Hvad skal jeg gøre?
Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-07-01 06:17

Jeg ville lige høre hvad NGen her mener om følgende:

For godt tre uger siden blev jeg opereret ambulant på Herlev Amtssygehus.
For en uge siden bliver jeg så rigtigt indlagt, til anden afdeling af
operationen for den sygdom jeg har. På indlæggelsesdagen bliver jeg
undersøgt af overlægen. Under denne undersøgelse af såret sker der følgende:

1: Overlægen vasker ikke hænder
2: Han tager ikke gummihandsker på
3: Han renser ikke såret af - f.eks. med en saltvandsopløsning - inden
anlæggelse af ny forbinding
4: Han smører levertranssalve på - igen med uvaskede hænder og uden
gummihandsker - inden anlæggelsen af den nye forbinding

Nå, jeg skulle måske have sagt noget, men vælger ikke at gøre det - jeg er
sikkert for flink. Men jeg skriver mig alligevel bag øret at hvis jeg får
infektion senere i forløbet vil jeg nævne det. Det er så sket nu, en uge
efter undersøgelsen. Jeg er kommet på antibiotika, sejler rundt i feber og
er uklar, men ikke mere uklar end at jeg kan skrive dette indlæg . Nu er
det jo ikke sikkert at infektionen skyldes overlægens rystende skødesløshed,
men på den anden side kan det vel heller ikke udelukkes.

Jeg kommer til at gå til efterkontrol for min sygdom de næste fem år hver
tredie måned - på overlægens afdeling. Så hvad syntes i at jeg skal gøre?.
Samtidig med at jeg selv er lidt gal, føler jeg mig på en måde også lidt
forpligtet overfor fremtidige patienter på afdelingen.

Venligst

/Karsten Jensen

Please remove "1" when replying by email.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-07-01 16:56

"Karsten Jensen" <eutykus1paulus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kommer til at gå til efterkontrol for min sygdom de næste fem år
hver
> tredie måned - på overlægens afdeling. Så hvad syntes i at jeg skal
gøre?.

Jeg synes, at du skal konfontere den pågældende overlæge med din undren.
Måske er der en "logisk" forklaring på hans måde at håndtere
patientundersøgelser på.
Uanset hvad, så kan du lige så godt få sagt det til ham nu - istedet for
om fem år, når du er forhåbentlig er færdig med at komme der.

Venligst

Henriette Døssing
www.doessing.dk
henriette@doessing.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-07-01 21:38

"Fischer & Døssing" <peter@fischer.ms> skrev i en meddelelse

> [...]
> Uanset hvad, så kan du lige så godt få sagt det til ham nu - istedet for
> om fem år, når du er forhåbentlig er færdig med at komme der.

Tak for svaret. Du har nok ret. Jeg må tage en snak med ham direkte. Nogen
forklaring af hans håndtering tror jeg bestemt ikke jeg får. Der er nemlig
fra lægens side tale om at han har undladt at tage nogle af de mest
grundlæggende forholdsregler mod infektion. Forholdsregler som de fleste
"almindelige" mennesker kender. Det jeg ikke forstår er at en overlæge - som
nærmest skulle gå foran med den slags - kan være så ligeglad og skødesløs.

Venligst

Karsten Jensen

Fra : Kat

Dato : 29-07-01 22:39

Karsten Jensen skrev:

> [...]
Amtssygehus.
> For en uge siden bliver jeg så rigtigt indlagt, til anden

Hvad blev du opereret for?
Hvorfor blev du senere indlagt?

> [...]
skødesløshed,
> men på den anden side kan det vel heller ikke udelukkes.

Ja, du var/er for flink. Du må/skal da sige noget til _den høje
herre_. Det kunne jo være, at du kunne forhindre andre i at få
infektioner!
Og så er der da også et etisk aspekt i at stå og _rode_ i andre
folk uden at de ved, hvor man sidst har haft _fnatriverne_. Sådan
en gris!

Har du fået af vide, hvilke bakterier der er i dit sår? Er det
undersøgt?
Det er jo muligt, trods alt, at det slet ikke er lægen der har
_plantet_ infektionen i dig, men det skal endelig ikke fraholde
dig i at kommentere hans manglende handsker!
Infektioner er noget af det sværeste at kontrollere hvorfra de
kommer bl.a. er det derfor at sygehusenes dokumentation/database
omkring infektioner er ubrugelige.

> [...]
også lidt
> forpligtet overfor fremtidige patienter på afdelingen.

Gå på ham omkring hvilken infektion, som du har/havde og hvorfra
den kunne være opstået. Bring så lige de _fnatriver_ på banen i
samme seance!

--
/kat
---

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-07-01 06:36

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad blev du opereret for?
> Hvorfor blev du senere indlagt?

Jeg er bange for at hvis jeg skriver det, kommer jeg til at afsløre hvilken
afdeling det drejer sig om. Jeg fik gennemgående en rigtig god behandling på
afdelingen, og ønsker ikke på nogen måde at hænge den ud. Der var tale om at
sygdommen gav mig et åbent sår, og det var det den omtalte læge
"behandlede". Ellers er jeg enig i dine konklusioner. Min infektion er ved
at lægge sig, så jeg døde altså ikke af det i denne omgang

Venligst

Karsten Jensen