Foto
IBM760 5420
Teil 3020
SB-900 og program A
Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-09 05:37

Jeg har lige fået min første flash en SB-900, så nu er jeg igang med
at læse manual
og skyde løs. Men der er dog een ting, indtil videre, som jeg ikke
lige kan finde ud af.

Jeg har sat min flash på TTL-BL og kameraet på A. Hvis jeg tager et
billede på F3.5 og
syntes at der er lige lovligt meget flash på, er det så flash'ens EV
jeg skal stille på ? For
hvis jeg ændre på blænden til feks F8, så syntes jeg bare flashen
skruer op for styrken,
hvilket jo så er det samme.

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-09 06:15

Jeg har lige prøvet at tage nogle billeder på S programmet
og har holdt en fast blænde på F4.0 Jeg regnede med at
jo længer lukkertid jeg valgte, jo mere lys fik billedet, men
her så det ud til at flashen skruede ned for styrken, da lyste
virker ens på alle billederne. Det er måske sådan det hænger
sammen mellem flash og kamera ?

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-09 10:58

Jeg fik et godt svar på en udenlandsk side -

You are right on target.

If you adjust the aperture, and you are using TTL mode, then the flash
will simply adjust its power to give you the same subject brightness
as before. The background brightness will vary, however, and opening
up is one way to brighten the background at a party.

Neither aperture nor shutter affect the brightness of the subject when
using TTL (within the power limitations of the flash of course). Both
affect the brightness of the background.

If you want to decrease the subject brightness, then just reduce the
flash ev right on the back of the flash. Or you can also turn it down
with the flash ev button on the camera, but I tend to forget that
button and end up making a whole series of bad exposures before I
figure out what is wrong, so I only use the button on the flash.

If you are in TTL mode, and you change the camera ev, the flash power
and the camera exposure will both change. This will lighten or darken
the whole image.

I don't recommend using camera ev if you are using TTL-BL mode. It
does unpredictable things at times (on my D200).

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-09 11:50

On 6 Mar., 19:24, Søren Friberg <hushovmesterenfj...@msn.com> wrote:

> Det har jeg ikke bemærket, måske og kun måske fordi min SB900 blev
> softwareopdateret. Det forekommer mig, at der var noget der, der blev løst.

Hvad er den nyeste version ?
Min SB-900 har version 5.02