openSSH-server problem på kubuntu
Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-03-09 21:39

Hej folks.

Jeg har bøvl med at få openssh-server til at tillade indgående
forbindelser på en kubuntu. Er der nogen som har et hint til hvad der er
galt?

/etc/ssh/sshd_config er identisk med den som jeg har på denne maskine
(med ubuntu) hvor det hele virker fint.

   ssh localhost
på maskinen virker også fint.

Jeg kan bare ikke få fat i den ude fra.

telnet <ip> 22 timeout'er

Any clue?

Thanx

/Henning

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-03-09 22:01

Henning Wangerin <henning@nobody.nowhere.nix> wrote:

> Jeg kan bare ikke få fat i den ude fra.

Firewall?

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"The Trouble With Aardvarks"

Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-03-09 22:27

Allan Willems Joergensen wrote:

> Firewall?

iptables kører i hvert fald ikke på maskinen.

andre bud?

/Henning

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-03-09 18:32

Henning Wangerin skrev:

> iptables kører i hvert fald ikke på maskinen.

Hvordan konstaterer du det? Det er ikke meningen at iptables skal køre
hele tiden, kun under opstart, hvor det lægger regler i kernen.

/Lars

Fra : Henning

Dato : 18-03-09 11:02

Lars Kongshøj wrote:

> Hvordan konstaterer du det? Det er ikke meningen at iptables skal køre
> hele tiden, kun under opstart, hvor det lægger regler i kernen.

ps aux, men du har helt ret - min fejl.

Jeg har fundet problemet:

Det ser ud til at problemet var at der har været forsøg installeret
linuxMCE på maskinen. Den har så blokerret for stort set alt indgående,
ud over de ting som MCE vil give adgang til.

iptables havde policy drop, og et par enkelt accepts, så jeg fik
tilføjet en accept af port 22, så nu virker det.

Tak for diverse input undervejs.

/Henning

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-09 22:05

Henning Wangerin wrote:

> telnet <ip> 22 timeout'er

Du mener vel ssh <ip> eller putty <ip> hvis det er en Windoze klient?

--
Jesper Lund

Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-03-09 22:26

Jesper Lund wrote:

> Du mener vel ssh <ip> eller putty <ip> hvis det er en Windoze klient?

BÃ¥de og.

NÃ¥r jeg telnetter til port 22 vil telnet connecte, men den kan
selvfølgelig ikke snakke ssh.

ssh timeouter selvfølgelig også af samme grund.

/Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-09 20:17

Den 05 Mar 2009 21:05:11 GMT skrev Jesper Lund:

> Du mener vel ssh <ip> eller putty <ip> hvis det er en Windoze klient?

telnet er en nem måde at teste om fejlen ligger på TCP/IP niveau,
eller applikatitions-niveau.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-09 22:33

Henning Wangerin wrote:

> iptables kører i hvert fald ikke på maskinen.

Er det på dit LAN at det sker? Eller gennem en router udefra?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-09 23:11

Henning Wangerin wrote:

> Dels direkte på LAN, men også via en vpn-forbindelse som maskiner
> etablerer ud til min maskine.

Står der noget i auth.log?

--
Jesper Lund

Fra : Frank Damgaard

Dato : 06-03-09 10:31

Henning Wangerin skrev:
> [...]
> galt?
>
> /etc/ssh/sshd_config er identisk med den som jeg har på denne maskine

jeg har ikke prøvet kubuntu, så jeg ved ikke om den er anderledes.

>    ssh localhost
> på maskinen virker også fint.
>
> Jeg kan bare ikke få fat i den ude fra.
>
> telnet <ip> 22 timeout'er
>
> Any clue?

Har du prøvet lokalt på maskinen til localhost (127.0.0.1 )
med ssh ?
Har du checket dine log filer om der overhovet sker noget?
(bla. auth.log )

Kører opensshd overhovedet :

ps xa | grep sshd

Hvis dette virker er næste trin at prøve fra LAN på
LAN adresse, og håbe du ikke også har en router med
firewall og filtrering på LAN også.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-09 20:18

Den Thu, 05 Mar 2009 21:38:49 +0100 skrev Henning Wangerin:
> [...]
> galt?
>
> /etc/ssh/sshd_config er identisk med den som jeg har på denne maskine

hosts.allow / hosts.deny?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henning

Dato : 09-03-09 14:37

Kent Friis wrote:

> hosts.allow / hosts.deny?

Er ens på begge maskinerne.

Jeg får et par andre maskiner med samme config (identisk hardware og
customization, men en kører ubuntu den anden kubuntu), som jeg kan pille
i en af dagene, og se om jeg kan finde problemet.

/Henning