Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lugt og sod på billeder efter brand
Fra : palina@stangeland.dk

Dato : 06-03-09 14:06

Jeg har nogle billeder (foto) der har overlevet en brand men lugter
fælt og har en del sod på sig..

Det er både sorthvide billeder og farvefotos i størrelserne fra 9x9 cm
til 13x18.. De er stadig i plastlommerne, da jeg slet ikke har turdet
røre ved før jeg ved hvad jeg skal gøre ved dem.. Nogle er delvist
brændt, men der er heldigvis stadig mange der kan bruges..

Er der nogen der ved hvad jeg kan rense billederne med for at fjerne
sod og lugt ??

Deminiralisteret vand måske, men er det nok ??

På forhånd tak..

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-09 22:22

<palina@stangeland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

>sod og lugt ??

>Deminiralisteret vand måske, men er det nok ??

Jeg ville begynde med sort/hvid-billederne. Der er ingen grund til at
benytte demineraliseret vand. Almindeligt vand fra hanen er fint sådan 20-30
grader (for varmt vand kan skade). Prøv et par stykker ad gangen. Hvis de er
belagt med sod, kan du forsigtig køre fingrene henover billedet for at
mærke, hvor fast partiklerne sidder. Jeg ville være forsigtig med anden
mekanisk rensning end fingrene, da man sjældent har den samme følelse som
fingrene giver. Vaskeskind kan måske bruges. Når billederne er tørre, kan du
lægge dem et tørt ventileret sted og lufte dem igennem for at fjerne
sodlugten. Du skriver ikke noget om alderen af billederne og hvilken
papirtype de lavet på. Hvis de er meget gamle og måske lavet med stift
karton, kræver det lidt mere opfindsomhed for at beholde dem flade og ikke
bølgede som følge af en eventuel skylning. Er de lavet inden for de sidste
20-25 år er de temmelig robuste. Det burde ikke være nødvendigt at give dem
en tur gennem fixering igen.

-Joachim

Fra : palina@stangeland.dk

Dato : 06-03-09 14:33

Hej Joachim

Tak for dit hurtige svar.. Jeg vil prøve med alm. vand på et par
stykker i morgen..
De ældste billeder er vist max 25 år gamle og de er alle på blødt og
tyndt papir som burde kunne tåle vand.

- Palina

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-09 22:42

De ældste billeder er vist max 25 år gamle og de er alle på blødt og
tyndt papir som burde kunne tåle vand.

Så er der ingen problemer. Husk, at alle sort/hvid-billederne har været
gennem en grundig skylning, da de blev lavet i mørkekammeret. De kan bestemt
tåle vand!
Du tørrer dem bedst ved at stille dem på skrå oven på et viskestykke
(e.lign), så vandet kan løbe af og derved ikke efterlade skjolder. Presning
kan komme på tale, hvis de krøller.

Fra : Pico

Dato : 07-03-09 15:41

J. Larsen wrote:
> [...]
> Du tørrer dem bedst ved at stille dem på skrå oven på et viskestykke
> (e.lign), så vandet kan løbe af og derved ikke efterlade skjolder.

Jeg vil foretrække en snor med klemmer, klem billederne fast i det ene
hjørne, "tyngden" er mere tilbøjelig til at rette dem ud end hvis de står op
hvor det kan bevirke "krylning".
I begge tilfælde kan presning være nødvendig som du skriver og så er det
tankerne går tilbage til de "gode gamle dage" med varmepressen
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 17:53

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil foretrække en snor med klemmer, klem billederne fast i det ene
> hjørne, "tyngden" er mere tilbøjelig til at rette dem ud end hvis de står
> op hvor det kan bevirke "krylning".

Fint at du tilføjer det forslag. Det havde jeg overset.

> I begge tilfælde kan presning være nødvendig som du skriver og så er det
> tankerne går tilbage til de "gode gamle dage" med varmepressen

Sådan én har jeg desværre aldrig anskaffet. Det burde jeg nok. De få
barytprint jeg har lavet, har været næsten umulige at presse flade.

-Joachim

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-03-09 11:27

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I begge tilfælde kan presning være nødvendig som du skriver og så er det
> tankerne går tilbage til de "gode gamle dage" med varmepressen

Hej

Dejligt at høre at jeg ikke er den eneste der husker så langt tilbage

Duften af processen hvor billederne dampede af i pressen var ubeskrivelig!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-03-09 11:36

[...]

Hej

Entrer med et skadefirma, da sod ikke lige lader sig fjerne, og slet ikke på
en våd emulsion.

De ved om det er midler med høj eller lav PH-værdi du skal bruge!

Og med hensyn til efterbehandling/skyl/tørring af billederne bør du finde en
gammel "fotograf" der kan hjælpe dig!