04

Så det du siger er at du kun har skiftet grafikkort, og ikke skærm, og
nu insisiterer du på at problemet er at X ikke kender din skærm, som
den godt kendte i sidste udge?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 18:24

On Tue, 10 Mar 2009 18:13:59 +0100, Jesper wrote:

> Der ligger en fil med oplysninger fra utallige skærme. Det er dén jeg
> søger.

Hvis du finder navnet på det program du ser listen med, så kan du måske
finde ud af hvad pakke det kommer fra, og dermed måske komme videre til
hvor listen kommer fra?

Bare en idé - det virker ikke rigtigt som om det er paratviden hvor
listen ligger hos nogen her i gruppen.

En anden mulighed er selvfølgelig find + xargs + grep på noget du ved
står i listen, men det er jo næsten for nemt.

Mvh.

Adam

--
"You know, this may sound just a teensy bit insane in Adam Sjøgren
the old membrane, Homer, but I was wondering if you asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 18:39

Adam Sjøgren wrote:

> Hvis du finder navnet på det program du ser listen med, så kan du måske

Det er jo et godt spørgsmål. Jeg ser kun programmet når maskinen ditcher
xorg.conf under opstart og fortæller at man kører med low resolution.
Der er mulighed for at konfigurere skærmopsætningen og grafikkortet og
dér er listen over skærme i hobetal.

> En anden mulighed er selvfølgelig find + xargs + grep på noget du ved
> står i listen, men det er jo næsten for nemt.

Nu er jeg ikke stærk i brugen af find. Jeg har overvejet grep, men sidst
jeg skulle pløje mig gennem halvdelen af partitionen gav Linux
simpelthen op - på forhånd...

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 18:45

On Tue, 10 Mar 2009 18:38:44 +0100, Jesper wrote:

> [...]
> xorg.conf under opstart og fortæller at man kører med low resolution.
> Der er mulighed for at konfigurere skærmopsætningen og grafikkortet og

Så skifter du til en anden konsol og undersøger hvad programmet hedder?
Mon ikke ps faux eller lign. kan være give et hint?

> Nu er jeg ikke stærk i brugen af find.

Der er en manual-side

> Jeg har overvejet grep, men sidst jeg skulle pløje mig gennem
> halvdelen af partitionen gav Linux simpelthen op - på forhånd...

Så har du større problemer end opløsningen på din skærm. Hvis din
computer ikke kan tåle at læse harddisken er den (u)rimeligt syg.

Noget i stil med:

# find / -type f -print0 | xargs -0 grep -i 'noget du ved står i filen'

burde kunne gøre det; du kan evt. skifte / ud med /etc, /usr eller /var,
for at indsnævre de første forsøg lidt.

Mvh.

Adam

--
"All you'll see Adam Sjøgren
Is a tightlipped smile asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 20:36

Adam Sjøgren wrote:

> Så skifter du til en anden konsol og undersøger hvad programmet hedder?

Nu kører maskinen - ikke godt, men den kører. Jeg vil ikke provokerer
den ud i en ny 12 timers operation. Jeg vil bare finde listen og rette
den nu, så jeg er klar næste gang det hele vælter.

> Der er en manual-side

Og?

Ikke alle man-sider er lige gode og den til find er bestemt ikke noget
at skrive hjem om. Nogle man-sider og nogle howto's er desværre beregnet
til folk der er flasket op med Unix

> Så har du større problemer end opløsningen på din skærm. Hvis din
> computer ikke kan tåle at læse harddisken er den (u)rimeligt syg.

Det er ikke et spørgsmål om den kan tåle det. Det har ikke kunnet
håndtere det. For mange filer.

> Noget i stil med:
>
> # find / -type f -print0 | xargs -0 grep -i 'noget du ved står i filen'

Her er det umiddelbare resultat. /media/hda1 er en Windows-partition:
# find / -type f -print0 | xargs -0 grep -i ViewSonic
/var/lib/misc/usb.ids:0543 ViewSonic Corp.
/var/lib/misc/usb.ids:   4153 ViewSonic G773 Control (?)
Binary file /var/lib/nvidia/101 matches
Binary file /var/lib/nvidia/108 matches
Binary file /var/lib/slocate/slocate.db matches
/var/lib/displayconfig-gtk/locations/Guinness.conf:   Vendorname   "ViewSonic"
/var/lib/displayconfig-gtk/locations/Guinness.conf:   Modelname   "ViewSonic
G90f+"
/var/lib/displayconfig-gtk/locations/G90f.conf:   Vendorname   "ViewSonic"
/var/lib/displayconfig-gtk/locations/G90f.conf:   Modelname   "ViewSonic G90f+"
Binary file /var/lib/dkms/nvidia/173.14.12/build/nv-kernel.o matches
Binary file /var/lib/dkms/nvidia/173.14.12/build/nvidia.o matches
Binary file /var/lib/dkms/nvidia/173.14.12/build/nvidia.ko matches
Binary file
/var/lib/dkms/nvidia/173.14.12/2.6.24-24-generic/i686/module/nvidia.ko
matches
Binary file
/var/lib/dkms/nvidia/original_module/2.6.24-24-generic/i686/nvidia.ko
matches
/var/log/Xorg.20.log:(--) NVIDIA(0): ViewSonic G90f-4 (CRT-1)
/var/log/Xorg.20.log:(--) NVIDIA(0): ViewSonic G90f-4 (CRT-1): 400.0 MHz
maximum pixel clock
/var/log/Xorg.20.log.old:(--) NVIDIA(0): ViewSonic G90f-4 (CRT-1)
/var/log/Xorg.20.log.old:(--) NVIDIA(0): ViewSonic G90f-4 (CRT-1): 400.0
MHz maximum pixel clock
/media/hda1/msicpl-getdispinfo.log: Display Name : "ViewSonic G90f"
/media/hda1/msicpl-getdispinfo.log: Display Product : "ViewSonic G90f"
/media/hda1/msicpl-getdispinfo.log: Display Vendor : "ViewSonic"

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-09 20:39

Den Tue, 10 Mar 2009 20:36:04 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Det er ikke et spørgsmål om den kan tåle det. Det har ikke kunnet
> håndtere det. For mange filer.

Der er ikke noget der hedder "for mange filer".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-09 19:27

On Tue, 10 Mar 2009 16:41:53 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Screen 0: minimum 320 x 175, current 1600 x 1200, maximum 2048 x 1536
> default connected 1600x1200+0+0 0mm x 0mm
> 1600x1200 70.0* 60.0 65.0
Hvorfor du kun kan vælge 800x600 forstår jeg ikke. Ifølge ovenstående
anvender X 1600x1200@70 pt. på din computer.

Ovenstående mode lines stemmer meget godt overens med, at du anvender
en VESA driver, hvilket igen får mig til at tro, at dit skærmkort ikke
bliver genkendt.

Hvad betyder det for din opløsning i X, hvis du anvender den åbne 2D
driver nv?

$ sudo modprobe nv

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-09 19:38

On Tue, 10 Mar 2009 16:41:53 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> GF9800GTX+
Ser kun ud til at være supporteret fra og med Ubuntu 8.10.
Første version af driveren til Linux, der understøtter ovenstående er
Version: 173.08

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-09 20:14

On Tue, 10 Mar 2009 19:55:54 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg har haft 180.xx inde. Det var heller ingen success...

Et lille sidespor: Har du prøvet med Nvidias egen driver?
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 20:58

On Tue, 10 Mar 2009 20:36:04 +0100, Jesper wrote:

> Nu kører maskinen - ikke godt, men den kører. Jeg vil ikke provokerer
> den ud i en ny 12 timers operation. Jeg vil bare finde listen og rette
> den nu, så jeg er klar næste gang det hele vælter.

Held og lykke med den tilgang.

> Og?

Så kan du blive stærkere og i højere grad hjælpe dig selv med
forholdsvis simple ting som at finde en fil, i stedet for at være
afhængig af mere eller mindre skøre råd du får på usenet.

> Ikke alle man-sider er lige gode og den til find er bestemt ikke noget
> at skrive hjem om. Nogle man-sider og nogle howto's er desværre
> beregnet til folk der er flasket op med Unix

Nøh, og en stor del af edb-verdenen er indrettet på folk der er flasket
op med Windows - sådan er verden så besværligt bagvendt skruet sammen
indimellem.

> Det er ikke et spørgsmål om den kan tåle det. Det har ikke kunnet
> håndtere det. For mange filer.

Hvad mener du med at den ikke kan håndtere mange filer? Det lyder som om
du har noget meget flakey hardware.

[find, xargs, grep]

> /var/lib/displayconfig-gtk/locations/G90f.conf:   Vendorname   "ViewSonic"
> /var/lib/displayconfig-gtk/locations/G90f.conf:   Modelname   "ViewSonic G90f+"

Så fandt du stedet hvor skærmlisterne findes - og det var alt du ville,
mission accomplished - til lykke.

Mvh.

Adam

--
"I carry it over my shoulder like a lance Adam Sjøgren
A pole with a banner sayin'; T-To-Tolerance!!" asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 21:46

Adam Sjøgren wrote:

> Held og lykke med den tilgang.

Jeg har bedre ting at bruge min tid på end at side i 12 timer og få min
PC til at virke. Jeg har et arbejde der skal passes.

> Så kan du blive stærkere og i højere grad hjælpe dig selv med

Når den side stinker?

> forholdsvis simple ting som at finde en fil, i stedet for at være
> afhængig af mere eller mindre skøre råd du får på usenet.

Tænker du på dig selv?

> Nøh, og en stor del af edb-verdenen er indrettet på folk der er flasket
> op med Windows - sådan er verden så besværligt bagvendt skruet sammen

Jeg er flasket op med OS/2. Alligevel er man-sider og howto's ikke altid
lettilgængelige. Hvad tænker forfatterne dog på?

> Hvad mener du med at den ikke kan håndtere mange filer? Det lyder som om
> du har noget meget flakey hardware.

Hvis jeg bare bruger grep får jeg at vide at der er for mange filer.
That's it.

> Så fandt du stedet hvor skærmlisterne findes - og det var alt du ville,
> mission accomplished - til lykke.

Tak. Og tak for hjælpen, trods alt.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-09 22:26

Den Tue, 10 Mar 2009 21:46:13 +0100 skrev Jesper Poulsen:
> Adam Sjøgren wrote:
>
> Hvis jeg bare bruger grep får jeg at vide at der er for mange filer.
> That's it.

Forsøger du på at angive hele filsystemet på kommandolinjen?

grep "noget" * */* */*/* */*/*/* osv...

Det vil give "argument list too long".

Men

grep -rl "noget" /

skal den sg* kunne håndtere, forudsat din grep supporterer -r.

(Dog kan det give "sjove fænomener" hvis den får lov at rende igennem
/proc).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-09 21:50

On Tue, 10 Mar 2009 21:46:13 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Hvis jeg bare bruger grep får jeg at vide at der er for mange filer.
> That's it.

Alle OS har en grænse for antallet af fil handles på et givet
tidspunkt. Uden brug af xargs vil dit skript åbne alle filer på en gang.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-09 22:28

Den Tue, 10 Mar 2009 21:50:29 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Alle OS har en grænse for antallet af fil handles på et givet
> tidspunkt. Uden brug af xargs vil dit skript åbne alle filer på en gang.

I hvilken situation får du et script til at forsøge at åbne alle filer
på en gang?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 22:32

On Tue, 10 Mar 2009 21:46:13 +0100, Jesper wrote:

> Jeg har bedre ting at bruge min tid på end at side i 12 timer og få min
> PC til at virke. Jeg har et arbejde der skal passes.

Lige præcis.

Det må da give motivation til at forsøge at lære bedre måder at finde
frem til løsninger på end de - i sammenhængen - åbenlyst mangelfulde du
benytter lige nu!

[...]

> Tænker du på dig selv?

Bl.a. - omend mit simple tip gjorde at du fandt den liste af skærme du
har klynket over at ingen ville pege på for dig i et par dage, og gjorde
det du sagde din computer ikke kunne håndtere - så måske var lige _det_
råd trods alt et af de mindre skøre.

> Jeg er flasket op med OS/2. Alligevel er man-sider og howto's ikke altid
> lettilgængelige. Hvad tænker forfatterne dog på?

Åbenbart ikke specifikt på dig. Hvilket vel også er lidt for meget
forlangt.

Hvis jeg skulle læse OS/2 dokumentation ville der nok også være en stejl
indlæringskurve i starten, f.eks.

> Hvis jeg bare bruger grep får jeg at vide at der er for mange filer.
> That's it.

Hvis du havde sagt det med det samme havde det været nemt at hjælpe dig
videre, mens: "sidst jeg skulle pløje mig gennem halvdelen af partitionen
gav Linux simpelthen op" er ret uklart f.eks. for mig - jeg tolkede det
sådan at kernen gik ned, fordi din hardware var defekt.

> Tak. Og tak for hjælpen, trods alt.

Selv tak. Hvad man ikke gør for at blive fri for at høre det samme
spørgsmål stædigt gentaget igen og igen...

,

Adam

--
"I always liked songs with parentheses in the title." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 22:36

On Tue, 10 Mar 2009 22:10:39 +0100, Jesper wrote:

> Der står ikke noget om hverken Sony-skærme eller Dell-skærme. De
> tusinder af skærme som systemet i forvejen kender eksistensen af er
> forsat ikke fundet

Så kør find+xargs+grep igen med det du nu vil finde! Du må bruge
kommandoerne så mange gange du vil...

Mvh.

Adam

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 23:16

On Tue, 10 Mar 2009 22:45:12 +0100, Jesper wrote:

> Fandt programmet. Det hedder displayconfig-gtk - der er bare ikke
> umiddelbart nogen henvisning til de utallige skærmoplysninger

Har du prøvet at søge efter den MonitorsDB fil som Mogens Kjaer foreslog?

I.e. http://packages.ubuntu.com/hardy/displayconfig-gtk afhænger bl.a.
af http://packages.ubuntu.com/hardy/guidance-backends som indeholder
MonitorsDB: http://packages.ubuntu.com/hardy/amd64/guidance-backends/filelist

Men du har sikkert fundet den med find+xargs+grep allerede.

Mvh.

Adam

--
"Enjoy your time. Don't waste mine." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 23:26

On Tue, 10 Mar 2009 23:10:14 +0100, Jesper wrote:

> Jeg finder det ikke mangelfuldt at tilføje nogle oplysninger som mangler
> i systemet - tværtimod.

Jeg tror du misforstår mig. Dine metoder til at finde løsninger i denne
sammnhæng er mangelfulde. Derfor synes jeg du burde være åben for at
lære nogle nye, snarere end at afvise alt og alle.

> Jeg fandt _ikke_ listen.

Sørme ikke, så må du prøve igen.

> Alt til Unix/Linux er beregnet for folk der ikke har abejdet med andet.

I modsætning til alt til [indsæt hvilket som helst andet system her]?

> Der findes ikke megen hjælp til folk der har andre indgangsvinkler til
> tingene - mange herinde er desværre ingen undtagelse

Du forventes selv at gøre en indsats. Det er den "usenet-skat" du
forventes at betale.

> Hvor er den liste over skærme?

Har din find+xargs+grep ikke fundet den endnu? Så skulle du måske ikke
have lyttet til mit mere eller mindre skøre råd, men istedet have lyttet
til Mogens Kjaers fra kl. 20:01.

> - Ej, spøg til side. Jeg håber at du kan hjælpe mig lidt på sporet. De
> data må altså ligge et sted og nu trævler jeg mangt og meget igennem med
> mc - ikke den mest strukturerede måde, men jeg er lidt rådvild. Jeg har
> da fundet meget andet godt

Hvorfor gør du selv det besværlige arbejde i stedet for at lade
computeren gøre det?

Mvh.

Adam

--
"Computers are there to save programmers time" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-09 23:37

On Tue, 10 Mar 2009 22:37:23 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Prøvede lige noget jeg faldt over i min søgen efter de "forsvundne"
> oplysninger...
>
> # ddcprobe
> vbe: VESA 3.0 detected.
Bemærk, programmet udskriver VESA understøttelse, og ikke kortet reelle
formåen.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-09 23:38

On Tue, 10 Mar 2009 23:27:19 +0100, Jesper wrote:

> Jeg har det lidt svært med at læse dependencies på nettet.

De er nu engang nemmest at henvise til i en usenet-artikel...

> Faktisk synes jeg at dokumentationen på det store net er noget rod,
> men det er måske bare mig?

Det er s'gu nok kun henvendt til folk der er flasket op med nettet.

> Ikke endnu...

Så kan du jo roligt stoppe søgningen når jeg HAR FUNDET FILEN FOR DIG og
sendt et link til en side HVOR DEN FULDE STI STÅR!

Eftersom Mogens Kjaer havde givet dig navnet på den kunne du også have
fundet den med "locate" kommandoen.

> Kan jeg få find til at undlade at dykke ind i /media ?

Jeg foreslog at du startede med at lade den kigge i /etc, /usr og /var
i stedet for det hele, /.

Har du prøvet det?

Ellers kan man godt ekskludere specifikke stier. Se manualen.
("usenet-skat" igen).

> Hovedparten af alle mine non-Linux-specifikke data ligger dér... Og der
> er adskillige TB af dem... :-/

Så er det nok mere effektivt at udnytte de oplysninger du har fået her,
end det er at trawle dine terabytes igennem.

Mvh.

Adam

--
"You'll see my chainsaw coming Adam Sjøgren
I'm drawing the line" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-03-09 01:13

On Wed, 11 Mar 2009 00:18:34 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Det er jeg godt klar over. Det er VESA-opløsninger der vises i listen.
> Gad vide hvorfor nVidia's restricted drivere ikke virker længere? De har
> gjort det for mindre end en uge siden.

Nu skrev du før, at du havde forsøgt med Nvidias driver. Hvad med
Ubuntu's egen?
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-03-09 13:50

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> Min skærm er ikke at finde i listen over kendte skærme og derfor bliver
> den sat til "Generic" med en maks-opløsning på 800*600

Her
http://www.pclinuxoshcl.org/browse/search+monitors?category=3
finder du vurderinger af en masse monitorer.
Find din monitor og se hvordan den kører med din linux-version.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-03-09 13:54

<heesche@webspeed.dk> writes:

>http://www.pclinuxoshcl.org/browse/search+monitors?category=3
>finder du vurderinger af en masse monitorer.

"En masse" defineret som 32? Det er vist ikke mere end en promille
af de eksisterende produkter

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 17:09

Klaus Ellegaard wrote:

> "En masse" defineret som 32? Det er vist ikke mere end en promille
> af de eksisterende produkter

Samt at det virkede perfekt indtil torsdag aften.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 17:08

Jørgen Heesche wrote:

> Find din monitor og se hvordan den kører med din linux-version.

Hvis du nu læser _hele_ tråden, så vil du opdage at det virkede indtil
torsdag aften.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-03-09 22:35

Jesper Poulsen wrote:

> Hvis du nu læser _hele_ tråden, så vil du opdage at det virkede indtil
> torsdag aften.

Tråden blev startet mandag 09/03/09.
Nu er det onsdag 11/03/09, hvor kommer torsdag ind i billedet?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 23:15

Jørgen Heesche wrote:

> Nu er det onsdag 11/03/09, hvor kommer torsdag ind i billedet?.

Læs hele tråden.

Jeg kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg skrev et indlæg som svar til Michael
Rasmussen, den 10/3-2009, kl 19:53. Næstnederste linies andet og tredje
ord er "torsdag aften". Læs hele den omtalte linie, tak.

Hvis du skal hjælpe i en tråd er det en fordel at læse _hele_ tråden. Så
skal vi andre ikke tage os til hovedet når du scorer et selvmål...

Jesper Poulsen

Fra : Ole Christensen

Dato : 11-03-09 19:58

Jesper Poulsen skrev:
> [...]
> Min skærm er ikke at finde i listen over kendte skærme og derfor bliver
> den sat til "Generic" med en maks-opløsning på 800*600

Har prøvet at læse hele tråden, ikke så let, meget "vrøvl"...

MEN: Du har Linux kernel 2.6.24-24, så jeg et eller andet sted,
den seneste jeg finder i repo er 2.6.24-23, så jeg spørger:
Hvor har Du den kernel fra?

Øvrigt: Din skærm er PnP, altså spørger driveren skærmen, (via I2C):
"hvad kan du & hvad passer dig bæst" og kalkylere ud fra det!, altså
ingen "modelines"!

Her føljer opsætning til Linux Mint5 som bygger på Ubuntu 8.04's repo:
Linux kernel 2.6.24-23
nvidia-glx driver 169.12 (Thu Feb 14 17:55:38 PST 2008)
der forstår jeg at Du behøver "envy" driver som er 173...

Linux Mint5, (elyssa), "setup for viderkommene":

nVidia GLX:
-----------
1: Installere den nVidia GLX driver som passer til grafik-kortet samt
"nvidia-settings",
2: Kör, (som root, (sudo)):
   wigo8 ~ # /usr/bin/nvidia-xconfig
3: Log ud og ind igen,
4: Kör, (fra meny), "nVidia X Server Setting"...
(muligvis justere skærmen til ny frekvens)
---snip---

Oplysninger som kan hjælpe hvis man har problem:
i /var/log/Xorg.0.log:
(II) NVIDIA(0): NVIDIA GPU GeForce 7300 LE (G72) at PCI:5:0:0 (GPU-0)
(--) NVIDIA(0): Memory: 524288 kBytes
(--) NVIDIA(0): VideoBIOS: 05.72.22.35.00
(II) NVIDIA(0): Detected PCI Express Link width: 16X
(--) NVIDIA(0): Interlaced video modes are supported on this GPU
(--) NVIDIA(0): Connected display device(s) on GeForce 7300 LE at PCI:5:0:0:
(--) NVIDIA(0): NOKIA 720C (CRT-0)
(--) NVIDIA(0): NOKIA 720C (CRT-0): 400.0 MHz maximum pixel clock
(II) NVIDIA(0): Assigned Display Device: CRT-0
(II) NVIDIA(0): Validated modes:
(II) NVIDIA(0): "1280x1024"
(II) NVIDIA(0): "1024x768"
(II) NVIDIA(0): "800x600"
(II) NVIDIA(0): "640x480"
(II) NVIDIA(0): Virtual screen size determined to be 1280 x 1024
(--) NVIDIA(0): DPI set to (101, 108); computed from "UseEdidDpi" X config
(--) NVIDIA(0): option
(**) NVIDIA(0): Enabling 32-bit ARGB GLX visuals.
(--) Depth 24 pixmap format is 32 bpp
---snip---

og i /etc/X11/xorg.conf ser det ud lignende:
Section "Monitor"
   Identifier   "Monitor0"
   Vendorname   "PnP"
   Modelname   "PnP"
   Horizsync   30.0   -   110.0
   Vertrefresh   50.0   -   150.0
   Option      "DPMS"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Device0"
   Driver      "nvidia"
   Vendorname   "NVIDIA Corporation"
#   Option      "NoLogo"   "True"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Screen0"
   Device      "Device0"
   Monitor      "Monitor0"
   Defaultdepth   24
   SubSection "Display"
      Depth   24
      Modes      "1280x1024"   "1024x768"   "800x600"   "640x480"
   EndSubSection
   Option      "AddARGBGLXVisuals"   "True"
EndSection
---snip---

<ole>
-----

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 23:28

Ole Christensen wrote:

> MEN: Du har Linux kernel 2.6.24-24, så jeg et eller andet sted,
> den seneste jeg finder i repo er 2.6.24-23, så jeg spørger:
> Hvor har Du den kernel fra?

Den kom sammen med opgraderingen fra 7.10 til 8.04.

Fra Synaptic:
linux-image-2.6.24-24-generic

> Øvrigt: Din skærm er PnP, altså spørger driveren skærmen, (via I2C):
> "hvad kan du & hvad passer dig bæst" og kalkylere ud fra det!, altså
> ingen "modelines"!

Præcis. Ingen modelines. Det er jeg heller ikke vandt til. Min
oprindelige xorg.conf der forsvandt ca. samtidig med tilføjelsen af
9800GTX+ rummede kun den opløsning jeg vil have skærmen til at køre,
nemlig 1600x1200@70Hz. Ikke en eneste modeline.

> [...]
> nvidia-glx driver 169.12 (Thu Feb 14 17:55:38 PST 2008)
> der forstår jeg at Du behøver "envy" driver som er 173...

Jeg har prøvet alle de drivere der findes til den distro. Det eneste jeg
får ud af det er 800x600 hvis jeg er heldig. Ellers er det 640x480

> nVidia GLX:
> -----------
> 1: Installere den nVidia GLX driver som passer til grafik-kortet samt
> "nvidia-settings",

Been there.

> 2: Kör, (som root, (sudo)):
>    wigo8 ~ # /usr/bin/nvidia-xconfig

Been there.

> 3: Log ud og ind igen,

Been there.

> 4: Kör, (fra meny), "nVidia X Server Setting"...

Been there - får fejl. Mangler nvidia-xconfig, skriver den.

> og i /etc/X11/xorg.conf ser det ud lignende:

Jeg får modelines i hobetal

Jeg har ellers flere gange strikket en xorg.conf mage til din sammen,
men uanset hvad jeg gør, så får jeg 800x600 hvis jeg er heldig.

Jesper Poulsen

Fra : Ole Christensen

Dato : 12-03-09 00:06

Jesper Poulsen skrev:

> Den kom sammen med opgraderingen fra 7.10 til 8.04.
>
> Fra Synaptic:
> linux-image-2.6.24-24-generic

Hmm. gav vist om Du er en trol?

---snip---

> Been there.

Med den type af svar Jesper kan ingen hjælpe Dig !

> Been there.

> Been there.

> Been there - får fejl. Mangler nvidia-xconfig, skriver den.

"nvidia-xconfig" findes i pakken "nvidia-settings"...
læs punkt 1: igen!

i Synaptic brug "Søg" efter "nvidia". Have You been _there_?

> Jeg får modelines i hobetal
>
> Jeg har ellers flere gange strikket en xorg.conf mage til din sammen,
> men uanset hvad jeg gør, så får jeg 800x600 hvis jeg er heldig.

Jeg, og andre her behøver udvalte dele fra Din log,
("/var/log/Xorg?.log"),
samt samme del fra Din "/etc/X11/xorg.conf" som jeg sende sidst
samt udmadning fra:
   ole@wigo$ ls /usr/bin/*nvidia*

<ole>
-----

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 00:27

Ole Christensen wrote:

> Hmm. gav vist om Du er en trol?

Fordi jeg har en kernel der er nyere end din?

> Med den type af svar Jesper kan ingen hjælpe Dig !

Hvilken type svar?

Jeg har har været der. Det gav ikke ikke noget.

> læs punkt 1: igen!

Og?

Den brokker sig over at et program mangler...

> i Synaptic brug "Søg" efter "nvidia". Have You been _there_?

Ja. Jeg har haft alt nvidia inde og ude på kryds og på tværs. Alt er
prøvet. _Alt_ !

> Jeg, og andre her behøver udvalte dele fra Din log,

Du mener jo at jeg er en troll, så hvorfor fortsætter du så?

Jesper Poulsen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 12-03-09 06:51

Hej
Jesper Poulsen wrote:
> Ja. Jeg har haft alt nvidia inde og ude på kryds og på tværs. Alt er
> prøvet. _Alt_ !

Hvis du mener seriøst at du har prøvet _alt_, hvorfor så spilde tid med at
spørge her?

> Du mener jo at jeg er en troll, så hvorfor fortsætter du så?

Trold kan tæmmes.

/Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:44

Martin [TMM] wrote:

> Hvis du mener seriøst at du har prøvet _alt_, hvorfor så spilde tid med at
> spørge her?

Læg nu mærke til hvad jeg spurgte om?

Jeg spurgte netop ikke om hjælp til at få nVidia-driverne til at virke,
men derimod om hvor jeg fandt filen med allerede kendte skærme.

Det er da fint at folk forsøger at hjælpe med nVidia-problemet - det har
bare ikke særlig høj prioritet lige nu. Jeg har noget der virker, selvom
det er tudegrimt. Jeg er tilfreds.

Tak til dem der hjalp med at finde /usr/share/apps/guidance/MonitorsDB
og tak til Michael Rasmussen.

Jesper Poulsen