PC stopper
Fra : Poul Jensen

Dato : 08-03-09 20:02

Jeg har en PC, som går dør, når den er kold.
Efter at have stået med strøm på i 5-10 minutter
kan den genstartes og kører så helt
uden problemer. Jeg har lokaliseret fejlen til at
ligge på motherboardet. Mit gæt er, at lytterne er
blevet dårlige og bør skiftes.
Er der nogen, der har andre gode forslag?
Venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Henning

Dato : 08-03-09 20:25

>Mit gæt er, at lytterne er
>blevet dårlige og bør skiftes.

Hvad baserer du denne antagelse på? Hvis du tænker på den klassiske
fejl med defekte elektrolytter på motherboardet kan det ses med det
blotte øje, og giver sig udtryk på den modsatte måde (dvs. lukker ned
efter kort tid).

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-03-09 20:28

"Poul Jensen (slet SX3RE)" <poul@SX3REjensen-total.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ligge på motherboardet. Mit gæt er, at lytterne er
> blevet dårlige og bør skiftes.
> Er der nogen, der har andre gode forslag?

Det kunne også være en dårlig PSU.

Mvh
Benjamin

Fra : Poul Jensen

Dato : 08-03-09 21:45

Laziter [9440] <laziter@gmail.com> skrev:

>"Poul Jensen (slet SX3RE)"
> [...]

Jeg har prøvet med anden power supply, anden CPU
og andet RAM. Ligeledes grafikkortet, som er det
eneste udvidelseskort i PC'en.
Motherboardet er et Micro Star (MSI) MS-7042
Venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-03-09 09:51

Poul Jensen (slet SX3RE) wrote:
> [...]
> kan den genstartes og kører så helt
> uden problemer. Jeg har lokaliseret fejlen til at
> ligge på motherboardet. Mit gæt er, at lytterne er

Åbn den og kig på 'lytterne.
Det kan i de fleste tilfælde ses meget tydeligt på dem, om de er dårlige.
Hvis toppen af dem buler udad og/eller de lækker noget af indholdet, så
er de defekte.

Bundkortet er fra den tid, hvor der var dårlige kondensatorer i omløb.