Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linser?
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-09 18:39

Hej gruppe,

Hvorfor kalder mange nybegyndere et objektiv for en linse? Jeg har
selv gjort det uden at vide hvorfor.

Hvoraf stammer linse fra? Måske "lens" fra det engelske? Og hvorfor
kalder de det en linse når vi kalder det et objektiv?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-09 19:38

"Martin Johansen [6000]" skrev i en meddelelse
> Hvoraf stammer linse fra? Måske "lens" fra det engelske? Og hvorfor
> kalder de det en linse når vi kalder det et objektiv?

Fra det engelske lens - der betyder objektiv

Og helt tilbage på de gamle boxkameraer, der var objektivet kun en enkelt
linse.

Og objektiverne består jo af flere linser, der er sat sammen - og man ser
kun frontlinsen, der jo er en linse....

Det skal ikke være for nemt

Jan

Fra : Robert Piil

Dato : 05-03-09 19:44

Jan Vestergaard skrev:

> Det skal ikke være for nemt

....og så er der vel et eller andet element af besserwisser i at kunne
gøre en nybegynder rettroende, så han kan blive i stand til at korrekse
den næste stakkel der kommer til at bruge kalde et objektiv for en linse
- uanset der nok ikke er mange af os der kommer i tvivl om hvad der
menes. Det er en svær balance at rette folks sprog uden at komme til at
virke som en arrogant idiot.

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-03-09 19:46

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> linse.
>
> Og objektiverne består jo af flere linser, der er sat sammen - og man ser

Og okularet består også af een eller flere linser.

Objektivet: den linsegruppe, der sidder nærmest objektet (motivet)
Okularet: den linsegruppe, der sidder nærmes øjet (oculus)

På et kamera er det objektivet, man skifter for at ændre synsfelt
På en astromisk kikkert er det okularet
På et mikroskop ses af og til en karusel med 3 objektiver, og her kan
man ofte også skifte okular

> Det skal ikke være for nemt

I gamle dage brugte man også ordet "transistor" som synonym for en
transistorradio. En transistor er en lille 3 benet komponent, der indgår
i apparatet.

Bo //

Fra : Ivar

Dato : 05-03-09 22:40

Bo Bjerre skrev:

> Objektivet: den linsegruppe, der sidder nærmest objektet (motivet)
> Okularet: den linsegruppe, der sidder nærmes øjet (oculus)

Betegnelserne objektiv og okular stammer fra kikkertens barndom.
Den gang, der kun var to linser i en kikkert. Et objektiv er
altså egentligt kun én linse. At kalde en linsegruppe for
et objektiv er en moderne tilnærmelse. Så hvis man vil være
flueknepper, kan man sige, at det er lige så forkert at bruge
betegnelsen objektiv som linse.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-09 19:56

>Det skal ikke være for nemt

Bestemt ikke - tak for dine bud

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Max

Dato : 06-03-09 10:04

Hej Jan

> Og objektiverne består jo af flere linser, der er sat sammen - og man
> ser kun frontlinsen, der jo er en linse....
>
> Det skal ikke være for nemt

Nej, jeg køber f.eks. rigtig mange acromatiske nærlinser, og de
er såmændt sammensat af flere linser, men hedder stadigvæk
samlet en nærlinse :)

--
Mvh Max

Fra : Kim

Dato : 06-03-09 15:20

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvoraf stammer linse fra? Måske "lens" fra det engelske? Og hvorfor
> kalder de det en linse når vi kalder det et objektiv?

Så længe man forstår hvad der bliver sagt, er det vel ligegyldigt...
Der er osse fotografer der taler om "fremkaldelse" når de skal ha'
printet billder ud

Mvh, Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-03-09 19:50

>Så længe man forstår hvad der bliver sagt, er det vel ligegyldigt...

Nej det synes jeg faktisk ikke.. hvis du beder mig række dig spaden så
nytter det ikke noget jeg giver dig en spade hvis det var skovlen du
mente..

Eller når du siger der er noget galt med din harddisk og så skifter
jeg harddisken men lortet fejler stadig da det var selve computeren du
mente..

Eller... eller...

Der ryger selvfølgelig ikke en flint af nogen af os, men der er ingen
grund til at kalde ting noget de ikke hedder - uanset om det er foto
eller hvor end vi er i verden mht ting.

>Der er osse fotografer der taler om "fremkaldelse" når de skal ha'
>printet billder ud

Heh

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : N/A

Dato : 06-03-09 20:23

Fra : Max

Dato : 06-03-09 20:23

Hej Søren

> en linse eller et objektiv. Det betyder jo ikke, at professionelle
> skal bruge et korrekt sprog, hvor fagudtrykkene kan misforstås. Og
> ikke at

Hvad hjælper det hele når ikke engang professionelle er enige
om at bruge det samme ord for den samme ting ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-03-09 21:01

>Fordi diskussionen er forholdsvis ligegyldig. Når noget ikke kan
>misforstås forfladiges sproget. Det er der masser af eksempler på. Også
>i fotogrupperne! Sprog bliver jo også brugt til at rangordne en
>personkreds afhængig af deres sprogbrug. Går jeg ind i en butik vil
>ingen være et øjeblik i tvivl om, hvad jeg ønsker, hvis jeg beder om en
>linse eller et objektiv. Det betyder jo ikke, at professionelle skal
>bruge et korrekt sprog, hvor fagudtrykkene kan misforstås. Og ikke at
>jeg ikke er klar over at et objektiv som regel er bygget af et antal linser.

Jeg forstår godt hvad du mener, men det var ikke helt det jeg søgte
svar på, men jeg tror jeg har fået et svar :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk