Lasagneplader
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 04-03-09 16:32

Er hjemmelavede lasagneplader overhovedet besværet værd? Smagsmæssigt.
Jeg har ikke nogen pastamaskine, men havde tænkt mig at rulle dejen ud
ligesom til tynde brunkager og skære til i rektangler.

Har du en mening om det er besværet værd? Gerne med en opskrift.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Padre

Dato : 04-03-09 20:13

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> wrote in message

> Er hjemmelavede lasagneplader overhovedet besværet værd?

Det synes jeg, men jeg ælter og valser også dejen på en elektrisk maskine,
og ved den her slags spørgsmål afvejer man vel arbejdsindsats overfor den
smagsmæssige gevinst (jeg gør i hvert fald).

--
Padre

Fra : Padre

Dato : 04-03-09 20:14

> Gerne med en opskrift.

Ca. 100 gram type 00 mel pr æg, en lillebitte smule olivenolie (svarende til
MAX en lille teskefuld pr æg) er hvad jeg bruger.

--
Padre

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-09 21:31

Padre wrote:

> Ca. 100 gram type 00 mel pr æg, en lillebitte smule olivenolie
> (svarende til MAX en lille teskefuld pr æg) er hvad jeg bruger.

Men hvor mange æg?

Fra : Max

Dato : 04-03-09 21:34

Hej Louise

> Men hvor mange æg?

Prøv at læse igen :)

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-09 21:41

Max wrote:
> Hej Louise

> Prøv at læse igen :)

Tak...
Det er vist tid til at gå i seng, må være skeløjet af træthed...

Fra : Max

Dato : 04-03-09 21:44

Hej Louise

> Det er vist tid til at gå i seng, må være skeløjet af træthed...

Sådan er livet, det er ofte den løsning der ligger lige for
vi overser :)

Godnat, sov godt :)

--
Mvh Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 05-03-09 08:11

On 4 Mar., 16:31, "Poul F. Andersen" <paogbaUKRUD...@mail.dk> wrote:

> Har du en mening om det er besværet værd? Gerne med en opskrift.

Det mener jeg absolut, det er. Smagen af frisklavet pasta er i top, og
konsistensen til netop lasagne bliver helt perfekt.

Hjemmelavet pasta kan laves af italiensk hvedemel (det såkaldt tipo
00) eller af durumhvedemel eller af en blanding. Jeg foretrækker 00.
Man smider lidt fint salt i melet (eller man kan lade være) og evt. en
smule olie, men det gør jeg nu ikke. Så skal der æg i til konsistensen
er rigtig. vil man have luksuspasta med en flot farve, kan man
tilsætte overvejende æggeblommer og kun en hvide eller to. padres
forhold ser ikke tossede ud, men følelsen er vigtigere end mål. Når
dejen har hvilet lidt, er den nem at rulle ud. En mekanisk
pastamaskine koster ikke alverden og er nem og hurtig at arbejde med,
men kagerullen går bestemt også an. Jeg bruger metoderne på skift, alt
efter hvilken pastatype, jeg skal lave, og hvilket humør, jeg er i.
Men det er nu hyggeligt at stå med konen ved pastamaskinen og hjælpes
ad.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 05-03-09 18:38

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message

>følelsen er vigtigere end mål. Når

Ja det glemte jeg at skrive. Jeg plejer at sigte efter at det føles *næsten*
tørt. Et meget godt tip er at man skal kunne knibe en lille klump dej af og
mase den flad mellem to fingre uden at den klæber. Så vil den nemlig heller
ikke klæbe til pastamaskinen. Og husk at den skal hvile i køleskabet i en
times tid før de rulles ud.

Det var godt nok en føljeton af en opskrift.

Herudov er kan man jo bare købe en Pastamatic 1400 (jeg elsker det navn)

http://tinyurl.com/bu64hu

--
Padre

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-03-09 23:49

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> writes:

> [...]
> klæber. Så vil den nemlig heller ikke klæbe til pastamaskinen. Og
> husk at den skal hvile i køleskabet i en times tid før de rulles ud.

Gør den hviletid den store forskel? Her i huset får pastaen oftest
lov til at stå i en skål på køkkenbordet, mens jeg får vasket hænder
og fundet valseriet frem. Og jeg synes ikke rigtig der er nogen
forskel, hverken i smag eller konsistens, når den endelig har stået
koldt.

--
/Wegge

Fra : Padre

Dato : 06-03-09 03:05

On 5 Mar., 23:49, Anders Wegge Keller <we...@wegge.dk> wrote:

>  Gør den hviletid den store forskel?

Ingen anelse. Jeg følger bare opskriften, og da jeg altid får et godt
resultat stiller jeg ingen spørgsmål.

--

padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-03-09 09:30

On 5 Mar., 18:37, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> Det var godt nok en føljeton af en opskrift.

Ja.. Min pointe var nok mest, at der er mange måder at gøre det på,
men at de alle er såre simple og handler om fingerfornemmelse.

> Herudov er kan man jo bare købe en Pastamatic 1400 (jeg elsker det navn)

Ja, fantastisk navn!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-03-09 09:59

On 5 Mar., 18:37, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> Herudov er kan man jo bare købe en Pastamatic 1400 (jeg elsker det navn)

Har du egentlig selv en? Jeg gad godt kunne lave bucatini selv, da det
hører til blandt livretterne. Det kan dog undre, at min favoritpasta
linguini ikke er med i tilbehørspakken :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 06-03-09 19:40

> [...]

>hører til blandt livretterne. Det kan dog undre, at min favoritpasta
>linguini ikke er med i tilbehørspakken :)

Nej sådan én har jeg ikke 280 ? synes jeg er lige i overkanten. I stedet
har jeg pastarullerne til min kitchenaid røremaskine og en ravioliform. Jeg
har også pladerne til at lave pasta med kitchenaidens kødhakker, men har
ikke brugt dem så meget.

--
Padre

Fra : Padre

Dato : 11-03-09 08:01

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> wrote in message

> Jeg har også pladerne til at lave pasta med kitchenaidens kødhakker, men
> har ikke brugt dem så meget.

Inspireret af al denne her snak om pasta testede jeg de plader igen. Det er
altså plader til at sætte i kitchenaidens kødhakker, sådan at den funngerer
som en pastapresse á la den i youtubevideoen.

Testen gik ikke godt, pastaen blev ikke presset jævnt ud, og resultatet var
ubrugeligt, så jeg har kasseret skiverne (som ikke havde kostet så meget, de
var købt i USA).

--
Padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-03-09 14:51

On 6 Mar., 19:39, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> [...]
> har også pladerne til at lave pasta med kitchenaidens kødhakker, men har

Bare det var mig, der havde råd til alt det kram :)

Ravioliplader har jeg dog aldrig rigtig forstået... sådan nogle laves
da på køkkenbordet med sløv kniv og spore (af pastamaskinens
lasagneplader).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 07-03-09 15:19

On 6 Mar., 19:39, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

>Bare det var mig, der havde råd til alt det kram :)

Gift dig med en rig kvinde.

>Ravioliplader har jeg dog aldrig rigtig forstået... sådan nogle laves
>da på køkkenbordet med sløv kniv og spore (af pastamaskinens
>lasagneplader).

Tjah, det går dejligt let med formen, og så får de ens størrelse, hvilket
betyder, at de alle er al dente samtidig. Jo mere jeg laver mad jo vigtigere
bliver ensartethed for mig, fordi det ofte påvirker resultatet og gør det
lettere at se hvad forskellene i tilberedningen betyder.

--
Padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-03-09 07:28

On 7 Mar., 15:19, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> [...]
> bliver ensartethed for mig, fordi det ofte påvirker resultatet og gør det
> lettere at se hvad forskellene i tilberedningen betyder.

Mine ravioliers størrelse varierer højst med et par milimeter, og
mængden af pastadej i hver raviolo er den samme. Men hvordan fungerer
sådan en plade egentlig?

Jeg laver dem, som jeg har lært det "dernede". Udstikker en aflang
rektangel, lægger fyld på, samler, og så stikker jeg den ud eller
kører den ud med spore.

Det gode er jo også, at man kan lave de store, moderne ravioloni, hvis
man lyster. Eller man kan lave tordelli lucchesi eller hvad man nu har
lyst til.

Kan så godt lide at lave fyldt pasta til mine gæster, fordi jeg bruger
en del tid i køkkenet og hver eneste af dem er lavet i hånden. Det
arbejde, man lægger i det, er en del af glæden, synes jeg.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 07-03-09 18:08

>Men hvordan fungerer
>sådan en plade egentlig?

Den ligner en isterningbakke. Du lægger en plade pasta henover, lægger fyld
på over hver fordybning, fugter den ene side af en ny plade pasta, lægger
den henover, presser sammen med fingrene og kører det hele over med en
kagerulle, hvilket skærer raviolierne. Det heler tager måske 7 minutter, så
har du lavet en omgang.

Jeg har en form, som laver 12 store raviolier af gangen. Du kan se den på
www.imperia.com

--
Padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-03-09 12:48

On 7 Mar., 18:07, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> [...]
> kagerulle, hvilket skærer raviolierne. Det heler tager måske 7 minutter, så

Smart, hvis det skal gøres i en snæver vending, jeg vil overveje at
anskaffe mig en. Men det vil nu også være lidt vemodigt, når den skal
bruges :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 09-03-09 08:49

Glem Pastamatic 1400 - det er denne her, vi skal have:

http://www.youtube.com/watch?v=FvgPd6gZ-lk

--
padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-03-09 19:42

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Glem Pastamatic 1400 - det er denne her, vi skal have:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=FvgPd6gZ-lk

Det er lige sådan én jeg mangler. Den kan lave maccarronni ligesom jeg gerne
vil have det så man slipper for at st og knække alle de stænger:
Den mængde den kan lave pr. time er også rigeligt for os, vi er kun 2 i
husstanden

Steen.

Fra : o-;o\)-max

Dato : 09-03-09 22:31

"Padre"
> Glem Pastamatic 1400 - det er denne her, vi skal have:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=FvgPd6gZ-lk
>
> --
> padre

Grazie padre - den fik smilet frem. -max-

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-03-09 14:25

On 9 Mar., 15:48, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Glem Pastamatic 1400 - det er denne her, vi skal have:
> http://www.youtube.com/watch?v=FvgPd6gZ-lk

Du gi'r!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 09-03-09 21:45

> Du gi'r!

Fair nok. hvis hustruen bevilger sådan en, så giver jeg pasta

--
Padre