Opgradering/støjdæmpning af HP dc7600c
Fra : Georg

Dato : 07-03-09 19:45

Jeg har ovennævnte, men jeg synes at den larmer rigeligt.

Skal jeg bygge videre på denne maskine, eller skal jeg
bygge en ny ?

Der er en P4 3GHz processer.
MB'et har et Intel 945 chipset og en 82801 pci-bridge
med PCIe x1 og PCIe x16.
DDR2 ram 533MHz
Der understøttelse af SATA men vist nok ikke af SATA2 ?
Strømforsyningen er på 365W med aktiv PFC.
Styrersystemet er XP pro OEM

Alt i alt er den rigelig moderne til mig, men det der
afholder mig fra at bruge maskinen til andet end
reserve og kortvarig brug, er at den har et for højt
støjniveau.

Så det jeg overvejer er om jeg skal forsøge at
støjdæmpe maskinen, hvilket så vidt jeg kan se vil
indebære en ny cpu med en lavere varmeudvikling.

Jeg gætter på at man kan komme et godt stykke ved:
1. Anskaffe en(hurtigere) core eller core2 processor
med en lavere varmeudvikling og en low-noice køler.
2. at reducere spændingen på kabinetblæseren eller evt
købe en ny (92mm).

Kan man lave en støjsvag og nogenlunde hurtig maskine
for en fornuftig pris på det grundlag?

Et alternativet er AMD 45W processor (5050e?) og et
780G MB (Gigabyte Asus eller ?)

Venlig hilsen George

Min primære PC er:

Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Processor: AMD X2 4850e (2.5GHz) 45W
Ram: Kingston 2x2GB PC2-6400 CL5 240-Pin
Harddisk: WD Caviar Green Power   SATA2 500 GB
Optisk drev: Pioneer DVR-215DBK 20x/10xDL
Strømforsyning: Seasonic S12II 420W 120mm
Kabinet: Antec NSK 4000
Styresystem: Vista Home Premium 32bit OEM DK

Det kører meget støjsvagt undervoltet til 1,15V med box
cooler der normalt liggende omkr 1200 rpm og en 120mm
systemfan omkring 750 rpm (begge styret af bundkortet)
Temp er normalt 33-36 deg for både system og CPU med et
max omkring 45 for cpu og 40 for system.

Fra : Mads

Dato : 07-03-09 20:21

On Sat, 07 Mar 2009 19:44:55 +0100, Georg
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

> [...]
>med en lavere varmeudvikling og en low-noice køler.
>2. at reducere spændingen på kabinetblæseren eller evt

En ny CPU køler og en ny PSU kan gøre underværker,
men start med at finde ud af hvad der larmer mest, så
du ved hvor der skal sættes ind.

Tænd maskinen med kabinettet åbent og stop så en
blæser ad gangen med en finger og læg mærke til hvor
meget det påvirker larmen. ( Ved PSU'en er det nok
nemmest at blokere blæseren med f.eks. en blyant mens
du tænder maskinen )

Både grafikkort og chipsæt blæser på bundkort kan
også stå for en god del af larmen.

Alle 4 steder kan der sagtens skiftes til noget støjsvagt
uden at det koster spidsen af en jetjager.
Jeg har selv flere gange gjort en PC næsten lydløs ved
at montere passiv køling på chipsæt og grafikkort
og ved at skifte PSU og CPU køler.
Afhængigt af hvad der mest trænger til at skiftes kan det
vel gøres for 500 - 1000 kr.

mvh Mads

Fra : Henning

Dato : 07-03-09 21:19

On Sat, 07 Mar 2009 19:44:55 +0100, Georg
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

>Jeg har ovennævnte, men jeg synes at den larmer rigeligt.

Generelt problem for DC7600 er bl.a. manglende kølepasta, som
forårsager høje omdrejninger på cpu-køleren. Prøv at checke dette til
en start, maskinen burde ikke støje som du beskriver det.

Fra : Allan

Dato : 08-03-09 18:05

> [...]
> bundkortet)
> Temp er normalt 33-36 deg for både system og CPU med et max omkring 45 for

Har du installeret drivere tilhørende Chipsættet - for ellers er der
meget lidt styring af blæserne.. kan hentes på
http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_lang=da&h_cc=dk&cc=dk&h_page=hpcom&lang=da&h_client=S-A-R302-1&h_query=dc7600&submit.x=0&submit.y=0

Upgradering: de supportere kun de gamle dualcore cpu'er ( Pentium D 8xx
eller 9XX )så en moderne dualcore vil ikke virke..
Men de er rigtig gode med en sådan cpu monteret.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 19:12

Georg wrote:

> Et alternativet er AMD 45W processor (5050e?) og et
> 780G MB (Gigabyte Asus eller ?)

Om ikke andet, så vil det have en yderst gavnlig indflydelse på din
elregning. 780G idle'r ved mindre end 1W (og et chipset idle'r ret meget
ved normalt brug).

Mht. den støjende P4, så vil nye blæsere kunne gøre meget ved sagen;
pris ca. 250,-

Jesper Poulsen