"Typisk dansk" svinemørbrad
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-09 18:21

Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren. Hvad kan
man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Inger D.

Dato : 06-03-09 18:32

> Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren. Hvad
> kan
> man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

Afpudset, skåret i skiver og stegt. Tilbehør bløde løg, kartofler og sovs.

Inger D.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-03-09 18:41

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren. Hvad
> kan
> man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

Det må være mørbradbøffer med løg, og evt. champignon. Serveret med
kartofler og flødesovs, jeg bliver faktisk helt sulten. Har du plads til en
ekstra gæst?

Steen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-09 19:14

On Fri, 6 Mar 2009 18:41:14 +0100, Steen Jakobsen wrote:

> [...]
>
> Det må være mørbradbøffer med løg, og evt. champignon. Serveret med
> kartofler og flødesovs, jeg bliver faktisk helt sulten. Har du plads til en

Taler du polsk og kan du kæwe en hel flaske vodka efter middagen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-03-09 19:16

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Taler du polsk og kan du kæwe en hel flaske vodka efter middagen?

Efter at have kæwet en passende mængde vodka, kan de fleste tale polsk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-03-09 18:53

On Fri, 6 Mar 2009 18:20:43 +0100, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

>Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren. Hvad kan
>man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

Min mormor plejde at servere svinemørbrad i 2-3 cm tykke bøffer, der
blev banket med meget let hånd, saltet i ca. 20 minutter, tempereret
til køkkentemperatur og stegt i en god smør.

Bløde løg og (ristet) rugbrød til.

En god mørk ale med en vis sødme til.

Den tilberedelsesmetode har jeg tidligere spicet lidt op med
karamellsierede løg -- i kalvefond og Semper Ardens Honning Ale fra
Carlsberg. Lidt hvidløg, ramsløg kunne bruges isf., hvis det skal være
ægte dansk/nordisk isf., & timian med på panden under stegninge af
bøfferne gør bestemt ikke skade.

Dengang skrev jeg:

"Min mormor brugte enhver højtid som påskud for at frembringe et rigt
udvalg af klassiske frokostretter. Ål i gele, stegte sild, marinerede
sild, tarteletter med rejer og asparges, æbleflæsk -- men de
rosastegte bøffer af svinemørbrad... mmm."

Opskrift her --
http://www.bergholt.net/frokost_boef_kalv_honning_ale_kalvefond.html

---
Kasper Bergholt
http://kasperbergholt.blogspot.com -- Senest: Biodynamisk Saint-Joseph
fra Domaine Monier.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-03-09 19:13

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren.
> Hvad kan man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

Som andre er inde på: Traditionel mørbradbøf.

Skære mørbraden i stykker af ca. fem cm. tykkelse, og pres dem flade med
fingrene til ca. 1,5-2 cm tykkelse (husk, de skal presses på snitfladen).
Skær massevis af løg i skiver og husk, der altid bruges mere løg end først
antaget. Skær en masse markchampignons i kvarte. Fuld knald på panden med en
stor klat smør og noget olivenolie. Rist svampene (der krydres med
friskkværnet peber), skru ned og tag dem af panden. Løg på og lad dem simre
til de bliver bløde og lysebrune. Smid svampene tilbage i det ene hjørne til
sidst, så de lige kan få varmen. Løg og svampe af. Fuld knald på pande igen,
og bøfferne på ca. ét minut på hver side (suppler evt op med lidt ekstra
smør/olivenolie på panden). De må IKKE gennemsteges, men skal mindst være
lyserøde indeni, og må meget gerne have en sprød stegeskorpe udenpå. Krydres
med salt og peber. Af med bøfferne, hvorefter panden koges af med en
passende mængde piskefløde. Fløden koges ind til passende konsistens og
smages til med salt, peber, ribsgele og sød soya. Dertil nykogte kartofler.
Havde det været årstiden til det, ville jeg have lavet hele, smørstegte, nye
kartofler (med skræl) i stedet for.

Skal der noget grønt til, ville jeg nok overveje sukkerærter (de tykke,
kenyanske), der lige dyppes i kogende vand, så de stadig har bid og farve.

Drik godt øl af pilsnertypen til - alternativt IPA.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-03-09 11:39

On 6 Mar., 18:20, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren. Hvad kan
> man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

Jeg er helt enig i serveringen, det kan ikke gøres anderledes... Og
dog. Jeg har lært at lave retten af min salig oldemoder, og hun (og
dermed også jeg) vendte bøfferne i mel før stegning i smør. Er jeg
virkelig den eneste, der gør sådan?

Tilsvarende behandles i øvrigt det meste stegekød (med undtagelse af
koteletter og oksebøffer) i Italien.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-03-09 00:36

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> [...]
> dog. Jeg har lært at lave retten af min salig oldemoder, og hun (og
> dermed også jeg) vendte bøfferne i mel før stegning i smør. Er jeg

Næ, det gør jeg skam også (når jeg husker det). Jeg synes det giver en
lidt mere sprød og mere gylden stegeskorpe.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Max

Dato : 06-03-09 20:28

Hej Kurt

> Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren.
> Hvad kan man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

Rigtig typisk dansk vil være at smide dem gennem en kødhakker
sammen med noget røget flæsk og lave frikadeller af dem

--
Mvh Max

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-09 20:37

Max skrev:
> Hej Kurt

> Rigtig typisk dansk vil være at smide dem gennem en kødhakker
> sammen med noget røget flæsk og lave frikadeller af dem

Uuuuhm

:)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-09 20:36

Kurt Hansen skrev:
> Vi skal have polske gæster og har nogle svinemørbrader i fryseren. Hvad kan
> man lave af dem, så det er så typisk dansk som muligt?

For mig er svinemørbrad i bøffer ikke en dansk klassiker. For mig virker
den meget tysk (hvilket dansk køkken jo tildels også er). En del af min
familie er fra Tyskland (oldemor og oldefar på både min mormors side og
min farmors side) og her er svinemørbrad og schnitzler (af snart sagt
enhver slags) meget populært. Især i grænselandet mod Frankrig (Alsace)
guffes der enorme mængder svinemørbrad i flødesauce med champignons
eller kantareller i kvalmende mængder og dertil en sprød Riesling
hvidvin *guf*

Når jeg tænker tilbage på svinemørbrad fra min barndom, så var det noget
med at den var flækket og fyldt med persille, og så lukket sammen med
tråd eller kødnåle. Derefter steges den i en dyb pande og der kommer
noget væde ved og den koger en 25 minutters tid under låg.

Skæres ud. Kogevandet bruges til brun (fløde)sovs og der serveres
kartofler, asier og gerne nogle grøntsager/salat til.

Hilsen Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-09 21:05

Jesper Mehlsen skrev bl.a.:

> [...]
> Skæres ud. Kogevandet bruges til brun (fløde)sovs og der
> serveres kartofler, asier og gerne nogle grøntsager/salat til.

Uhmm. Men foruden persille, må der også gerne være
bacon (i små tern) som fyld, samt evt. lidt hvidløg.

--
Herluf :·)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-09 21:14

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Uhmm. Men foruden persille, må der også gerne være
> bacon (i små tern) som fyld, samt evt. lidt hvidløg.

Jeg tænker at det kunne være en lækker måde at peppe det lidt op. Vi har
selv prøvet at fylde blancheret grofthakket helbladet spinat i med
ristede pinjekerner, muskatnød og fetaost. Det var vældig godt.

Man kunne også pakke selve svinemørbraden ind i bacon, men så skal den
nok i ovnen og ikke steges/koges så baconen bliver sprød.

Jeg tror såmænd vi skal have svinemørbrad i morgen - får helt lyst til
det nu her

Jesper

Fra : Max

Dato : 06-03-09 21:24

Hej Jesper

> Jeg tror såmænd vi skal have svinemørbrad i morgen - får helt lyst til
> det nu her

Hvis man skal være helt ærlig, ja, er svinemørbrad så egentlig ikke
noget kedeligt noget, ofte tør og uden smag ? :)

I morgen vil jeg lave stegt kalvelever der knaser, serveres med
bløde løg, brun sovs og hvide kartofler :)

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-03-09 21:32

On Fri, 6 Mar 2009 21:23:46 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Jesper

>Hvis man skal være helt ærlig, ja, er svinemørbrad så egentlig ikke
>noget kedeligt noget, ofte tør og uden smag ? :)

Kun hvis temperaturstyringen er forkert. Mørbrad er den sarteste og
mest fedtfattige udksæring, og hvis den får for meget, så kommer det
tørre, smagløse, nærmest knirkende frem.

Pochering er et godt bud på at undgå at fejltilberede
møbradudskræinger (af svin såvel som okse, kalv og lam)

Idé til sødmælkspochering fx:
http://www.bergholt.net/moerbrad_asparges_kartofler_smoer_fra_osted.html

Pocheret oksemørbrad m. sauce på okseskank/okse-osso-buco:
http://www.bergholt.net/oksemorbrad_okseskank_foraarsloeg_gulerodder_lys_sauce.html

>I morgen vil jeg lave stegt kalvelever der knaser, serveres med
>bløde løg, brun sovs og hvide kartofler :)

Bon appetit!

Hvis jeg ikke var hjemme med sygt barn, så ville jeg booke plads(er)
til det her arragnement:

http://www.kommunikationsforum.dk/kristian-brask-thomsen/blog/the-dinner-party

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-09 21:58

Du har da ret med temperaturstyringen. Svinemørbrad er ikke fejlfrit,
for hvis det får for lidt er det stygt (personligt er jeg slet slet ikke
til lyserødt svinekød - modsat oksekød) og får det for meget så ender
det med at blive tørt og som sålelæder.

Vi har haft en god success med at grille hele svinemørbrader på den gode
gammeldags kulgrill såvel som en gasgrill. De har været marineret i tyk
olie/sukker/hvidløg/eddike snask og det er da som regel gået godt fordi
den hårde grillskorpe har holdt lidt på fugten inde i kødet.

Tak for linksene - den med mælk ser lidt interessant ud.

Jesper

Fra : Emil

Dato : 06-03-09 23:00

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hvis man skal være helt ærlig, ja, er svinemørbrad så egentlig ikke
>noget kedeligt noget, ofte tør og uden smag ? :)

Det afhænger helt og aldeles af kokken og kødet.

>I morgen vil jeg lave stegt kalvelever der knaser, serveres med

Hvis man kan skære nogle 2-3 cm tykke skiver - og så ellers tilberede
dem som var det oksefilet - kan det blive en gudespise.

>bløde løg, brun sovs og hvide kartofler :)

Bløde løg er et kapittel for sig. 1. hold koges og indkoges til
karamel, næste tilsætning får et strint olie så der kommer lidt skorpe
på, og til sidst tilsættes den del af løgene, som skal have lidt bid.
Så er den hjemme.

Den brune sovs kan med fordel tilsmages med paprika kort før
servering. Paprika bliver bittert hvis det bliver for varmt (stegt).

Og så vil jeg da gerne fortælle, at jeg nu gennem nogle måneder i stor
udstrækning har brugt gastrik ved tilsmagning af div. sovser, og det
med stor succes.

Gastrik er såmænd blot sukker, kogt til karamel, spædet op med f.eks.
æbleeddike, og indkogt til sirupsagtig (i kold tilstand). En teske
eller to heraf giver lige det allersidste pift til en ellers
veltilsmagt sovs (til 4 portioner).

m.v.h. Emil

Fra : jos

Dato : 07-03-09 11:51

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> nok i ovnen og ikke steges/koges så baconen bliver sprød.
>
> Jeg tror såmænd vi skal have svinemørbrad i morgen - får helt lyst til

Hovsa!
er vi ikke pludseligt ovre i "Benløse fugle" eller "Finker" og ikke stegt
mørbrad?

finn

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-03-09 06:38

On 7 Mar., 11:51, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> Hovsa!
>  er vi ikke pludseligt ovre i "Benløse fugle" eller "Finker" og ikke stegt
> mørbrad?

Benløse fugle er skært oksekød, der omvikles spækstrimmel og
braisseres i suppe. Finker er en hakket ret bestående af indvolde.
Ingen af delene minder det mindste om svinemørbrad.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : jos

Dato : 07-03-09 14:47

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Benløse fugle er skært oksekød, der omvikles spækstrimmel og
> braisseres i suppe. Finker er en hakket ret bestående af indvolde.
> Ingen af delene minder det mindste om svinemørbrad.

ok vi kan godt blive enige, ku bar ikke huske hvad det så hedder, det der
med fyldet, som jeg ikke kan forbinde med mørbradbøffer.

finn

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-03-09 07:30

On 7 Mar., 14:47, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> ok vi kan godt blive enige, ku bar ikke huske hvad det så hedder, det der
> med fyldet, som jeg ikke kan forbinde med mørbradbøffer.

Hvis du læser det oprindelige spørgsmål, så beder han om forslag til
servering af svinemørbrad. Der står ikke noget om, at det skal være
som bøffer.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang