Filer uden rettigheder, ejer, gruppe, etc
Fra : Per T

Dato : 05-03-09 07:45

Hej

Jeg har nogle filer liggende, som jeg synes ser ret underlige ud. Når
man laver en ls -l står de uden ejer, gruppe, timestamp, etc. (eller
rettere, der står ?).

Sådan her ser det ud:
-rw-r--r-- 1 root root 89 2007-03-27 14:53 file_cache.load
-rw-r--r-- 1 root root 64 2007-03-27 14:53 filter.load
?--------- ? ? ? ? ? headers.load
-rw-r--r-- 1 root root 62 2007-03-27 14:53 ident.load
-rw-r--r-- 1 root root 68 2007-03-27 14:53 imagemap.load
?--------- ? ? ? ? ? imap.load
?--------- ? ? ? ? ? include.load
?--------- ? ? ? ? ? info.load
?--------- ? ? ? ? ? ldap.load

Jeg kan ikke finde noget om ? i man siderne for ls.
Jeg har søgt på hvad ? betyder i ls output, og det eneste jeg fandt
frem til, handler om umountede netværksdrev. Ovenstående er dog ikke
et netværksdrev, men serveren er en virtuel server, og jeg tænker at
det måske kan være lidt to sider af samme sag.

Jeg er lidt på bar bund mht hvordan jeg kan feljsøge situationen, hvis
jeg da overhovet kan gøre noget.
Jeg har søgt lidt på "files without owner", "files without
permissions", men finder ikke rigtig noget der hjælper.

Er der nogen her, der har en idé til, hvordan jeg kommer videre? Evt.
kender et værktøj der kan bruges til analysere filerne?

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-03-09 16:24

Per T <perthom@gmail.com> writes:

> [...]
> ?--------- ? ? ? ? ? info.load
> ?--------- ? ? ? ? ? ldap.load
>
> Jeg kan ikke finde noget om ? i man siderne for ls.

Det ser ud til at være ls' måde at fortælle at den ikke kan stat()'e
filen. Men det fortæller ikke noget om hvorfor. Prøv at udføre en af
disse to kommandoer:

# stat headers.load

eller

# perl -e 'stat "headers.load" or die("couldnt stat headers.load: $!")'

En af dem kan måske fortælle hvorfor stat() fejler.

> Er der nogen her, der har en idé til, hvordan jeg kommer videre? Evt.
> kender et værktøj der kan bruges til analysere filerne?

Andre gode oplysninger er hvilket filsystem du bruger og om du kan
læse indholdet af de filer der er problemer med og dem der ikke er
problemer med.

//Makholm

Fra : Per T

Dato : 05-03-09 12:14

On 5 Mar., 16:23, Peter Makholm <pe...@makholm.net> wrote:

> [...]
>
> # perl -e 'stat "headers.load" or die("couldnt stat headers.load: $!")'
>
> En af dem kan måske fortælle hvorfor stat() fejler.

De siger desværre bare at filen ikke findes:

prot:/etc/apache2/mods-available# stat headers.load
stat: cannot stat `headers.load': No such file or directory
prot:/etc/apache2/mods-available# perl -e 'stat "headers.load" or die
("couldnt stat headers.load: $!")'
couldnt stat headers.load: No such file or directory at -e line 1.

> Andre gode oplysninger er hvilket filsystem du bruger og om du kan
> læse indholdet af de filer der er problemer med og dem der ikke er
> problemer med.

Det ser ud til at jeg ikke kan læse indholdet af filerne:
prot:/etc/apache2/mods-available# cat headers.load
cat: headers.load: No such file or directory

Jeg vil mene det er Reiserfs 'mount' siger:
/dev/vzfs on / type reiserfs (rw,usrquota,grpquota)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid)
proc on /proc type proc (rw,nodiratime,nosuid,nodev,noexec)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec)

Det ledte mig på sporet af fsck

prot:/# fsck /
fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
e2fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
fsck.ext2: Is a directory while trying to open /

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the
superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate
superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Jeg ved ikke rigtig hvad det med superblock handler om, men det lyder
meget rimeligt hvis det er reiserfs, at den mener det ikke er ext2 :)

Jeg prøvede med
prot:/# fsck -Nt reiserfs /
fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
fsck: fsck.reiserfs: not found
fsck: Error 2 while executing fsck.reiserfs for /
prot:/# fsck -Nt ReiserFS /
fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
fsck: fsck.ReiserFS: not found
fsck: Error 2 while executing fsck.ReiserFS for /

Og her er jeg nu gået i stå igen.

prot:/# apt-get install reiserfsprogs
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.

Since you only requested a single operation it is extremely likely
that
the package is simply not installable and a bug report against
that package should be filed.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
reiserfsprogs: Depends: libc6 (>= 2.6-1) but 2.3.6.ds1-13etch7 is to
be installed
E: Broken packages

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Per T

Dato : 05-03-09 14:27

On 5 Mar., 20:14, Per T <pert...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> The following packages have unmet dependencies:
>   reiserfsprogs: Depends: libc6 (>= 2.6-1) but 2.3.6.ds1-13etch7 is to

Så.... nu har jeg vist rigtigt få lavet rod i det. :)

Jeg kørte en apt-get upgrade og da den var færdig en apt-get install
reiserprogsfs
Den sidste gik ikke særlig godt - den stødte ind i nogle problemer med
libc - og nu er der mange ting der ikke virker.

Jeg må have vist have fat i min udbyder i morgen, og se om de kan
hjælpe mig (evt. med at reinstallere systemet på min vhost), men jeg
regner ikke med, at det har noget med det oprindelige problem her at
gøre.
Hvis jeg for brug for en reinstallering forsvinder det problem dog
forhåbentlig også.

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Rene Joergensen

Dato : 06-03-09 08:54

Per T <perthom@gmail.com> wrote:

> Hvis jeg for brug for en reinstallering forsvinder det problem dog
> forhåbentlig også.

Hvis den skal reinstalleres, så gå uden om ReiserFS ..

--
-René

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-03-09 10:17

Per T <perthom@gmail.com> writes:

> Jeg vil mene det er Reiserfs 'mount' siger:
> /dev/vzfs on / type reiserfs (rw,usrquota,grpquota)

Beklager, så har jeg ingen ideer til dig.

//Makholm