"1962 Fejl i startsekvens" på en gammel IB~
Fra : KS

Dato : 08-03-09 08:43

Jeg har haft en sådan stående som fil-server i 8-10-12 år - kørt døgnet
rundt med få årlige genstarter efter strømsvigt.

Forleden afbrød el-værket så strømmen igen pga. "Nødvendige reparationer" og
nu vil den ikke
starte igen.

Der kommer følgende talkode frem på skærmen:

I9990301

Hvis jeg så trykker ENTER kommer en primitiv skitse, som fylder hele
skærmen, og
(tror jeg) beder mig sætte en diskette i maskinen og trykke F1.

Jeg HAR prøvet med en Opstartsdiskette/Systemdiskette - det hjælper ikke
noget, og efterfølgende
kommer følgende:

I9990301 ----- samme talkode som
tidligere omtalt
1962 Fejl i startsekvens

Jeg har selvfølgelig en masse data - som jeg har 1 måned gammel kopi af -
men kunne de reddes
ville det jo være det bedste.

Har det noget emd det lille "batteri" som holder BIOS kørende - det har
nemlig været fladt længe, men
jeg har blot skullet angive dato og klokkeslet ved hver genstart af
maskinen - så kørte den igen.

Jeg tror denne gang der er noget mere alvorligt galt - er der nogen som har
et forslag ?

Mvh KS

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-03-09 08:59

KS <keld. wrote:
> I9990301
> 1962 Fejl i startsekvens

Hvis du googler på:

POST error 1962 I9990301

(POST: Power-On Self Test)
kommer der noget frem med at den ikke kan finde et operativsystem
på harddisken.

Enten er harddisken død, controlleren død, eller der er et
kabelproblem imellem controlleren og disken.

Har du mulighed for at flytte harddisken over i en anden maskine?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : KS

Dato : 08-03-09 09:24

"Mogens Kjaer" <mk@lemo.dk> skrev i meddelelsen
KS <keld. wrote:
> [...]

kabelproblem imellem controlleren og disken.

Har du mulighed for at flytte harddisken over i en anden maskine?
-------------------------------------
Nu er det jo nok disken med SYSTEMET på, den ikke kan starte.
Disken som jeg er interesseret i at data fra er en ekstra fysisk disk.

JA, jeg har mulighed for at sætte den over i en anden maskine, MEN ...

kan den køre her på en nyere maskine uden de drivere, jeg mener at kunne
huske jeg måtte hente for at få den til at køre på den "gamle IBM" ?

Der er vel ikke andet end at prøve eller hva' ... ?

Mvh KS

Fra : *Sune*

Dato : 08-03-09 09:11

On Sun, 8 Mar 2009 08:43:01 +0100, "KS"
<keld.<SLET_DETTE>soerensen@os.dk> wrote:

>Jeg tror denne gang der er noget mere alvorligt galt - er der nogen som har
>et forslag ?

De tusinde hits man får på Google ved søgning på "I9990301" siger
harddisk fejl.

Mvh
Sune

Fra : KS

Dato : 08-03-09 09:26

"*Sune*" <2009jan@*tdc*adsl*dk*> skrev i meddelelsen
> On Sun, 8 Mar 2009 08:43:01 +0100, "KS"
>
> De tusinde hits man får på Google ved søgning på "I9990301" siger
> harddisk fejl.

Ja, og .... ???

Mvh KS

Fra : *Sune*

Dato : 08-03-09 09:59

On Sun, 8 Mar 2009 09:25:36 +0100, "KS"
<keld.<SLET_DETTE>soerensen@os.dk> wrote:

>Ja, og .... ???

Svært at hjælpe når du ikke skriver meget om OS'et samt fysiske enheder
/ boot-enheder osv.

Men hvis det er Windows ville jeg re-installere uden at formattere.

Kan du boote fra en CD-rom ?
Kan du komme ind i BIOS?

Mvh
Sune

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-09 20:41

> "*Sune*" <2009jan@*tdc*adsl*dk*> skrev i meddelelsen

> Ja, og .... ???

Så åbner du maskinen og tager harddisken ud og sætter den på et kabel til
USB og ser, om det er den som har et problem eller om det er
bundkort/controller. Hvis harddisken virker må du ikke slukke den før du har
en sikkerhedskopi af den, enten som image eller af filerne eller begge dele.

Hvis der er problemer i filsystemet skal det være som image som du så kan
restore til en anden disk, hvor du så giver f. eks. chkdsk en chance.

> Mvh KS

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-03-09 20:21

> [...]

>nu vil den ikke
>starte igen.
>
>Der kommer følgende talkode frem på skærmen:

[snip - noget af forklaringen]

>Har det noget emd det lille "batteri" som holder BIOS kørende

Nej, det tror jeg ikke.

> [...]
>maskinen - så kørte den igen.

>Jeg tror denne gang der er noget mere alvorligt galt - er der nogen som har

Det er godt nok over 15 år siden jeg var server- og netværksansvarlig
på det daværende Tele Sønderjyllands IBM-baserede Token Ring-netværk;
men jeg mener at kunne huske, at ovennævnte fejlkode fortæller, at en
IBM SCSI-disk fejler.

I de gamle MCA-servere (MCA = Micro Channel Architecture, en speciel
IBM-bus) kunne disse diske køre i årevis uden problemer; men hvis de
blev stoppet, f.eks. ved strømsvigt, kunne de ikke starte igen. Det
var som om plade-lejet i disken satte sig fast.

Mange af dem kunne vi "løbe i gang", dvs. at vi tog disken ud af
kabinettet og holdt den i hånden med kablerne tilsluttet.

Når PC'en var tændt, lykkedes det ofte at få gang i disken ved at
"rotere" disken om pladernes akse, dvs. et hurtigt 90-graders vandret
drej med den hånd, der holdt disken.

Metoden er selvfølgeligt uden garanti; men den er vel et forsøg værd.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : KS

Dato : 09-03-09 06:42

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i meddelelsen
> [...]
> drej med den hånd, der holdt disken.
>
> Metoden er selvfølgeligt uden garanti; men den er vel et forsøg værd.
Det vil jeg prøve som det første !

Mvh KS

Fra : Lars Arup

Dato : 10-03-09 00:43

"> Det vil jeg prøve som det første !

> Mvh KS

Men ellers det sædvanlige: Varm powersupplyen op længe (måske 2 min) med en
hårtørrer og prøv så at starte.

MVH Lars Arup

Fra : Peter

Dato : 09-03-09 14:42

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i en meddelelse
> nemlig været fladt længe, men
> jeg har blot skullet angive dato og klokkeslet ved hver genstart af
> maskinen - så kørte den igen.

Det kunne det godt have, hvis du senere har ændret på boot rækkefølgen.
Når batteriet er fladt, får du besked på at trykke F1, som indloader default
bios, hvis denne default bios har en anden boot rækkefølge, vil
computeren/serveren forsøge at starte på en forkert HD.

PeterB

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 09-03-09 18:29

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i meddelelsen
> [...]
> maskinen - så kørte den igen.
>
> Jeg tror denne gang der er noget mere alvorligt galt - er der nogen som

hej
du kan hente den diskkette den ber om hos ibm,du skal kun bruge comp.navn.
mvh
poul

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-03-09 10:33

> Har det noget emd det lille "batteri" som holder BIOS kørende - det
> har nemlig været fladt længe, men
> jeg har blot skullet angive dato og klokkeslet ved hver genstart af
> maskinen - så kørte den igen.

Der er risiko for at det lækker syre. Skift det. Eller vent lidt længere og
skift bundkort.

> Mvh KS

Med venlig hilsen

Peter Larsen