Lille server
Fra : Ulrik

Dato : 05-03-09 22:10

Hej

Jeg skal have mig en lille server, der skal være tændt i døgndrift.
Derfor leder jeg efter en miniPC, med et meget lavt strømforbrug. Jeg er
faldet over http://www.fit-pc.com/new/ som ser meget interessant ud, men
er der andre muligheder, jeg bør overveje?
Jeg har også kigget lidt på Asus Eee box, men den ser ud til at have et
højere strømforbrug plus at den har en blæser (der med tiden utvivlsomt
kommer til at larme).

Et andet plus ved Fit-PC er, at den understøtter både trådløst og kablet
netværk, således at den vil kunne bruges som accesspoint.

Kommentarer modtages med glæde - både om Fit-PC og om andre muligheder :)

Mvh
Ulrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-09 22:19

Ulrik wrote:

> Jeg skal have mig en lille server, der skal være tændt i døgndrift.

Hvad skal serveren lave? Behovsanalyse før dimensionering plejer at være
en god ide

--
Jesper Lund

Fra : Ulrik

Dato : 05-03-09 23:35

Jesper Lund wrote:
> Hvad skal serveren lave? Behovsanalyse før dimensionering plejer at være
> en god ide

Den skal primært være fil- og webserver. Hvis den kan lave lidt
dataudtræk fra nettet og regne (meget) lidt på det er det rigtig fint.
Måske skal den køre en mailserver med tiden.

Inspireret af Fit-PCs specs ville det være lækkert, hvis den kunne være
accesspoint også, men det er ikke et stort krav.

Den skal som det ses ikke lave så meget. Men jeg går meget op i lavt
strømforbrug og lydniveauet.

Ulrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-09 08:00

Ulrik skrev bl.a.:

> [...]
> Måske skal den køre en mailserver med tiden.
> Den skal som det ses ikke lave så meget. Men jeg går meget op i lavt

Find evt en gammel maskine. Min server en IBM Aptiva PCL 300 - Pentium 550
mhz, 2gb ram har kørt som en drøm i tre år. Den bruger for ca. 70,- om
måneden i strøm. Den kører mail, web, ftp og andre småting. Det er en
ældgammel desktop pc. Dem kan man klunse næsten alle steder. Min kommer fra
rigshospitalet, hvor den sikkert har stået siden 1997

I eet halvt år brugte jeg den også til almindeligt arbejde inkl.
billedebehandling i photoshop 7.1 samtidig med at den kørte som server, og
det gjorde det hamrende godt.

Claus

Fra : Ulrik

Dato : 15-04-09 21:52

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> I eet halvt år brugte jeg den også til almindeligt arbejde inkl.
> billedebehandling i photoshop 7.1 samtidig med at den kørte som server, og

Hej Claus

Det er da også en del strøm, den så bruger.
Jeg har sådan set adgang til masser af gamle maskiner, de lider
allesammen af, at de har blæsere, og det må den i dit eksempel også
have. Blæsernes lejer bliver slidt, og så larmer de - og det gider jeg
ikke høre på min server gør...

Mvh
Ulrik

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-03-09 22:42

Hej!

Ulrik wrote:
> Jeg har også kigget lidt på Asus Eee box, men den ser ud til at have et
> højere strømforbrug plus at den har en blæser (der med tiden utvivlsomt
> kommer til at larme).

Larme? Den er stort set lydløs - du skal have hovedet helt ned i den,
før du kan høre lidt susen. Min er monteret bag på skærmen og jeg hører
den aldrig.

Den trækker 22W full-load og omkring 15" normalt. Dét er da ikke meget
for en server(?)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ulrik

Dato : 05-03-09 23:31

Kim Voss Schrader wrote:
> Larme? Den er stort set lydløs - du skal have hovedet helt ned i den,
> før du kan høre lidt susen. Min er monteret bag på skærmen og jeg hører
> den aldrig.

Det tror jeg gerne på :) Men hvordan lyder den om fx. 2-3 år, når der er
kommet støv i og lejet er slidt?

> Den trækker 22W full-load og omkring 15" normalt. Dét er da ikke meget
> for en server(?)

Nej, det er det ikke. Og dog... Fit-PC'en skulle efter sigende kun
trække 4-6W. Strømforsyningen giver 12V, 1.5A så det kan højst være 18W
i hvert fald...

Ulrik

Fra : Martin

Dato : 05-03-09 23:39

Ulrik wrote:

> Det tror jeg gerne på :) Men hvordan lyder den om fx. 2-3 år, når der er
> kommet støv i og lejet er slidt?

Så er det vel også tid til at skifte blæser enheden - måske oven i købet
hele maskinen.

Fra : Martin

Dato : 05-03-09 23:43

Ulrik wrote:

> [...]
>
> Nej, det er det ikke. Og dog... Fit-PC'en skulle efter sigende kun
> trække 4-6W. Strømforsyningen giver 12V, 1.5A så det kan højst være 18W

Iflg PC Worlds test, så smider den 17 watt (med 20 watt spikes) ud når
den er hårdt presset. Så spørgsmålet er vel bare om den kommer til at
stå i konstant pres, eller om den faktisk ikke skal lave noget :)

Fra : Ulrik

Dato : 06-03-09 00:09

Martin wrote:
> Iflg PC Worlds test, så smider den 17 watt (med 20 watt spikes) ud når
> den er hårdt presset. Så spørgsmålet er vel bare om den kommer til at
> stå i konstant pres, eller om den faktisk ikke skal lave noget :)

Du mener danske PC World? Jeg kan ikke finde, hvor de omtaler
strømforbruget som andet end "lille". Måske overser jeg det?

Ulrik

Fra : Martin

Dato : 06-03-09 00:14

Ulrik wrote:

> Du mener danske PC World? Jeg kan ikke finde, hvor de omtaler
> strømforbruget som andet end "lille". Måske overser jeg det?

http://www.pcworld.dk/art/10181?page=3
Første afsnit :)

Fra : Martin

Dato : 06-03-09 00:21

Martin wrote:

> http://www.pcworld.dk/art/10181?page=3
> Første afsnit :)

Forresten så kan jeg ikke lide fit-pc's specs, 500mhz processor - og
256mb ram (for den lille model) gad vide hvordan den ville have det med
at få smidt en 100mbit linje i sig, og fyre op for
datastrømmen/connections. Glæder mig til at se hvor min flaskehals
kommer til at være - switchen eller PC'en.

Har selv en 600mhz pentium 3 med 256mb ram, samlet af lidt løsdele, og
jeg synes den kløjs lidt i det med min nuværende 20mbit linje, men det
kan selvfølgelig også være harddisken der er problemet, har egentlig
aldrig fået testet det igennem, så jeg er skam også på udkig efter en ny
web-fil-mail-osv. server, og har kraftigt overvejet om en eee box skulle
være målet.

Havde også kigget lidt på fit-pc, men den sprang jeg rimelig hurtig over.

Fra : Ulrik

Dato : 06-03-09 18:56

Martin wrote:

> http://www.pcworld.dk/art/10181?page=3
> Første afsnit :)

Ahhh... Nu er jeg med*g* Sammenhængen hvor du oprindelig skrev det, fik
mig til at tro, det var Fit-PC, du skrev om.

Generelt ud fra alle jeres kommentarer, kan jeg godt se, at Eee nok er
en smule billigere. Det kunne dog være rart at se nogle
"forbruger-målinger" på FIT's strømforbrug også.
Jeg er ikke sikker på, at jeg har brug for Eee's højere ydelse, men det
skal jeg da overveje grundigt.
Jeg vil også skulle indregne strømforbruget til et eksternt accesspoint,
der jo er indbygget i FIT.

Hvor om alting er, ser det ud til at Fit-PC Slim bliver afløst af en
"2.0" snart - jeg tror lige, jeg afventer specs og pris på den før jeg
beslutter mig endeligt. I mellemtiden kan jeg så læse lidt mere om både
Fit-PC, Asus Eee og de andre muligheder, der har været nævnt.

Mvh
Ulrik

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-03-09 01:37

> Jeg vil også skulle indregne strømforbruget til et eksternt accesspoint,
> der jo er indbygget i FIT.

Jeg ved ikke liger hvad du mener med der er indbygget accesspoint i FIT, men
i Asus Eee er der også indbygget både trådløst og kablet netværk, hvis du
ikke er opmærksom på det...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk)

Fra : Ulrik

Dato : 07-03-09 15:53

Martin Kaltoft wrote:

> Jeg ved ikke liger hvad du mener med der er indbygget accesspoint i FIT,
> men i Asus Eee er der også indbygget både trådløst og kablet netværk,
> hvis du ikke er opmærksom på det...

Ah... Det havde jeg fået bildt mig ind, der ikke var, men du har ret!
Tak :)

Mvh
Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 18-03-09 21:14

Ulrik wrote:
> [...]
> beslutter mig endeligt. I mellemtiden kan jeg så læse lidt mere om både
> Fit-PC, Asus Eee og de andre muligheder, der har været nævnt.

Og Fit-PC2 kom så nu. http://fit-pc2.com/wiki/index.php?title=Main_Page
Der er stadig ingen "rigtige" billeder og det er også liiige tidligt
nok, man kan købe den, men man kan da se specifikationerne :)

Ulrik

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-03-09 18:55

Kim Voss Schrader wrote:
> Den trækker 22W full-load og omkring 15" normalt.

Hvad har 15 tommer med det at gøre?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-03-09 19:01

Hej!

Jens C. Hansen wrote:

> Hvad har 15 tommer med det at gøre?

Der skulle nok stå Watt ikke, kværulant ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 00:21

Ulrik wrote:

> Den skal primært være fil- og webserver. Hvis den kan lave lidt
> dataudtræk fra nettet og regne (meget) lidt på det er det rigtig fint.
> Måske skal den køre en mailserver med tiden.

Fit PC har en AMD Geode CPU (LX800)
http://en.wikipedia.org/wiki/Amd_geode#AMD_Geode

Asus Eee Box har en Intel Atom 1.6 GHz CPU
http://en.wikipedia.org/wiki/Eee_Box

Atom CPUen er noget hurtigere end Geode. Det koster selvfølgelig lidt;
lad os sige at den bruger 10W mere (cirka 200 kroner om året).

Begge "servere" er begrænset til en 2.5" harddisk.

Prisen er vist cirka den samme; måske vil Eee box være den billigste
fordi der er flere forhandlere og mere konkurrence (jeg har kun set Fit
PC hos Linuxshoppen.dk).

Jeg ville gå efter Eee box'en (min egen home server bruger en VIA C7
1.2GHz CPU på et EN board. Jeg byggede den før Atom'en kom frem, og i dag
ville jeg nok have valgt Atom CPUen).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 00:27

Martin wrote:

> [...]
> 256mb ram (for den lille model) gad vide hvordan den ville have det med
> at få smidt en 100mbit linje i sig, og fyre op for

Jeg har ikke hands-on erfaring med AMD Geode, men samme CPU (Geode LX800)
bruges i den mindste Cisco ASA model
<http://en.wikipedia.org/wiki/
Cisco_ASA_5500_Series_Adaptive_Security_Appliances>

Jeg vil gætte på LX800 kan fungere som eksempelvis NAT router på en 100
Mbit forbindelse uden de store problemer.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 00:32

Martin wrote:

> Men desværre, så leveres eee box kun med Windows, så det er også noget
> der presser prisen ihvertfald 3-500 kr. op.

Der er ikke nogen EULA som forbyder dig at smide Linux på maskinen

Hos Linuxshoppen koster begge maskiner 2500 kr i sammenlignelig
konfiguration, selv om der er Windoze XP på Eee Box'en. Priserne afhænger
ikke kun af licensskatten til Bill Gates; konkurrencen mellem producenter
og forhandlere betyder også noget, typisk mere.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 00:38

Jesper Lund wrote:

> Hos Linuxshoppen koster begge maskiner 2500 kr i sammenlignelig
> konfiguration [...]

Sammenlignelig konfiguration er lidt en tilsnigelse til fordel for Fit
PC'en. Udover forskellene i CPU hastighed, er det 1 GB RAM vs 512 MB og
160 GB HDD (SATA?) vs 60 GB IDE.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 01:19

Jesper Lund wrote:

> Jeg ville gå efter Eee box'en (min egen home server bruger en VIA C7
> 1.2GHz CPU på et EN board. Jeg byggede den før Atom'en kom frem, og i
> dag ville jeg nok have valgt Atom CPUen).

Jeg faldt over denne Atom barebone som ligner Eee box mht specs
<http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12194>

1 GBP = 8.40 kroner for tiden, så med 8 GBP shipping til Danmark taler vi
om 1135 kr.

Der mangler harddisk, RAM og trådløst netkort (som er mindre relevant i
server sammenhæng). Det bliver noget billigere end Eee box, og man skal
ikke betale M$-skat.

Der er også en lidt større model med plads til en 3.5" harddisk.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 01:39

Martin wrote:

> Men det går jo også an på hvad ASUS selv sælger boksen som, kontor-pc
> eller decideret server, og med et Intel GMA gfx kort, så mener jeg at
> kunne huske at Intel ikke har leveret noget anbefalsværdigt drivere til
> linux markedet. Så det kunne jo være grunden.

Ubuntu 8.10 på Eee Box
<http://www.eeextra.com/linux/installing-ubuntu-810-on-the-eeebox.html>

Der er kun et problem med wireless, som nemt kan løses. Jeg kan ikke
forestille mig andet end at Ubuntu/Linux kan installeres uden problemer
på den Jetway barebone fra UK som jeg linkede til.

Læs evt her (det er ikke præcist det samme board)
<http://www.phoronix.com/scan.php?
page=article&item=jetway_nc92_atom&num=1>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 01:45

Martin wrote:

> Ethernet LAN: 1 * Realtek RTL8102E PCI-E 10/100 Ethernet LAN Ævbæv,
> ingen 1000gbit :/

Nu startede du med PC Fit, der var sgu heller ikke gigabit..

> Kan godt lide deres Choose from the following product options OUT OF
> STOCK over næsten hele linjen :)

Harddiske og RAM plejer at være billigere på edbpriser.dk, og måske har
du noget liggende i skufferne. Det er primært for udvalget af small form
factor boards/cases at jeg vil gå til en UK forhandler, ikke så meget
priserne (selv om GBP kursen hjælper godt til i øjeblikket).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-09 01:55

Martin wrote:

> http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12309 Ja den ser lidt mere
> spændende ud, ja, jeg vil gerne betale yderligere 20£ for gbit lan :)

Det er i øvrigt en Atom dual core. Mere power, og marginalt højere
strømforbrug.

På den måde ender du med en Core i7 server med 1000W PSU inden du er
færdig

--
Jesper Lund

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 06-03-09 14:41

> [...]
> Jeg har også kigget lidt på Asus Eee box, men den ser ud til at have et
> højere strømforbrug plus at den har en blæser (der med tiden utvivlsomt

Jeg har stået i samme dilemma, og jeg valgte Eeeboxen, og jeg har ikke
fortrudt. Jeg bekymrede mig ligesom dig om støjen og strømforbruget, men den
bruger meget lidt strøm, og jeg kan slet ikke høre den når den er i gang,
heller ikke her efter et halvt års brug hvor den har stået tændt 24/7, den
er stadig HELT stille.

Jeg har skrevet lidt om Eeeboxen her:

http://ebz.dk/eeebox.php

Hvis det skulle have interesse.

Ligesom dig overvejede jeg også FitPC'en, men jeg synes den er lidt for dyr
i forhold til de noget lave specs.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-03-09 02:39

Martin Kaltoft wrote:

> Jeg ved ikke liger hvad du mener med der er indbygget accesspoint i FIT,
> men i Asus Eee er der også indbygget både trådløst og kablet netværk,
> hvis du ikke er opmærksom på det...

På det punkt er der ingen forskel mellem Fit PC og Eee box. Et trådløst
netkort kan (normalt) også køre i AP mode.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 18:33

Ulrik wrote:

> Kommentarer modtages med glæde - både om Fit-PC og om andre muligheder :)

Et AMD 780G-baseret bundkort og en Athlon X2 5050e. Dertil et sjat RAM
og en Western Digital RE2 GP disk.

Jeg har en server baseret på lidt ældre udgaver af ovenstående stående
og den er både billig i drift og har ultrakorte svartider. Bruges
primært til mail- og webserver. Kan også bruges til filserver.

Med UPS bruger den 63W.

Jesper Poulsen