Kærligheden mellem mor og børn
Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 13:58

På:

<http://www.videnskab.dk/composite-1914.htm?utm_medium=nyhedsbrev>

ser jeg bl.a. dette:

=
Edderkoppernes sociale adfærd kom især til udtryk i opfostringen af
koloniens unger. Mødrene havde tjenere, der hjalp hende med at fange
byttedyr og fodre ungerne.

Så snart ungerne var store nok til at kunne klare sig selv, fortærede de
moderen såvel som hendes tjenere, der på den måde investerede alt hvad
de har i afkommet.
=

Ja, en artikel om sociale edderkopper. Som bekendt er det kotume blandt
hun-edderkopper, at de æder hannen umiddelbart efter at han har
befrugtet hende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-02-09 14:03

Per Rønne skrev:
> [...]
>
> Ja, en artikel om sociale edderkopper. Som bekendt er det kotume blandt
> hun-edderkopper, at de æder hannen umiddelbart efter at han har

Jo, hvad ville du spørge om?

--
Niels

Fra : Brian H

Dato : 26-02-09 18:58

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jo, hvad ville du spørge om?

Skal han spørge om noget?
(eller "sku' du spør' fra no'en?")

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-02-09 23:49

Brian H skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Skal han spørge om noget?
> (eller "sku' du spør' fra no'en?")

Det glæder mig da at du forstår hvor han vil hen.

--
Niels

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-09 01:30

Niels P Sønderskov skrev:

> Det glæder mig da at du forstår hvor han vil hen.

Hint:
Du er i en *nyhedsgruppe*, hvor der på korrekt vis bliver
bragt et kommenteret link til et *nyhedsbrev*. Er der
noget problem i det, må du endelig spørge. Så kan vi
andre måske hjælpe med at bukke det i neon.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-02-09 02:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> noget problem i det, må du endelig spørge. Så kan vi
> andre måske hjælpe med at bukke det i neon.

Ja, det er da virkelig interessant!

--
Niels

Fra : Henry Vest

Dato : 27-02-09 06:03

Niels P Sønderskov wrote:

> Ja, det er da virkelig interessant!

Der er jo ikke sikkert DU synes det er det. Men det synes Per Erik Rønne
altså at det er, og så er han naturligvis velkommen til at skrive et indlæg
om det. Hvis du finder det uinteressant, så spring indlægget over.

--
Henry Vest

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-09 06:35

Henry Vest <henryvestRE_MO_VE@vip.cybercity.dk> wrote:

> Der er jo ikke sikkert DU synes det er det. Men det synes Per Erik Rønne
> altså at det er, og så er han naturligvis velkommen til at skrive et indlæg
> om det. Hvis du finder det uinteressant, så spring indlægget over.

Jeg ser endda her til morgen at også Weekendavisens redaktør af
sektionen Idéer synes at det er så interessant, at der her bringes en
artikel om det.

Det nævnes på forsiden af 1. sektion, og der er en helsidesartikel om
det i Idéer på side 4. Og minsandten om ikke det samme som jeg
fremhævede, at ungerne spiser deres egen mor, bliver fremhævet også af
Weekendavisen.

Vi er vant til at insekter kan være sociale. Vi er ikke vant til at
andre leddyr kan være sociale, og da især ikke edderkopper. Der findes
40.000 edderkopper i verden; kun 25 af dem er sociale.

Men deres kannibalisme har de altså holdt fast i.

Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-02-09 10:05

Per Rønne skrev:

> Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
> synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.

Ah, du ville bare oplyse...

--
Niels

Fra : Brian H

Dato : 27-02-09 20:12

> Ah, du ville bare oplyse...

Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du har
forstået princippet

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-02-09 15:08

Brian H wrote:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du har
> forstået princippet

Nu er "samtalegruppe" ikke særligt velklingende, og der er andre grupper
til opslag.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-02-09 15:13

Brian H skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du har
> forstået princippet

Nogle genier skal man jo vare sig for at måle sig med.

--
Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-09 20:55

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse

> Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du
> har forstået princippet

Jeg tror, du tager fejl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : J. Nielsen

Dato : 27-02-09 10:02

On Fri, 27 Feb 2009 06:02:31 +0100, Henry Vest
> [...]

>altså at det er, og så er han naturligvis velkommen til at skrive et indlæg
>om det. Hvis du finder det uinteressant, så spring indlægget over.

Ja, jeg blev en smule klogere af indlægget. Sønderskov blev lidt mere
mavesur... sådan er der så meget.
--

-JN-

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-02-09 15:22

J. Nielsen skrev:

> Ja, jeg blev en smule klogere af indlægget. Sønderskov blev lidt mere
> mavesur... sådan er der så meget.

Det er dejligt. Og rart at konstatere, at alle andre åbenbart har
forstået hvor Per Rønne ville hen i så høj grad, at de ikke havde noget
at sige. Fra min side har det intet med surhed at gøre.

Stivnakkede kloge-åger med fastgroede forestillinger om verdens
fænomener - deriblandt dk.videnskab - kan måske få det til at se sådan
ud. Måske har de også fået begrebet 'social' galt i halsen.

--
Niels