Partitions backup inden opgradering
Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-03-09 20:51

Jeg skal have opgraderet min mandriver, og vil godt have en total backup
af / inden.

Jeg har kikket på partimage, men den kan ikke tage en backup af en mountet
partition.

Hvad med dd kan den gøre det? Hvad skal jeg i givet fald have på af
parameter for at læse sda1 og skrive det til en fil på /mnt/sdb5 ?

Hvad bruger jeg ellers?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-03-09 21:01

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
> [...]
>
> Hvad med dd kan den gøre det? Hvad skal jeg i givet fald have på af
> parameter for at læse sda1 og skrive det til en fil på /mnt/sdb5 ?

tar

tar czvf /mnt/sdb5/backup.tar.gz /

også måske noget --exclude /mnt

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-03-09 09:04

On Sun, 08 Mar 2009 20:50:38 +0100
Ivar Madsen <news@milli.dk> wrote:

> Jeg har kikket på partimage, men den kan ikke tage en backup af en
> mountet partition.

fra man 1 partimage :

"
-m, --allowmnt
Don't fail if the partition is mounted. Dangerous!
"

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-09 19:12

Den Sun, 08 Mar 2009 20:50:38 +0100 skrev Ivar Madsen:
> [...]
> af / inden.
>
> Jeg har kikket på partimage, men den kan ikke tage en backup af en mountet

Den kan godt, men resultatet er ikke egnet som backup. Resultatet vil
altid være et inkonsistent filsystem, som ikke nødvendigvis kan reddes
af fsck.

Er der tale om ext3 eller et andet journaling filsystem, bør selve
filsystemet være sikret. Men data'ene vil stadig være inkonsistente.
Bort set fra databaser[1], er der stort set ingen programmer på
applikations-niveau der anvender transaktioner, og så hjælper det
ikke meget at filsystemet gør.

Mvh
Kent

[1] Og medmindre det er lavet om for nylig, gør MySQL med MyISAM
databaser ikke engang.

.... for katten.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-03-09 15:58

Ivar Madsen skrev:

> [...]
> af / inden.
>
> Jeg har kikket på partimage, men den kan ikke tage en backup af en mountet

Jeg fandt udaf at den ligger på Mandrivas DVD når man booter op i rescue
mode. Så er det jo bare at mounte den partition man vil ligge backuppen på,
og så køre det,,,

Ivar Madsen